Bertone Mantide: olasz rémálom-Corvette

2009.04.21. 10:03

Az autó-formatervezés ügyeletes zsenije, Jason Castriota rajzolt új ruhát a Corvette ZR1-esnek, immár Bertone színekben.

A Mantide klasszikus formatanulmány: bár egy létező autó alkatrészeire épül, külsőre semmi másra nem hasonlít, a célja pedig a közönség figyelmének felkeltése, új ötletek megvalósítása. Néhány évtizede még gyakran készítettek az olasz tervezőstúdiók efféle álomautókat nagyobb kiállításokra, amelyek tervezésekor fel sem merült a sorozatgyártás gondolata, de manapság egyre ritkábban találkozunk valódi koncepció-autókkal.

A Bertone azonban épp egy ilyet leplezett le Sanghajban. A Mantide alapja ugyan a Corvette ZR1-es, de a karosszéria teljesen önálló alkotás. A nagyrészt szálerősítésű műanyagból készített burkolat tervezésekor azonban nem csak a meghökkentő formák halmozása volt a cél: a Bertone karosszéria hatékonyabb is, mint az eredeti. A légellenállási tényezője 25%-kal alacsonyabb, mint a gyári Corvette-é, és az autó súlyából is lefaragtak bő 100 kilogrammot. Az alkotók szerint így a gyári, 640 lóerős kompresszoros V8-as akár 3,2 másodperc alatt felgyorsíthatja a sportkocsit 100 km/h-ra, és 351 km/h-s végsebességet biztosíthat a számára, bár nem túl valószínű, hogy ezek az adatok valós méréseken alapulnának.

A menetdinamikai adatok persze nem is igazán lényegesek, hiszen a Mantide egyedi példány, így kevéssé valószínű, hogy bárkinek is alkalma lesz ellenőrizni, hogy valójában mire is képes. A célját viszont már most elérte: demonstrálta, hogy a Bertone - amelyről mostanság leginkább pénzügyi nehézségei kapcsán hallhattunk - még mindig képes izgalmas formájú autókat tervezni. Természetesen a bemutató helyszíne és időzítése sem véletlen, hiszen az olasz formatervező stúdiók legjobb ügyfelei manapság épp a kínai autógyárak, így a Shanghai Auto Show-nál kevés jobb alkalom képzelhető el új üzletfelek felhajtására, a Mantide pedig kiváló csali.