Ford iosis: szokatlan forma

2005.08.31. 14:12

Galéria - kattintson a képre

A Ford tervezői még keresgélik az új márkaarculatot, ennek bizonyítéka a Frankfurtban bemutatkozó tanulmányautó. A nagy megújulásról még tavasszal, a SAV egyterű-koncepció bemutatásakor kezdtek beszélni a Ford prominensei, de a buszlimuzinon nyomokban még felismerhető volt az első Focussal még 1998-ban bevezetett formavilág.


Galéria - kattintson a képre

Az iosis azonban mindenre hasonlít, csak a mai, szigorúan szabályos európai Fordokra nem. Inkább úgy tűnik, a Ford konszern más márkáitól kértek kölcsön ötleteket. Az erőteljes sárvédőívek, az oldalsó kopoltyúk és a négyajtós kupé-forma a Mazda RX-8-ast juttatták az eszünkbe, az első lámpák láttán a Mazda5 orrának képe sejlett fel a tudatalattinkban, a megalomán krómozott hűtőmaszk az amerikai Fordokra, az oldalablakok vonalvezetése a legújabb Aston Martinokra emlékeztet, a hátsó lámpák formája pedig a régi Ford kupékról, a Pumáról és a Cougarról lehet ismerős. A Ford tervezői persze nem kétbalkezes kezdők, így az összhatás kellemesen egységes, sőt, sportos, pedig az iosis méretei alapján leginkább a Mondeo utódja lehetne.


Galéria - kattintson a képre

A hatásvadász külsőt látva meg sem lepődünk a fura ajtómegoldáson: a tanulmány szénszálas műanyag nyílászárói ferdén felfelé nyílnak, felfedve az iosis oldalán tátongó egybefüggő nyílást, és a látványos belső teret. A képek alapján az iosis belseje nem látszik igazán otthonosnak, a sok narancsvörös gumibetét és fémes borítás inkább valamiféle csúcstechnikás sportszernek láttatja az autót. A Ford tervezői természetesen a legmodernebb megoldásokkal teletömték tele a tanulmányt, bár ezek egy része már nem számít igazi újdonságnak. Az érintőképernyős fedélzeti számítógép, a hangvezérlés vagy a visszapillantó tükröket kiváltó kamerák ma már épp úgy előfordulnak szériagyártású autókban, mint a memóriakártyás indítás, bár ma még egyik megoldás sem túl gyakori. Az egyetlen igazi különlegesség a világító fólia, amellyel a belső tér világítását oldották meg.


Galéria - kattintson a képre

A Ford iosis mondhatni szokványos tanulmányautó, szinte minden komolyabb autókiállításon tucatnyi hasonlóval találkozhat a közönség, a Ford of Europe jövője szempontjából mégis kulcsfontosságú, hiszen számos olyan részletet hordoz, amelyet a közeljövő Fordjain is viszontláthatunk. Egyes feltételezések szerint az autó a 2007-re várható új Mondeo előfutára, mások szerint csupán egyfajta formai játszadozás, de mindenképp jelzi, hogy végre a Fordnál is kezdik felfogni: a siker kulcsa manapság a jó formaterv, egy középszerűnek tűnő autó lehet akármilyen jó, igazán sikeressé aligha válhat.