A Chrysler szabadulna a Dodge Vipertől

2008.08.28. 13:12

Meglepő bejelentést tett tegnap a legkisebb detroiti autógyártó: vételi ajánlatokat vár a Dodge Viper sportkocsit előállító üzemre, és a típus gyártási jogaira.


Galéria - kattintson a képre

Nem titok, hogy a Chrysler vezetése nehéz helyzetben van. A terepjáró-eladások zuhannak, a veszteség egyre nagyobb, miközben a Daimlerrel való szakítás után a épp saját lábára kellene állnia a vállalatnak. Épp ezért ameddig nem sikerül alapjaiban megújítani a típusválasztékot, és ezzel ismét növekedési pályára állítani a céget, addig megpróbálnak megszabadulni minden felesleges költségnövelő tényezőtől. Már leállították néhány kevésbé sikeres típus gyártását, utcára tettek néhány ezer munkást és visszavették a termelést, ahol szükség volt rá, de úgy néz ki, mindez nem elég.


Galéria - kattintson a képre

Most a cég talán legismertebb típusától, a Dodge Vipertől készülnek megszabadulni, amely ugyan nagyon jó reklám a Chryslernek, de minden egyes példány előállítása veszteséget jelent a cégnek. Az 1992-ben bemutatott, és azóta egyszer már felújított brutális kétajtóst ugyanis szinte kisipari módszerekkel gyártják, nagyrészt kézi munkával. Az elmúlt bő 16 év alatt összesen 25 ezer példány készült belőle, azaz évente átlagosan 1500-1600 példány, ilyen kis mennyiségben viszont csak sokkal drágább autókat lehet nyereséggel előállítani. Ráadásul a típust lassan megint fel kellene újítani, ami újabb dollár-százmilliókba kerülne. Ennek ellenére eddig érdemes volt megtartani a Vipert, hiszen ez a típus biztosította a Dodge sportos arculatát, viszont most, hogy a nyereséggel előállítható Challenger gyártása beindult, a szupersportkocsi elveszítette eddigi jelentősségét a cégnél.


Galéria - kattintson a képre

A Viper eladása mellett szól az is, hogy a művelet egyszerűen kivitelezhető. Az autót egy különálló üzemben szerelik össze, jórészt olyan alkatrészekből, amelyeket kifejezetten ehhez a típushoz terveztek, így lényegében különálló egységként kezelhető, az eladásához nem kell nagyobb átszervezést végrehajtani. Valószínűleg érdeklődő is akad majd, hiszen a Viper a maga módján egyedülálló, egyéni stílusú jármű, amely iránt valószínűleg továbbra is lesz kereslet, akár még magasabb áron is.

A Chrysler igazgatója, Bob Nardelli egyelőre persze óvatosan fogalmazott: azt mondta, egyelőre csak felmérik a lehetőségeket, a végső döntést még nem hozták meg. Ennek ellenére több mint valószínű, hogy a Viper rövidesen kilép a Chrysler-csoportból, és önálló karrierbe kezd.