BMW Concept 1-series tii: könnyedén gyors

2007.10.24. 15:03

A BMW-nél talán meghallották a legutóbbi M-modelleket ért kritikákat, ezért megmutatták, még mindig tudnak könnyed sportkocsit építeni. A Tokyo Motor Show-n bemutatott Concept tii a gyáriak szerint a klasszikus 2002-esre emlékeztet, bár az új 1-es kupén alapul.


Galéria - kattintson a képre

A tanulmányautó készítésekor a BMW tervezői nem a motor, vagy a hajtáslánc módosításával próbálták gyorsabbá tenni legkisebb kétajtósukat, inkább a leszorítóerő növelésével, a légellenállás és a tömeg csökkentésével, illetve egy alaposan leültetett futóművel igyekeztek javítani a vezetés élményét. Az ki sem derül, hogy a tii motorházteteje alatt miféle motor bújik meg, de ez itt nem is olyan lényeges: ezekkel az átalakításokkal bármelyik 1-es kupé csak gyorsabb lehet. Az egyik trükk a karosszériaelemek cseréje. A motorháztetőt, és több más idomot szénszálas műanyag elemekre cseréltek, így jelentősen csökkentették az autó tömegét. Emellett hátul nagy méretű diffúzorral és a csomagtérfedél peremén végigfutó szárnyacskával növelték a hátsó tengelyre jutó leszorítóerőt, de az új első lökhárítóval is hasonló hatást értek el elöl.


Galéria - kattintson a képre

Egy tanulmányautó esetében persze minden adatnál fontosabb a látványos külső. A BMW-nél egyszerű eszközökkel próbálták kiemelni a tii-t a szürke tömegből: a fehér autó tetején és hátulján sötétkék csíkok futnak végig a harminc-negyven évvel ezelőtti versenyautók festésének mintájára, míg a sötétkék motorháztetőn fehérben folytatódnak. A speciális fényezés mellett a szélvédőmatricán és az autó orrán megjelenő tii felirat alapján is azonosítható az autó. A jellegzetes színezés ráadásul belül is folytatódik: a kormány, és a sportülések fehér betétei egész egyedi hangulatot teremtenek, bár a két szokásos körműszer eltérő színű háttere talán már túlzásnak is nevezhető.

Egyelőre nem tudjuk, hogy a BMW-nél tervezik-e egy, a tii-hez hasonló szériamodell bemutatását is, csak reménykedünk benne, hogy az M változat valami hasonló lesz. A 135i 306 lóerős turbómotorja bőségesen elegendő volna hozzá, hogy az 1-esből a könnyítés után tökéletes élményautó váljék, amelyet ráadásul sokkal nagyobb számban lehetne értékesíteni, mint a drága, nyolchengeres presztízskupét, amivé az M3-as bő húsz év és négy generáció alatt változott.