Hidrogén-hajtású haszonjárművek a Renault-tól

2019.10.22. 12:32

Igazi meglepetés, hogy a Renault üzemanyagcellával oldja meg elektromos furgonjai hatótáv-növelését. Ez a megoldás ugyanis kifejezetten drága és komplikált, ugyanakkor károsanyag-kibocsátása nincsen, és a töltési ideje is rövid.

A Renault két villany-furgonja, a Kangoo Z.E. és a Master Z.E. mutatkozott be Hydrogen kivitelben is. Ez annyit jelent, hogy az elektromos modelleket üzemanyagcellás hatótávnövelővel látják el, amely 10 kW teljesítmény leadására képes. Így meg tudják növelni az egy töltéssel megtehető távolságot, igaz, a hasznos tömeg ezzel csökken, az amúgy is magas ár pedig tovább nő.

A Kangoo Z.E. Hydrogen érkezik először, még az idén: itt a hatótáv 230 km-ről 370 km-re növekszik az üzemanyagcellás hatótávnövelővel. Az ár 110 kg tömegnövekedés, és a 48 300 eurós, azaz közel 16 millió forintos árcédula. Ez utóbbi egyébként csökkenthető, ha valaki nem veszi meg az autó akkumulátorát, csak bérli, illetve az állami környezetvédelmi kedvezményt sem tartalmazza.

A Master Z.E. Hydrogen csak jövőre válik elérhetővé – nyilván ez az oka, hogy ennek az árát sem közölték még – és itt még nagyobb változást hoz a hatótávnövelés. Az üzemanyagcella 120-ról 350 km-re növeli a hatótávot, igaz, itt a nagyobb hidrogén-tartályok miatt a tömegnövekedés is jelentősebb: a gyártó szerint kerek 200 kg.

A Renault szerint a rendszer legnagyobb előnye, azon kívül, hogy csak némi vízpára a mellékterméke, hogy a hidrogén-utántöltés 5-10 percnél nem vesz többet igénybe. A hátrányokról a gyártó nem igazán tesz említést, de a magas áron túl ide sorolható a hidrogéntöltő hálózat fejletlensége, és a rendszer tömege, amely a hasznos terhelhetőséget csökkenti.