Indul a Toyota holdjárójának fejlesztése

2019.07.18. 14:04

A Toyotát is elkapta a Holdra szállási láz. Idén, az Apollo-11 útjának ötvenedik évfordulójának évében egyszer már bejelentették, mivel lesznek ott a Japán Űrkutatási Ügynökség 2029-re tervezett Hold-projektjében, azaz végeredményben a Holdon. Most az érdemi fejlesztésnek is nekikezdenek. 

A Toyota már márciusban mutatott pár vázlatot holdjárójáról. A hatkerekű hidrogén üzemanyagcellás jármű jelen állás szerint 5,2 méter széles és 3,8 méter magas lesz. 13 köbméteres, zárt, túlnyomásos belső terével pedig egész más szinten lesz használható, mint a Holdon eddig járt egyetlen ember vezette jármű, a NASA nyitott, elektromos LRV-je. A Toyota holdjárójára cserélhető gáztartály-rendszer kerül, így használja majd az üzemanyagcellák működését biztosító hidrogént és oxigént, plusz lesz egy nagy felületű, felgöngyőlhető napelem az oldalán. 

Mivel a Toyota még nem épített bonyolultabb szerkezetet soha, időben nekiálltak a munkának. Az alapkoncepciót már tavaly kidolgozták, most viszont elindultak az első érdemi fejlesztések. A túlnyomásos kabinon dolgoznak épp, a szigorú ütemterv szerint jövőre pedig már kész prototípusokat kell építenie a vállalatnak, hogy 2021-ben tesztelni tudják azokat az űrkutatási ügynökséggel közösen. Ezek még nem a végleges méretarányú és összetettségű tesztjárművek lesznek, olyat 2022-re kell tudniuk, annak a végső példánynak pedig, amit végül magukkal visznek a japánok a küldetésre 2027-ig kell elkészülnie. 

A japánok célja a Hold sarkvidéki területeinek feltérképezése lesz. Ide küldik majd a holdjárót és legénységét, hogy fagyott víz és más források kiaknázásának lehetőségét vizsgálják. A holdjáró holdi útja egyben annak a tesztje is lesz, hogy miként lehet hatékonyan nagy kiterjedésű égitestek alapos felszíni vizsgálatát elvégezni. A hidrogénes hatkerekű ugyanis akár 10 ezer kilométert is megtehet majd odafönt, ami nagyon sok, főleg, ha mellétesszük, hogy a három apollós küldetésén összesen alig kilencven kilométert tudtak megtenni az LRV-k.