Sürgős lett a Hummer eladása

2008.09.04. 11:16

Korábban csak egy halvány lehetőségként beszélt a GM vezetése a terepjárómárka eladásáról, most azonban leesett a pókerarc: a cég ügyvezető igazgatója szerint az év végéig le akarják zavarni az üzletet.

"Sürgős ügyként kezeljük a Hummer eladását" - nyilatkozta Fritz Henderson, majd hozzátette, hogy az év végéig elég idő van, hogy nyélbe üssenek egy ilyen üzletet, bár az is előfordulhat, hogy átcsúsznak vele a jövő év elejére. A komoly vásárlójelölteket az igazgató egyelőre nem nevezte meg, a korábbi pletykákban pedig már csaknem minden szóba jöhető autóipari vállalkozás neve felmerült a kínai Changfengtől az indiai Mahindrán keresztül az orosz GAZ-ig. A Hummertől való megszabadulás most, hogy Észak-Amerikában a töredékére esett vissza a terepjárók eladása, nagyon fontossá vált a GM számára, hiszen ez a márka lett az egyik legnagyobb veszteségforrás a cégen belül. Még az is elképzelhető, hogy az új tulajdonos lényegében ingyen vagy egy jelképes összegért kapja majd meg a deficites részleget, ha vállalja, hogy leveszi a GM válláról a fenntartás és fejlesztés költséges terhét.

A Hummer eredetileg típusnévként bukkant fel 1992-ben, amikor az amerikai hadsereg szabványos terepjárójából, az M998 HMMWV-ből gyártója, az AM General elkészítette a civil változatot. Ekkoriban az első öbölháború hatására hatalmas volt az érdeklődés a típus iránt. Márkajelzés akkor lett a Hummerből, amikor 1998-ban a GM-hez került a névhasználati és forgalmazási jog. A katonai eredetű ősmodell ekkor kapta meg a H1 jelzést. Az alig kisebb, de jóval kényelmesebb és tágasabb H2 változat, amelyet már a GM tervezett saját terepjáró-alkatrészei köré, 2003-ban jelent meg, a bő egy számmal kisebb H3-as premierjét pedig 2005-ben tartották. Egy évvel később leálltak a H1-es forgalmazásával - innentől gyakorlatilag tisztán GM termékeket forgalmaznak Hummer márkajelzéssel.

A nagyszerűen induló karrier az utóbbi években csúnya léket kapott. A Hummernek nem tett jót az üzemanyagárak emelkedése: a benzinzabáló rémségek jelképévé vált, és így egyre több vásárló számára vállalhatatlan lett, annak ellenére, hogy a valóságban a Hummerek semmivel sem rosszabbak fogyasztás tekintetében, mint a GMC, a Chevrolet, a Dodge vagy a Ford nagyobb terepjárói. Az utóbbi hónapok olajárrobbanása aztán végleg betette a kaput: a Hummer forgalma meredek zuhanásba fordult, így az amúgy is hatalmas veszteséggel működő GM számára fenntartásának minden perce fájdalmas kötelesség lett.

A Hummer név ugyanakkor még mindig világszerte ismert, így nyilván akad majd olyan vásárló, amely vállalja a kínálat átalakításának és az eladások fellendítésének költségét, cserébe azért, hogy kiléphessen a nemzetközi porondra.