Egy Citroen, amihez nem kell a B-s jogsi

2019.03.06. 09:59

Sőt, sok országban semmilyen jogosítvány nem kell hozzá, de ez igazából teljesen mindegy, ha megmarad koncepciónak. Márpedig egyelőre megmarad, az autóipar büszkén bohém márkája sem meri bedobni így a piacra az Ami One-t.

Ilyen lenne a Smart, ha a Citroen gyártaná mopedautónak - ennél több gondolatot nem tudott kiváltani belőlem a tanulmány, amíg távolról nézegettem a bemutatójára odagyűlt embertenger mögül. Közel a francia határ, nyilván felfoghatatlanul sok francia újságíró ugrott át, még jó, hogy ezerszám küldik haza a hírét, mivel haknizik épp a hazai márka. Aztán amikor szétszéledt a tömeg mindenfele és legalább a szalag mögül megnézhettem, kezdtem átérezni a rajongásukat.

Az Ami One semmivel sem földhöz ragadtabb, mint azok a tanulmányok, amiket elborultságuk miatt szidni szokás. A Citroën ráadásul bevallotta, hogy így biztosan nem fogja gyártani. Akkor meg? A franciák ügyesen kitalálták, hogy mitől lesz hír a tanulmányukból. Kezdjük onnan, hogy ez húsz centivel rövidebb, mint egy kicsi Smart: 2,69 méteres. Villany hajtja, egy csupán 8 lóerős elektromotor, és még a padlóba épített aksival együtt is könnyebb mint 450 kiló.

A 18 colos kerekei, a kocka forma, a vászonkilincsek és a lapos hátú visszapillantók mind nem olyanok, amikkel szokás élni egy kis villanyautón, aminek 100 kilométer körüli a hatótávja. Igen ám, csak ennek a végsebessége 45 km/h-ra korlátolt, vagyis lényegében mopedautó lenne, és ezzel indult be a komplett szaksajtó fantáziája: Franciaországban jogosítvány nélkül vezethető lenne, de nálunk is elég lenne hozzá az AM kategória. Kretén egy műfaj a mopedautóé, tuti jót tett volna neki egy ilyen magasról érkező vérfrissítés. Sokat nem jelent, de amúgy nem alibizték el az Ami One-t: a szalonos demóautót tényleg összerakták, ott körözött vele a fél Citroën-standon a gyári ember oda-vissza.

A belseje sokban rokon a Cactus egy jó tízéves tanulmányával. Erre mondta a Citroën koncepcióautókért felelős embere, hogy akkor talán még korai volt, viszont változnak az idők. És jött a szokásos halandzsa, hogy most még nem lesz belőle semmi, de ha majd lesz, na, akkor ilyesmi lehet majd egy városi miniautó a márkától. Mondanám, hogy ha a közízlés változására várnak, akkor felejtsük el, hogy ebből nagyjából így egyszer autó lesz, de fura lenne ezzel felkérdezni a márkát, ahol hosszú évek óta ott van a kínálatban a Cactus.

Azért egy próbát tényleg tehetnének ezzel vagy valamelyik mostanság mutogatott, majd hirtelen eltűnt aprósággal, mondjuk az E-Meharival. Ha a Renault képes életben tartani a Twizzy-t, akkor nehogy már pont a Citroennek ne lehetne egy extrém bátor húzása a miniautós műfajban. Vicc nélkül elgondolkodnék egy Ami One-on is, ha egy nem autókra épített, szűk utcás mediterrán kisvárosban élnék, arról nem is beszélve, hogy mekkora ajándék lehet az életben egy autó, aminek a beltere slaggal pucolható.

Genf 2019.

Sok karbon és még több borzongás a Mansory-nál
Idén is ők voltak a legbátrabb őrültek Genfben, bár a krokodilbőrrel talán túltolták kicsit.
Ezeket hoztuk volna haza Genfből
Sok jó autó volt a genfi kiállításon, de csak kevés ütötte meg azt a szintet, amit azonnal hazahoztunk volna. Itt a lista.