Elkészült a Jaguar XJ dízel

2005.06.14. 15:34

A britek csúcsmodellje eddig csak benzinmotorokkal volt kapható, de hamarosan kapható lesz a PSA és a Ford közösen fejlesztett 2,7 literes 207 lóerős turbódízel motorjával is. A hathengeres dízel első hallásra kevésnek tűnhet az XJ nagydarab testének vonszolására, de a Jaguar szerint nem az.

Az XJ alumínium karosszériája valamivel könnyebb, mint a kategória jellemző típusaié, és a motor sem igazán súlyos - 202 kg-jával a hathengeres dízelek közül az egyik legkönnyebb - ugyanakkor 435 Nm-es csúcsnyomatékával felülmúlja a Jaguar 4,2 literes V8-asát is. Így nem csoda, ha az adatok szerint az autó kellőképpen fürge: 8,2 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 225 km/h, azaz gyorsulásban egytized másodperccel múlja alul a jó 31 lóerővel többet nyújtó benzines XJ6-ost, végsebességben pedig 8 km/h a hátránya. Cserébe 8,1 liter gázolajat pusztít szabványos vegyes ciklusban 100 kilométeren, ami egy luxusautótól feltétlenül figyelemre méltó teljesítmény.

Mindennek persze elvileg komoly ára volna - a dízel hangosabb és jobban rázkódik, mint egy benzines - de a Jaguarnál azt ígérik, hogy az XJ dízelben utazók nem fogják észrevenni a különbséget. A hangszigetelést tovább javították, és a motor felfüggesztését a világon elsőként aktív, elektronikusan vezérelt csillapítóelemekkel oldották meg, amelyek állítólag 90%-kal csökkentik a karosszériának átadott rezgést.

A dízelmotor bevezetésével párhuzamosan a Jaguar az XJ típus egyéb részleteit is továbbfejlesztette. A típus összes változatán különleges hangszigetelő üvegezést alkalmaznak a jövőben, és a szélzaj további csökkentése érdekében a motorháztető és a karosszéria közti rés is hatékonyabb tömítést kap. Az extra felszerelések sora a TPMS elnevezésű keréknyomás-figyelő rendszerrel, az automata sebességhatárolóval és a beépített, hangvezérléssel kiegészített Bluetooth kihangosítóval bővült.