Négy európai gyárát zárhatja be a GM?

2009.02.17. 17:21

Egyes feltételezések szerint három Opel üzem, és a svéd Saab gyár bezárása, illetve eladása révén próbál spórolni a General Motors működési költségein, bár egy ilyen lépés igen komoly kockázatokat rejt.

A pletykák szerint Németországban a bochumi és az eisencahi gyárat fenyegeti a bezárás veszélye, de a hollandiai Opel üzem is bezárhatja a kapuit. Becslések szerint nagyjából évi 1,5 milliárd dolláros megtakarítást hozna, ha a három Opel gyártól és a Saab svédországi üzemétől meg tudna szabadulni a General Motors, és egyben durván egymillió autóval csökkenne az európai gyártókapacitása, ami az eladások visszaesése miatt szintén jól jönne a cégnek. A lépés ugyanakkor komoly konfliktust eredményezhet az érintett európai országok kormányaival, és megfoszthatja a GM-et annak az esélyétől, hogy Németországtól vagy Hollandiától hasonló áthidaló kölcsönöket kaphasson, mint az Egyesült Államoktól.

A GM persze nem csak Európában próbál spórolni, de Észak-Amerikában is, ez azonban nem egyszerű feladat. Egyelőre a szakszervezetekkel próbálnak tárgyalni olyan változtatásokról, amelyek nagyjából egymilliárd dollárral csökkentenék a cég költségeit. A cél az lenne, hogy a GM üzemeinek egy részét minél hamarabb bezárhassa, a maradék gyárak pedig hasonló feltételekkel működhessenek, mint a távol-keleti vetélytársak amerikai üzemei. Ez azonban a munkások egyes előjogainak csorbítása nélkül nem megy, így a tárgyalások egyelőre nehezen haladnak.

Az amerikai autógyártó számára kulcsfontosságú, hogy lefaragjon a költségeiből, mivel arra jelenleg minimális esély sem mutatkozik, hogy javuljanak az eladási mutatók. A GM forgalma januárban vagy 40%-kal csökkent, viszont a működési költségek maradtak a korábbi szinten, ami fenntarthatatlanul nagy veszteséget jelent. Ha nem sikerül egy-két hónapon belül visszafogni a költségeket, akkor elkerülhetetlenné válik a csőd, függetlenül attól, hogy melyik kormány mekkora áthidaló kölcsönt kínál fel.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!