Csodás V12-est építettek az Aston Martin csúcsmodelljének

2018.12.12. 10:33

„A belsőégésű motor végső kifejeződése” - szól a nagyképű kijelentés, amelyet az Aston Martinnál a Valkyrie motorjának bemutatásához kitaláltak. Ám a nagyképűség itt nem egészen alaptalan.

Az eddig sem volt titok, hogy magas fordulatszámú, V12-es szívómotor hajtja majd az új, középmotoros sportkocsit. Ez eleve egy kihaló műfaj, már tényleg csak a legdrágább autókban nincs turbófeltöltés, az olyan motorok, mint az Audi 4,2 literes, vagy az AMG 6,2 literes V8-as pörgős sportmotorjai, ma már legfeljebb használtan szerezhetők be. Ám a Cosworth, úgy néz ki, itt igyekezett túllépni a műfaj megszokott határait is.

Ez a motor nem úgy nagy fordulatszámú, ahogy ebben a méretben megszokott: a maximális fordulatszáma nem 8-9 ezer körül van, hanem 11 100 percenként, a legnagyobb teljesítménye pedig 10500-as fordulatszámnál jelentkezik. Ez pedig egyben kivételes csúcsteljesítményt is jelent: kerek 1000 brit lóerőt, ami kb. 745 kW-nak, vagy 1013 európai szabvány szerinti lóerőnek felel meg.

Ekkora fordulatszámot persze nem egyszerű elérni, a Cosworth is kifejezetten drága trükköket vetett be: titán hajtókarokat használtak, egy darabból forgácsolt főtengelyt és a Formula 1-es motorokban használtakhoz hasonló dugattúkat, természetesen a legprecízebb elképzelhető megmunkálási tűrésekkel. És nem csak a forgó tömegeken igyekeztek spórolni: egy ekkora V12-es esetén a 206 kilós tömeg önmagában is kisebb csoda. A konstrukció egyik előnye, hogy bár kivételesen erős, nem túl nyomatékos: a csúcsérték 740 Nm, ami azt jelenti, hogy váltóból sem kell túl masszívat használni.

A Valkyrie-t ráadásul nem egyedül ez a motor hajtja majd: hibrid rendszerbe kötik, így lesz a hajtásrendszer összesített csúcsteljesítménye 1130 brit lóerő (842 kW). Valószínűleg a hajtás elektromos része segít majd, viszonylag kulturáltan elhagyni a lakott területet, mert a V12-es hangjára egész városrészek vonulnának utcára, ez szinte biztos. Manapság már csak versenyautóktól hallhatunk ilyen hangot néha, bár lassan ott is kiszorulnak a szívómotoros gépek.

Mondhatni, az Aston Martin kijelöli a nagy, turbó nélküli benzinmotorok új helyét: millió eurós, ritka sportkocsikba való egzotikum lesz, máshol egyre kevésbé van helye a szigorú fogyasztási korlátozások miatt.