BMW GINA: alakváltó tanulmány

2008.06.10. 10:21

Egyetlen fotón csupán egy szép nagy, bangle-isztikus formavilágú roadsternek tűnik a BMW legújabb tanulmánya. Több képet megnézve azonban feltűnhet, hogy az autó soha nem pont ugyanolyan, az élek máshol futnak, az első lámpák hol látszanak, hol nem, pedig az autó láthatóan ugyanaz maradt.


Galéria - kattintson a képre

A jelenség magyarázata nem mindennapi. A GINA Light Vision karosszériája nem a megszokott anyagokból - acélból, alumíniumból vagy műanyagból - készült, hanem drótvázzal kitámasztott rugalmas vászonból. A drótváz pedig viszonylag tág határok között mozgatható egy elektrohidraulikus rendszer segítségével, így a roadster számtalan formát ölthet. Ráadásul ahol az anyagnak vége, ott szét is nyílhat a forma, ahogy például az első fényszórók, a motorháztető vagy az ajtók hátsó széle felett. Így a BMW tanulmánya például pislogni is tud - ilyet autótól még nem láttunk korábban.


Galéria - kattintson a képre

A GINA gyakorlati haszna az átlagos autós számára persze minimális, hiszen a rugalmas vászonborítás csak statikusan néz ki ilyen jól, menet közben viszont deformálódik a menetszéltől, és valószínűleg tisztán tartani sem volna egyszerű, így sorozatgyártású autókon aligha találkozhatunk vele. A tervezők számára már jóval hasznosabb lehetne, hiszen így ezen az egyetlen autón számos formavariációt kipróbálhatnak, mielőtt döntenének róla, hogy melyik legyen a végleges, játszhatnak a fényekkel és az árnyékokkal. Ugyanakkor manapság már az autók formáját is számítógépes programokkal alakítják ki, ahol egy-egy él áthelyezése nem tart sokkal tovább, mint a GINA tanulmányon, sőt az anyag feszüléséből adódó korlátok sem gátolják a fantázia szabad szárnyalását.

A BMW számára mégis nagyszerű lehetőséget kínál a vászontanulmány, hiszen feltűnést kelt, meghökkent, és ezzel a márkára irányítja a közönség figyelmét.