Chris Bangle újra támad

2017.11.29. 17:04

Elsőre guruló turmixgépnek néznénk a REDS nevű prototípust, Chris Bangle mindössze három méteres mesterművét. Pedig autó ez, méghozzá olyan, amelyet talán gyártani is fognak.

Chris Bangle egyike volt a leghíresebb autótervezőknek, amíg 2009-ben ki nem lépett a BMW-től. Az Opel Junior tanulmány, valamint a második generációs Fiat Panda és a Fiat Coupé révén szerzett nevet magának, majd a BMW teljes modellpalettájának áttervezésével lett hírhedt, amely az E65 kódú 7-es BMW-vel kezdődött. Bangle megítélése azóta is felemás: van, aki gyűlöli az ő nevével fémjelzett BMW-ket, de az egyértelmű, hogy a távozásával szinte minden kreativitás kiveszett a márka formaterveiből.

Azóta Bangle az autóiparon kívül dolgozott – egyebek közt tervezett a Samsungnak is – és most először próbálkozik ismét autóval. Pontosabban fogalmazva egy újabb járművel, amely kész felrúgni mindent, amit eddig az autókról gondoltunk. A 2,97 méter hosszú REDS Bangle szerint olyan autó, amely akkor is hasznos, ha épp nem megy. „90/10 filozófiának hívjuk, ami azt jelenti, hogy a tervezésnél az autóban töltött idő 90%-ára koncentráltunk, amit álló helyzetben tölt, és nem a 10%-ára, amit mozgásban.” - foglalta össze a lényeget a tervező. Bangle szerint az volt a lényeg, hogy létrehozzák a teljes értékű negyedik teret. Az első három – az otthon, a munkahely, és a szociális tér, amilyen egy kávéház vagy kocsma – a legtöbb ember életében jelen van. A REDS viszont saját tér igyekszik lenni, egy második intim zóna, amit csak azzal osztunk meg, akivel szeretnénk, és könnyen átszabható a saját aktuális igényeinkre.

Ennek az elképzelésnek a tárgyiasulása a REDS, amely magas és rövid, nagy üvegfelületekkel és a teherautókéra jellemzően tágas, ugyanakkor könnyen átkonfigurálható belső térrel. A jármű legérdekesebb részlete kétségkívül az előrefele dőlő, erősen hajlított szélvédő, amely sajátos kontrasztban van a teljesen függőleges oldalfalakkal, amelyeken tolóajtókat alakítottak ki. A légellenállás itt láthatóan nem volt lényeges szempont, annál is inkább, mert városi használatra szánt járműről van szó. Bangle szerint 50 km/h-ig így sincs nagyon ellenfele gyorsulásban.

A projekthez egyébként a CHTC, egy elektromos autókat előállító kínai vállalat adta a pénzt és a hátteret – egy olyan cég, amely lényegében ismeretlen Kínán kívül. Ennek ellenére a REDS-et a Los Angeles Auto Show-n mutatták be, olyan közegben, amely manapság igen fogékonynak tűnik az érdekes elektromos járművek iránt. Egyelőre nem egyértelmű a cél, valószínűbb, hogy a kínaiak kapcsolatépítésre használják majd a fura tanulmányautó keltette figyelmet, arról viszont nincs hír, hogy gyártani terveznék.