Rendőrálom a Carbon Motorstól

2007.09.24. 14:12

Egy eddig ismeretlen amerikai cég olyan rendőrautó kifejlesztését kezdte meg, amelyet eleve erre a célra terveztek.


Galéria - kattintson a képre

Az egyelőre név nélküli típus már látványnak sem hétköznapi. Viszonylag rövid eleje és hátulja ijesztő függőleges fém ütközőkben végződik, nyilván azért, hogy sérülés nélkül ússza meg a hírhedt autópályás leszorításokat. Utastere a méreteihez képest hatalmas, a bűnözőket pedig hátrafelé nyíló hátsó ajtókon lehet berámolni a gyárilag lezárt hátsó részbe. Belül folytatódik a fura megoldások sora. Az üléseket eleve a rendőrségi felszereléshez tervezték – a pisztolytáska miatt nem kell szétvágni a kárpitozást –, és az autóba többek közt komplett, 360 fokos megfigyelőrendszer, a hátsó üléseket figyelő kamerarendszer, integrált puskatartó és infravörös éjjellátó berendezés telepíthető.

A műszaki részletek is figyelemre méltóak. A hajtást egy soros, hathengeres, 300 lóerős biturbó dízelmotorral tervezik megoldani, amely az alumínium vázszerkezet miatt viszonylag könnyű járművet akár 6,5 másodperc alatt felgyorsíthatja 100 km/h-s tempóra, 250 km/h-s végsebességet biztosít a számára, de nyugalmas cirkálás közben nem fogyaszt többet 7,5 liter gázolajnál 100 kilométeren. Mindez jobbára persze csak tervekben létezik, a képek is számítógépes trükkel készültek, de a Carbon Motors már belefogott a fejlesztésbe, méghozzá a brit Lotus segítségével.


Galéria - kattintson a képre

A rendőrautó nyilván nem lesz olcsó, különösen a költséges kiegészítő berendezésekkel együtt, de ezt a működtetési költségek alacsonyan tartásával szeretné ellensúlyozni a gyártó. A Carbon Motors szerint nemcsak az alacsony fogyasztás révén térülhet meg a többletköltség. Egy ilyen autó 250 ezer mérföldön, azaz bő 400 ezer kilométeren keresztül használható akár a legdurvább szolgálati körülmények közt is, míg a jelenlegi rendőrautókat már ennek a távnak a felénél kisebb terhelést jelentő helyekre kell beosztani, hogy ne menjenek idő előtt tönkre. Ráadásul a kis cég 24 órás műszaki ügyeletet tervez felállítani, amely az év minden napján működne.

A nagy kérdés most már csak az, hogy az amerikai fegyveres testületek ráharapnak-e a típusra. A tűzoltóautók esetében például működik a rendszer, az Egyesült Államokban szinte kizárólag célirányosan fejlesztett járműveket használnak erre a feladatra. Ugyanakkor a speciális, nagy futásteljesítményű taxikat gyártó Checker bő húsz éve megszűnt, mert a korlátozott piac képtelen volt eltartani, és a nagy autógyártók korszerűbb modelleket kínáltak alacsonyabb áron.