Ford Explorer America: jövőkép alváz nélkül

2008.01.07. 11:54

Az Explorer sorozat több mint egy évtizeden át volt Amerika kedvence, és tartotta el a Fordot. A nagydarab, alvázas hobbiterepjáró azonban a növekvő benzinárak áldozata: egyre kevesebb vásárló választ iszákos SUV-ot a mindennapi közlekedésre. A Ford legújabb tanulmányával arra keresett megoldást, hogy hogyan tarthatná életben egykori bestsellerét.


Galéria - kattintson a képre

Az Explorer America tanulmány örökölte a sorozatgyártmány férfiasan szögletes formáját, de az arányain látszik, hogy a lemezek alatt nem a megszokott kőkorszaki technika lapul. A Ford tervezői ugyanis elhagyták az önálló alvázkeretet, helyette önhordó karosszériát építettek a tanulmány számára, így az autó alacsonyabb lehet, anélkül, hogy a helykínálata csökkent volna. Ezzel egyrészt csökkenhetett a homlokfelület, ami jótékonyan hat a légellenállásra, másrészt könnyebb lehet az autó durván 70 kilogrammal.


Galéria - kattintson a képre

Ennyi persze kevés volna, hogy az Explorer érezhetően takarékosabbá váljon, de a Ford itt is bevetette az EcoBoost GTDI fantázianevű, új motorcsaládot. A nagyképűen hangzó név lényegében a korábbiaknál kisebb hengerűrtartalmú, turbófeltöltéses, közvetlen benzinbefecskendezéses motorokat jelöl, amelyek teljesítményük alapján kiválthatják az eddig használt nagy hengerűrtartalmú V8-asokat és V6-osokat. Az Explorer Americába kétféle motor kerülhetne: egy kétliteres, 275 lóerős négyhengeres, és a Lincoln MKS-ben már bemutatott 3,5 literes, ikerturbós V6-os 340 lóerős változata. A motorokhoz hatsebességes, kézzel is kapcsolható automata váltó csatlakozik, amely szintén jobb hatásfokú, mint az Explorerben eddig használt ötsebességes.


Galéria - kattintson a képre

Az új megoldásoknak köszönhetően az Explorer America tanulmány érzékelhetően takarékosabb: a Ford szerint akár 20-25%-kal kevesebb benzinnel is beéri, mint a jelenleg kapható Explorer. Ez persze nem jelenti azt, hogy a mi fogalmaink szerint is takarékos volna, hiszen az aktuális Explorer városi forgalomban bő 16 litert zabál, és országúton sem adja alább 12 liternél 100 kilométeren, azaz a takarékoskodással is biztosan bekap 9-12 litert. Amerikában viszont ennyi már elég lehetne, hogy a vásárlók visszatérjenek az Explorerhez.

A kérdés csak az, hogy a tanulmány megoldásait mennyi idő alatt lesz képes a Ford gyártásra éretté tenni, illetve hogy a korszerű, de komplikált megoldásokkal a nagy SUV utódját továbbra is képesek lesznek-e barátságos áron kínálni. Ha az Explorer America tetszést arat a Detroiti Motor Show-n, és elég gyorsan sikerül egy hasonló modellt gyártásba küldeni, az akár ki is húzhatja a Fordot a jelenlegi pénzügyi krízisből.