Életveszélyes kisteherautók az EuroNCAP tesztjén

2008.02.27. 12:18

Új járműkategóriát kezdett vizsgálni a független szervezet, és háromból két autót kifejezetten gyengének talált biztonsági szempontból, a Nissan Navarát és az Isuzu D-Maxot. A három pick-up közül csupán a Mitsubishi L200-as bizonyult elfogadhatónak a törésteszteken, de ez a típus is csupán jó közepes eredményt ért el.


A legmeglepőbb a Nissan fél csillagos eredménye. Az EuroNCAP szerint a típus karosszériája frontális ütközésnél egyszerűen összeomlik nagyobb terhelés mellett, így egy esetleges baleset során az elöl ülők szinte biztosan komoly lábsérülésekkel kerülnek kórházba. Emellett a vizsgált autóknál a légzsákok és az övfeszítők későn aktiválódtak, bár a Nissan azonnal kiadott egy sajtóközleményt, amely szerint ezt a hibát állítólag már 2007 végén, szoftverfrissítéssel orvosolták. Nem valószínű azonban, hogy ezzel jelentősen javítható a gyenge eredmény, ahogy az oldalütközési teszt kifogástalansága sem mentette meg a típust a megszégyenüléstől. A gyermekeket sokkal hatékonyabban védi a Navara, ebben az értékelésben három csillagot szerzett a típus az ötből, és a gyalogosgázolási vizsgálatok két csillagos eredménye is átlagosnak mondható.


A másik veszélyesnek tűnő típus az Isuzu D-Max és Rodeo néven is forgalmazott kisteherautója. A karosszéria itt is összecsuklott a frontális ütközéskor, és a belső tér kialakítása sem szolgálja a biztonságot, így egy ilyen autóban is komoly feji, mellkasi és lábsérülések szerezhetők. A végeredmény másfél csillag, sőt, az Isuzu esetében a gyermekvédelemre két csillagot, a gyalogosgázolási tesztre pedig csupán egy csillagot adott az EuroNCAP. Ezek szintén siralmas eredmények, még akkor is, ha az Isuzu meglehetősen régi konstrukció, és valószínű, hogy a gyártó rövidesen fel is hagy a forgalmazásával.


Ugyanakkor a harmadik pick-up, a Mitsubishi L200-as bizonyította, hogy egy alvázas kisteherautó sem feltétlenül életveszélyes. A karosszéria itt stabil maradt, és bár a sofőr mellkasára az elvárhatónál nagyobb terhelés jutott, a típus passzív biztonságát négy csillaggal értékelték a tesztelők, ami átlagos eredménynek számít a mai új autók mezőnyében. Az L200-as a gyermekek védelmére három, a gyalogosgázolási tesztre egy csillagot kapott, és bár ez utóbbi kifejezetten gyenge eredmény, ez a modell összességében mégis biztonságosnak találtatott.

Úgy néz ki, mivel a kisteherautókat korábban nemigen vizsgálták passzív biztonság szempontjából, egyes gyártók nem is törődtek vele saját típusaik megtervezésekor. Az EuroNCAP egyelőre csupán három ilyen autót vizsgált meg, így általánosítani egyelőre nem érdemes, de később nyilván sorra kerül a többi hasonló felépítésű modell is. Kíváncsian várjuk, hogy kiderüljön, a Nissan Navara, vagy a Mitsubishi L200-as bizonyul-e szabályt erősítő kivételnek az Európában kapható pick-upok közül.