Mi változott a KRESZ-ben?
Jelentős részt tesznek ki a kerékpárosok közlekedését, védelmét szabályozó módosítások, emellett érezhető a kiemelt figyelem a járművek utasai, a gyalogosok és a gyermekek irányában is. Akad persze olyan is, amelynek semmi gyakorlati haszna nem lesz. Részben, mert némelyik szabály ellenőrizhetetlen, betartatni képtelenség, részben pedig mert a józan paraszti ész számára eddig is evidens dolgokat erősít meg írásban. Nem hiszem, hogy bárkinek külön ki kellene hangsúlyozni, hogy a gyermeket a vezetőülésbe nem szereljük be. Talán azt sem, hogy az előírt kialakítású, darabszámú és elhelyezésű rendszámtábla fogalma nem fedi azt, ami rövid ideig ott volt, de már leszereltük.
A világító táblák és a stau, valamint a többsávos körforgalom
Az autópályák és autóutak felett, vagy a közútkezelő járművein és a túlméretes szerelvények kísérőin látható, változtatható jelzésképű táblák, amelyek eddig csupán tájékoztató jelleggel működtek, január elsejétől teljes jogú közlekedési táblává léptek elő. Ezen jelzések kötelező érvényűek, és a jelzésekkel szemben közlekedő összes járműre vonatkoznak. Legalizálták egyúttal a figyelemfelkeltés céljából sárga háttérre elhelyezett jelzéseket is.
Deklarálták emellett a sok lánclevelet generáló kötelező legkisebb vagy megengedett legnagyobb sebességet jelző táblákon szereplő számok mértékegységét is. Bizony, bekerült a KRESZ-be, hogy ezek km/h-ban értelmezendők!
Megjelent a veszélyt jelző táblák között a „Stau!”, azaz a feltorlódott forgalom jelzése is. Önmagában, fix tábla képében nyilván kevés helyen találkozunk majd vele, a változtatható jelzésképű táblákon azonban komoly szerepe lehet.
Legalizálták emellett az ideiglenes terelést jelző sárga útburkolati jelek prizmás vagy fénykibocsájtó festékes megerősítését, valamint a kék hátterű előjelző és útirány-megerősítő táblákat, amelyeket már évek óta láthatunk az autópályák, autóutak mellett.
Ide tartozik az is, hogy a többsávos körforgalmakba történő behajtást is egyértelműbb lett. Az eddigi szabályzásban csupán annyi szerepelt, hogy az első kihajtón távozó autónak a jobb szélső sávból kellett bekanyarodnia a körforgalmú útra. Januártól azonban kötelező az útirányt előjelző tábla vagy felfestett útburkolati jel szerinti besorolás.
A forgalomirányító és a polgárőr, a traffi és az útfenntartó, no meg a lopósautó
Kevésbé lényeges újdonság, hogy a forgalomirányításra jogosultak köréből kikerült a határőrség, bekerült viszont a katasztrófavédelmi hatóság. A jelzőőrök mellett már a polgárőrök jelzésére is meg kell állnunk, ők viszont ilyen esetben táblával kötelesek ezt előre jelezni.
Az autópályák leállósávjaiban megerősítették a szigorú megállási tilalmat, ám az életszerűség jegyében ez alól felmentették a továbbhaladni képtelen, a forgalmat ellenőrző, az útfenntartó és –tisztító, megkülönböztető jelzést használó vagy a leállósávról műszaki hibás vagy balesetes autókat mentő járműveket.
Kissé bővül a figyelmeztető jelzést joggal használók köré és egyszerűsödik a munkájuk is. A kerékbilincsek felszerelését vagy a járművek elszállítását végző járművek munkájuk végzése közben, ha a fényjelzést működtetik, a továbbiakban figyelmen kívül hagyhatnak bizonyos általános érvényű szabályokat, így például a megállási és a behajtási tilalmat, illetve maximum 10 km/h sebességgel a járdán is közlekedhet.
A járművek elszállítása egyébként is egyszerűsödött, ezentúl a közterület-felügyelet és a közútkezelő is elszállíthatja a szabálytalanul várakozó, vagy közterületen rendszám nélkül (mellékútvonalon 10 napnál régebben) parkoló járműveket, és erről köteles értesíteni az üzembentartót, valamint a rendőrséget.
Ha pedig már sárga lámpa: a frissen ráncfelvarrott KRESZ nevesíti a többsávos úton lépcsőzetesen havat takarító munkagépek előzési tilalmát, amit eddig csupán a természetes szelekció jegyében illett elkerülni.
A kéklámpások is ajándékot kaptak karácsonyra, egyértelművé vált ugyanis, hogy a közlekedést ellenőrző gépjármű, vagy szimplán az ilyen berendezés (igen, a traffipax!) olyan helyen is végezheti a munkáját, amely egyébként a megállási vagy várakozási tilalom alá esik. Sovány vigasz emellett, hogy elrettentésképpen a fixen telepített mérőberendezések előjelzésére hivatalosan is bevezették az egyébként már sok helyen használt „Vigyázz, traffi!” táblát. Mellesleg ennek is van feloldó táblája, bizonyára praktikus ötlet...
A rendszám
Hosszú évek vajúdása után megerősítették a rendszámtáblákra vonatkozó előírásokat. Nem elég az autónak csupán rendelkeznie ilyennel, annak az előírt típusúnak, számúnak kell lennie, szigorúan a megfelelő helyen felszerelve. Bekerült a jogszabályba, hogy a táblát eltávolítani is tilos.
Sok gyakorlati haszna persze nincs, a fentiek eddig is kötelező érvényű előírások voltak. Látható az igyekezet a kiskapuk bezárására, kevés gyakorlati eredménnyel.
Gyermekek, utasok védelme
A gyermekszállítást végző járművek és ezek utasainak védelme is hangsúlyosabb lett. Nevesítette a módosítás az úttesten álló, elakadásjelzőjét működtető – „kirakodó” – iskolabuszt, melyet kikerülni, vagy mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal és csökkentett sebességgel szabad.
A gyermekbiztonsági rendszer (a.k.a. gyermekülés) az autóban (és ez évtől a mopedautóban is!) előírt elhelyezésére és használatára vonatkozó előírásokat is pontosították.Egészen a tavalyi év végéig a vezetőülésben is rögzíthettük a gyermekülést (!!!), ez a lehetőség január 1-től megszűnt. Fontosabb azonban, hogy a 3 évnél fiatalabb gyermek ezentúl is csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható, és abban ezentúl kötelezően be is kell kötni a megfelelő hevederekkel. A 150 cm-nél alacsonyabb, 3 év feletti gyermek esetében azonban furcsa módon feltételes mód jelent meg:
A módosítás előtt:
(7) A gépkocsiban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. (...) A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”
A módosítást követően:
„(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. (...)A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”
Érdekes. Megkérdeztük, várjuk a választ.
Szintén az utasra vonatkozó pontosítás, hogy a biztonsági övhöz hasonlóan már a motorkerékpár utasának felelőssége a bukósisak viselése. A gyalogosok védelmében nyomatékosabbá vált az előírt fokozott óvatosság a zebra és a menetrend szerint közlekedő járművek megállói környékén is. A tervezett általános érvényű sebességkorlátozás szerencsére nem került a rendeletbe, ám a közút kezelője továbbra is kihelyezheti a maga kis harmincas tábláit, ha indokoltnak tartja az adott helyen.
Környezetvédelmi övezet, korlátozott forgalmú övezet
Megérkezett a környezetvédelmi zóna határait jelző tábla, alatta azzal a plakettszínnel, melynek birtokában oda behajthatunk. Itt már természetesen az idei évtől fokozatosan lecserélt új rendszerű környezetvédelmi plakettek jelennek meg. Érdekes gondolat a zóna végét jelző tábla, vajon ez mennyi információt hordoz az onnan kifelé igyekvő autónak, aki nyilván azért van bent, mert megteheti. Mindegy, ilyen is van.
Módosult a korlátozott forgalmú övezetet jelző tábla definíciója: amennyiben ezt a lakott terület kezdetét jelző táblával együtt helyezik el, a tilalom a teljes lakott területre érvényes – megadva ezzel az egyszerű lehetőséget a nagy tömegű teherforgalom teljes tiltására egyes településeken.
A fenti, és az itt fel nem sorolt tiltó táblák esetében is szélesedett a kiegészítő táblák használatának lehetősége. Ezzel a közútkezelő az eddiginél lényegesen differenciáltan szabhat meg behajtási tilalmat, övezethatárt, sebességkorlátozást a nap bizonyos időszakaira vagy akár az aktuális időjárástól függően..
Motorosok és fehér furgonok
Régi adósságot törlesztettek a jogalkotók azzal, hogy a 35 éve másodrendű közlekedők közé sorolt motorkerékpárokra és 3500 kg alatti maximális összsúly alatti tehergépkocsikra vonatkozó szabályokon enyhítettek. A három, vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező úttest legbelső sávjában és a buszsávban végre közlekedhetnek a motorkerékpárok is, utóbbit a segédmotoros kerékpárok számára is megnyitották. A teherautókra vonatkozó tilalmak többsége (előzési és behajtási tilalom, megengedett maximális sebesség, a lakó-pihenő övezetre vonatkozó tilalom) már nem vonatkozik rájuk, ilyen téren a személyautókkal azonos elbírálásban részesülnek. A teherautókra vonatkozó, táblával jelölt előzési és behajtási tilalom további differenciált megoldásokat is engedélyez, mindkét táblán megjelenhet ugyanis súlyhatár, amely feletti járművekre a tiltás érvényes.
A három- és négykerekű segédmotoros kerékpárokon – beleértve a frissen megszületett quad és mopedautó kategóriákat is – 17 évet betöltött sofőr szállíthat csak utast.
Személyautók
A talán legtöbbeket érdeklő kategória, a személyautóké nem örvendhet túl sok kedvezménynek, a változás azonban igen pozitív. Végre megszűnt a vasúti átjárókra érvényes általános 40 / 30 km/h sebességkorlátozás, így nem kell bokorból leskelődő sebességmérőre számítanunk megszűnt vidéki termelőszövetkezetek rég nem használt iparvágányainál. Január elsejétől ezeken a helyeken a normál, lakott területen kívüli / belüli sebességhatárokat kell betartanunk, amennyiben a közút kezelője nem látja el külön korlátozó táblával az átjárókat. Az így kihelyezendő táblák szükségessé tették az ezek hatályáról szóló kiegészítést. Így a vasúti átjáró előtt elhelyezett, maximális sebességet korlátozó táblák a vasúti átjáró kezdetéig érvényesek.
Az átjáró megközelítésekor tanúsított fokozott óvatosság természetesen a továbbiakban is szükséges – és egyben kötelező is.
Humánerőforrással
Na és persze a bringások. Jeleztük már, hogy jól lobbiztak, a módosító rendelet majdnem fele a kerékpárosokra vonatkozó változásokkal foglalkozik.
Az apró korrekciók csak felsorolás-jelleggel:
- megjelent a kerékpáros nyomvonalat jelző útburkolati jel, amely a kerékpárosok haladási irányát jelzi;
- pontosították a kerékpárút, valamint a gyalog- és kerékpárút fogalmát;
- tilos a kerékpársáv és a nyitott kerékpársáv fölött elhaladni az ezek fölé nyúló rakománnyal;
- tilos a megállás a kerékpársáv mellett a kerékpárúton és a nyitott kerékpársávon is;
- kerékpárok (valamint a segédmotoros kerékpárok és a motorkerékpárok) számára engedélyezett a megállás a járdán egyéb feltételek híján is, amennyiben legfeljebb a járda szélességének felét foglalják el, és a gyalogosforgalom számára legalább 1,5 métert szabadon hagynak;
- megszűnt a kerékpárok általános szigorú jobbratartása, nyomatékosabb lett viszont a főútvonalon és lakott területen kívül.
- megszületett a kerékpáros parkolót jelző tábla;
A jelentősebb módosítások egyike, hogy a KRESZ januártól hivatalosan is engedélyezi a személyszállítást a kerékpárokon – azonban kétkerekű segédmotoros kerékpárokon továbbra is tiltja. Kétkerekű motorkerékpáron 16 évet betöltött személy szállíthat 10 éven aluli gyermeket, szigorúan pótülésen. Háromkerekűn 17 évesnél idősebb szállíthat utast.
Megszületett a nyitott kerékpársáv fogalma is, egyértelmű szükségmegoldásként a szűk belvárosi utak „kerékpárosítására”. Ez a kerékpársáv egy olyan verziója, amely nem kizárólagos birtoka a kétkerekűeknek: más járművek is igénybe vehetik, ha az egymással szemben, vagy egy irányban történő elhaladás ezt szükségessé teszi, természetesen csak az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok szerint. Az ott haladó kerékpárosnak tehát elsőbbsége van ilyen esetben a nyitott kerékpársávon kívül haladó más járművekkel szemben. A nyitott kerékpársávot a bringás balra bekanyarodás céljából, vagy annak megszűnésekor hagyhatja el.
Érdekes fejlemény, hogy többszintű lett a kerékpárosok eddigi általános, 40 km/h-s sebességkorlátozása. Lakott területen kívül, utas nélkül, fejvédő sisakban 50 km/h, ugyanitt sisak nélkül 40 km/h, kerékpárúton 30 km/h, gyalog- és kerékpárúton 20 km/h sebességgel haladhatnak. Minden más esetben a régi, 40 km/h határ van érvényben. Kellemes és modern, ellenőrizhetetlen és betarthatatlan szabály.
Nem csupán a kerékpársávból és a nyitott kerékpársávból, de a felfestett kerékpáros nyomon is előrehaladhatnak a tilos jelzés alatt a kerékpárosok, amennyiben a kereszteződésben felfestett előretolt kerékpáros felállóhely van. Ha a felállóhely hiányzik, a tilos jelzés alatt az úttest jobb szélén, a járműveket jobbról kerülve haladhatnak előre a kerékpárosok. Ilyen esetben egyébként a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok is előregurulhatnak, amennyiben a járművek között erre elegendő hely van.
Komoly vitát keltett az egyirányú utcába szemből behajtó kerékpárosok víziója. Nos, nem kell (nagyon) megijedni, kizárólag a kiegészítő táblával jelzett helyen hajthatnak be a forgalommal szemben. Ilyen esetben a kijelölt kerékpársávon, a szintén forgalommal szemben kialakított buszsávon, vagy szorosan a nekik menetirány szerinti jobb oldalra húzódva közlekedhetnek.
Autós szempontból fontos változás, hogy kanyarodáskor a párhuzamos gyalog-és kerékpárúton érkezőknek is elsőbbségük van a kanyarodóval szemben.
Ha kérdése volna a fentiekkel kapcsolatban, tegye fel bátran, mi továbbítjuk az illetékesek felé, és megpróbáljuk kiszedni belőlük a választ.





Kommentek
2010.01.06 16:48:54prokee
FL:
Ez egy humoros fordulat akart lenni, de látom, nem jól sikerült :)
2010.01.06 16:49:10Altano
Zizi6785: Gyanítom, hogy nem lesz túl általános az olyan egyirányú út, amelynél a kerékpárosok, a menetiránnyal szemben is közlekedhetnek, amelyik viszont ilyen lesz,-gyanítom, hogy a balesetek elkerülése érdekében-a közútkezelő a fent említett táblával jelezni fogja.
2010.01.06 16:52:13konyhakész pumi
Akkor a lakot-területen kívüli vasúti átjáróban, ha jól belátható 90km/h-val át lehet süvíteni? Jól értelmezem?
2010.01.06 16:55:30Altano
Ha tökéletesen belátható, akkor igen.
2010.01.06 16:55:54Zee
igen,pont erre akartam reagálni.nem írtam sehol sem,hogy kiegészítő tábla lett volna,csak egy nagy darab kerek ló...sz piros alapon fehér vízszintes vonallal.ennyi.
ez mindenkire vonatkozik úgy érzem,kivéve a szirénázó mentőt és egyéb megkülönböztetett jelzéssel ellátott járművet.
és nem a kerékpárost.
a felvetésed jogos,számítani kell rá.
akkor a másik kérdésem.
az autópályán ahol ki van téve a 100-as sebességhatároló tábla alatta havazással-nyáron ha belemegyek 130-al,megbüntethet a rendőr?
lévén,hogy nyár van nem számítok havazásra RGO nem megyek 100-al :)
(ok,amúgy sem,de az egy másik tészta)
2010.01.06 16:57:32konyhakész pumi
köszi Altano :)
2010.01.06 16:58:31Seca81
Számomra a legelőnyösebb változás h a motoros végre közlekedhet a buszsávban. Nem kell szlalomozni a kocsisorok között (már ahol van buszsáv), ezzel kedvez a kocsijukat féltő sofőröknek, továbbá a széles choppereseknek sem kell totyorogni a Hungárián full dugóban...
A biciklis változások is korrektek sztem, de itt a fővárosban még bővíteni kéne a kerékpárutak számát. A főúton veszélyes biciklizni...
2010.01.06 16:58:33igorx
A 150 cm alatti gyereket megfojthatja erős fékezéskor, vagy ütközéskor a biztonsági öv, mert kicsúszik alóla és a nyaknál akad bele. A magasabb gyerekeket ez a veszély nem fenyegeti.
2010.01.06 16:59:39combo
Annyit pontosítanék a bringás részhez, hogy utast eddig is szabad volt szállítani kerékpáron (és segédmotorkerékpáron pedig nem). Annyit enyhítettek a szabályon, hogy már 16 év felett is szállíthatunk 10 éven aluli gyermeket (eddig 18 évtől lehetett).
2010.01.06 16:59:56Altano
"A tábla alatt elhelyezett hóesésre (97/a. ábra) vagy esőzésre (97/b. ábra) utaló kiegészítő jelzőtábla azt jelzi, hogy a sebességkorlátozás csak a megjelölt időjárási körülmények vagy nedves útburkolat esetében érvényes." Vagyis száraz úton nyugodtan mehetsz 130-al.
2010.01.06 17:03:00Tomchy
Volt szó arról is valaha, hogy a ny-európai gyakorlathoz hasonlóan a "B" kategóriás jogosítvánnyal 50 cm3 helyett 125 cm3-ig lehet motort vezetni. Ez nem változott?
2010.01.06 17:04:19sikisiki
Ha nyáron havazik, akkor 100. A tábla egyértelmű, havazás esetén lép hatályba a korlátozás. Ausztriában rengeteg ilyen van, esős kiegészítő táblával.
2010.01.06 17:05:57Altano
Maradt az 50 cm3 sajnos.
2010.01.06 17:08:35Tomchy
Altano: Kár. Bár annak örülök, hogy Zee is csak smkp-t vezethet... ;O)
2010.01.06 17:10:39Altano
Kerékpár esetében a SZOROSAN jobbra tartás szűnt meg.
2010.01.06 17:13:53Roltii
sikisiki:
"gyalog is, biciklivel is megállok, még ha nekem is lenne elsőbbségemyalog is, biciklivel is megállok, még ha nekem is lenne elsőbbségem"
na látod, ez a baj. Ne állj meg, hanem menjél, és akkor mindenki gyorsabban tovább tud haladni.Menj el Olaszországba, ott ha a zebránál meglátnak gyalogost, eszükbe se jut megállni, csak lelassítanak annyira, hogy a gyalogos tempósan átérjen. Ha ott nekiállsz gondolkozni, hogy most mehetsz-e vagy sem, akkor leshetsz.
Itthon is ezért panaszkodnak a gyalogosok, hogy őket senki se engedi át...ha esetleg elindulnának és áthaladnának tempósan, akkor rájönnének, hogy mégiscsak működik ez...legalábbis nekem SOHA nincs ilyen problémám.
2010.01.06 17:18:14gnme
..segédmotoros kerékpárral simán lehet százzal menni, lásd Aerox 70cccm hengerrel. Nem drága gépek. 180-ért lehet ilyet venni. Nem ördöngősség vele a 100.
Kerékpárral meg ötvennel. Aha. Értem.
"Gurulóval" mennyivel lehet menni? (tata bizonytalanul közel negyvennel gurul az elektromos kerékpáron az út közepén) Azt nem írják.
= nem haladnak a korral.
Ezt is hülyék alkották, hülyék bírálták "alá" és hülye lesz az aki betartja.
2010.01.06 17:19:24konyhakész pumi
De ha egyszer problémád lesz az nem lesz kicsi!
2010.01.06 17:19:52Davide
Még mindig gyűlöletesen száraz, és monoton a szövegkörnyezet, nem értem miért kell szopatni a népet ezzel a faszsággal..
Lehetne ésszerűen is magyarázni, és talán értené minden suttyó, és nem lenne ennyi szerencsétlen az utakon..
2010.01.06 17:27:46Zee
Tomchy
te egy nagyon okos ember vagy :)
nem,normál B kategóriám van,csalódást okoztam ugye :)
tudom,nem baj.
10 éve balesetmentesen közlekedek,évi kb 15 ezer kilométert vezetek.Volt már gubancom,nem is egy,de aki tapasztalt sofőr,az tudja,hogy mire hogyan kell reagálni.Ha a másik a hülye akkor is.
A KRESZ-ről röviden annyi a véleményem,hogy ha mindenki betartaná betűről betűre soha sehova nem tudnánk eljutni és a rendőröknek több dolguk lenne,mint egyébként.
ez a privát véleményem.két módon lehet közlekedni:
vagy szabályosan vagy életszerűen és biztonságosan.
a szabályok azért vannak,hogy adott szituációra tudjad alkalmazni,ha meg már a tárgyalóteremben ülsz csak pénz kérdése,hogy mit hogyan értelmeznek(na meg egy jó ügyvédé)
erről ennyit
2010.01.06 17:28:15gnme
cső pumi, mi a ferde helyzet? :) Jaguár megvan még?
Az enyém normál ötvenes hengerrel hatvannal megy felfelő a mátrában a szerpentinen.
Sík úton simán megy nyolcvannal, nem is erőlködik. És még a fojtás benne van a kipujában. Abszolút széria.
Enjoy.
= haladni kéne a korral elvtrásak, nem nyomni a 70-es évekbeli sablonszöveget amit "magyari" ember nem ért.
Dehát ezektől a dilettáns barmoktól mit lehet várni? Semmi jót.
2010.01.06 17:29:04sikisiki
Roltii: Ne vedd szó szerint. Pontosítok: Mindig hagyok annyi "lauf"-ot, hogy én akkor is meg tudjak állni, ha mégsem kapom meg a nekem járót.
Amúgy szoktam 70 fölött gurulni, bukósisak nélkül is. A rekordom 92, de az bukósisakban. :-)
gnme: a motor 50ccm-ig segéd (ugye ezt írja a Kresz?), a 70ccm már nem az, csak szabálytalanul nincs rajt rendszám.
2010.01.06 17:30:30effe
Roltii: van-é neked idős nagymamád? fájt már-e a lábad?
mindig elhiszed-e, hogy meg fog állni az autós?
2010.01.06 17:30:35palackos
Tájfájter
Én azt nem értettem sohasem, hogy a kerékpárosokon hogyan kérik számon a KRESZ-t? Vagy a gyalogoson?
ahogy az autoson. no nem a tesztel mert azon rutinos autosok 90%-a sem menne at
2010.01.06 17:33:11palackos
balu_a_medve
"Autós szempontból fontos változás, hogy kanyarodáskor a párhuzamos gyalog-és kerékpárúton érkezőknek is elsőbbségük van a kanyarodóval szemben."
Ez nem volt eddig is így? Egyszer lebaszott egy bringás, azóta figyelem őket is, de ezek szerint nem volt igaza mostanáig, neki kellett volna figyelnie (Szilágyi E. fasor a János kórház után).
eddig csak akkor volt elsobbsege ha a kerekparut foutvonallal volt parhuzamos
2010.01.06 17:35:28aeruob
"Autós szempontból fontos változás, hogy kanyarodáskor a párhuzamos gyalog-és kerékpárúton érkezőknek is elsőbbségük van a kanyarodóval szemben."
Nemár. Eddig is elsőbbsége volt a gyalognak meg a tekerőnek.
Kerékpárút kevés helyen, de gyalogút (járda?) szinte mindenhol van. Csak a gyalog meg néz hülyén mindig amikor kanyarodnék mert megálltam, hogy elengedjem.
2010.01.06 17:35:57keseruimre
A 30. § - al kapcsolatosan a Homár blog is foglalkozott már, de sajnos rosszul értelmezték a 30. §-t. De frissítették a bejegyzést, és leírták a helyes értelmezést. Egyébként a blogomban én is foglalkoztam vele, mondhatni a közrehatásomra került javításra a Homár blog vonatkozó bejegyzése: http://jogiq.com/2010/01/04/a-kresz-modositas-hatalyos/
2010.01.06 17:36:01Joeltee
Gyerekbiztonsági rendszer??!!
Az autóbuszokon a kapaszkodókon lógva utazhatnak??
Agyrém!
2010.01.06 17:39:31aeruob
"30. § Ez a rendelet 2010. január 1-jén lép hatályba, és a hatálybalépését követõ napon hatályát veszti.
Bajnai Gordon s. k.,
miniszterelnök"
ez nekem is teccett... :-)
2010.01.06 17:51:36Amida
az egyirányú út mindkét oldalán ki lesz téve, hogy kerékpárosok jöhetnek szemben? vagy honnan fogom tudni, hogy jogosan jön-e?
s feljeb írta valaki, hog egy ismerőse egyirányú utcából kanyarodott ki balra nagy ívben. Na most én eddig úgy tudtam, hogy egyirányú utcából - függetlenül attól hogy fel van-e festve sáv - a bal oldalról balra kanyarodunk, jobb oldalról meg jobra. Így nem alakul ki olyan érdekes helyzet, hogy balra kanyarodáskor jobbról megelőz az eddig mögöttem haladó autó :)))
2010.01.06 17:56:29Zee
ez igaz,de ha szembe meg nem hajt be szabálytalanul egy biciklis,akkor nem lököm fel :D
a többivel egyetértek.
az előbbi hozzászóláshoz:igen,ha szembe forgalom várható,akkor azt fogja jelezni a tábla is
2010.01.06 17:59:34Roltii
effe:
fájt már a lábam és voltak nagyszüleim is. Ne ferdítsük el a helyzetet, és nem vagy bp-i, ha nem érted miről beszélek. Természetesen a botos bácsi nem fog átsietni, de pl megtiltanám a zebra előtti csoportosulást/beszélgetést. Ezt hülyén hangzik, de az is hülyén néz ki, amikor minden autós megáll majd a néni/bácsi stb megrázza a fejét, hogy nem is akar átmenni...Ilyenek után aztán nagy a csodálkozás, hogy legközelebb már nem állnak meg...
Szerintem az autósaink nem bunkóbbak mint a gyalogosaink, vagy akár a bicikliseink...sőt:D
2010.01.06 18:00:01szarazpezsgo
Nem tudom, megválaszolták-e már az első kommentek kérdését, de a minisztérium honlapján ezt találtam: "Az olyan kereszteződések előtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából – az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedő – kerékpáros hajthat ki, a közútkezelő köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztető jelzőtáblát is kihelyezni."
2010.01.06 18:14:37Gyurma73
Kérdemé n a kerékpárosokat ha veszek egy elektromos autót milyen indokkal fogják kitiltani hangos vagy környezetszennyező???
2010.01.06 18:18:24Gyurma73
"Kétkerekű motorkerékpáron 16 évet betöltött személy szállíthat 10 éven aluli gyermeket, szigorúan pótülésen. Háromkerekűn 17 évesnél idősebb szállíthat utast."
ezt érti valaki??
tehát motorral csak 10 évnél fiatalabbat vihetek ezek után?
2010.01.06 18:27:39Altano
szarazpezsgo:
Köszi, ezt a bejegyzést nem láttam, de én is éppen így feltételeztem a dolgot a hozzászólásomban, és így korrekt a dolog. :)
2010.01.06 18:32:45min
Jaj megint a kerékpárosokat fikázzátok?
Szánalmas már. Előbb az autók tartsák be a kresztaztán lehet pampogni.
2010.01.06 18:35:09Gyurma73
"továbbá a széles choppereseknek sem kell totyorogni a Hungárián full dugóban...
A biciklis változások is korrektek sztem, de itt a fővárosban még bővíteni kéne a kerékpárutak számát. A főúton veszélyes biciklizni..."
a Hungárián hol van buszsáv??
ott az 1 es villanyos minek oda még busz is??
2010.01.06 18:52:25Tomchy
Zee: szeretem én is ezt hinni! :O)
Nekem 13 éve van B-s jogsim (előtte 4 év smkp), azóta KÖZLEKEDEM egyetlen koccanás nélkül. Nem is gondolom magam vasárnapi vezetőnek, területi képviselő vagyok pár éve, havi 4-5000 km között jön össze, idén léptem át a 300e. kilométeremet.
Zee: szeretem én is ezt hinni! :O)
Nekem 13 éve van B-s jogsim (előtte 4 év smkp), azóta KÖZLEKEDEM egyetlen koccanás nélkül. Nem is gondolom magam vasárnapi vezetőnek, területi képviselő vagyok pár éve, havi 4-5000 km között jön össze, idén léptem át a 300e. kilométeremet.
De!
"Szemből jön egy kerékpáros,amire az ember egy egyirányú utcánál annyira nem szokott számítani ÉS rossz helyre kanyarodtam." Én általában inkább FIGYELEK magam köré, és kikerülöm a szemben jövő biciklist. Ez kicsit olyan, mintha 7 előtt 10 perccel nem kanyarodsz ki a Hungáriára mert ilyenkor SZOKOTT arra jönni egy zöld IFA.
"sok bringás elfelejti,hogy neki van a segge alatt max 10 acélvázas keróknál 20 kiló és azzal könnyebben megáll,mint mondjuk én a saját 1200kilómmal." Igen, létezik a "hülye bicajos", de ez nem ok arra, hogy megöld.
Nem beszólogatni akarok, csak arra felhívni a figyelmet, hogy nem csak az ellenfél felelősségét kell elismerni, mert lehet, hogy ott és akkor nem csak ő volt épp a hülye.
Písz, és csak óvatosan!
2010.01.06 18:57:22Crytech6
Regisztráljatok Ti is az eRepublikon! Magyarországnak most nagy szüksége van mindenkire!
Ingyenes internetes játék, regisztrálni:
http://www.erepublik.com/en/referrer/Crytech06
2010.01.06 19:05:24_FoxiMaxi_
prokee:
Köszi, én a "KRESZ + 2010 + módosítás" és ezek kombinációival operáltam. :)
Simán csak a KRESZ eszembe se jutott.
2010.01.06 19:12:49apoa
1."Autós szempontból fontos változás, hogy kanyarodáskor a párhuzamos gyalog-és kerékpárúton érkezőknek is elsőbbségük van a kanyarodóval szemben"-eddig is így volt
2."a KRESZ januártól hivatalosan is engedélyezi a személyszállítást a kerékpárokon"-eddig is így volt, csak a korhatár változott
Tessék még olvasgatni a KRESZ-t.
2010.01.06 19:22:57prokee
apoa:
A személyszállítás valóban nem volt a legszerencsésebben megfogalmazva, de van utána még néhány apróság, ami egyértelművé teszi a szabályt.
Eddig csak a {kerékpárúton} közlekedőknek kellett elsőbbséget adni. Most már a {gyalog- és kerékpárúton} érkezőknek is. Két különböző fogalom, tessék még olvasgatni a KRESZT!
2010.01.06 19:32:48MP
Tök jó hogy átvettük a németektől a környezetvédelmi övezet táblát. De mikor vesszük át azokat a fizetéseket amiből megvehetjük a legkorszerűbb járműveket? Mert addig ezt bevezetni tahóság főleg úgy hogy csak a kényszerűségből öreg autókat fenntartókat sújtják. Mert senki másra sem kötelező. Se a BKV-ra se semelyik közszolgáltatóra.
2010.01.06 19:33:29Seca81
Gyurma: akkor a Soroksárin befelé reggel... (hogy nagyon precíz legyek) De nem ez volt e lényeg, csak írtam egy nagy utat, hozzáteszem átgondolatlanul :)
2010.01.06 19:37:39Elektro
Remélem az új módosításokkal sokkal több tábla kerül az utak szélére... Így is már lassan kell mitfahrer, egy az utat nézi, egy meg a rengeteg táblát.
2010.01.06 20:04:58apoa
O.K. Én még tényleg olvasgatom tovább, például a 3 éves gyermek és a gyemekbiztonsági rendszer feltételes módját keresem.
2010.01.06 20:07:35tlvajferi
kerékpárral kapcsolatos blogokban többször is leírtam, de akormányzatot k*rvára nem érdekli akerékpárosok élete:
1. A kerékpárosnak, ha megengedjük, hogy az úttesten közlekedjen, jogosítványt kell adni! A magyar társadalom egyre butul, idióták szallomoznak felelőtlenül kerékpárral. Nemcsak magukra, másokra is veszélyesk, ha az autós kénytelen félrerántani a kormányt.
2. A kerékpárosok is viseljenek rendszámot.
3. A kerékpárosoknak is legyen kötelező felelősségbizosítása, zgyanis sok balesetet okoznak!
4. A kerékpárosoknakis legyen kötelező az éves műszaki, ugyanis hajlamosak kivilágítatlanul, fék nélkül, megállásra képtelen módon közlekedni.
Soroljam még?
Sajnos ennek a tolvaj kormánynak jellemző módon csak a loposautók bátorítására telik erejéből az új KRESZben.
2010.01.06 20:11:36Dzsafar
Csak egyet nem értek:egyirányú utcában,ha szembe jön a bringás,(ahogy szoktak,az mitől maradt egyirányú??
Na meg egyik,másik sorompónál még a 30 is nagyon sok volt,(amilyen állapotban vannak),akkor most tépnem kell??Mert a KRESZ előirja az indokolatlanul lassú haladás tiltását!!
Ennyi ostoba barom, döntési lehetőséggel,ki találta ezt ki????:(
Csak a büntetés lesz a lényeg,a semmittevéshez kell a pénz!!
2010.01.06 20:15:23Altano
Attól, hogy te nem értesz bizonyos rendelkezéseket, még nem feltétlenül ostobák a szabályozások. Az egyirányú utcában is csak akkor közlekedhet kerékpáros, ha azt a kiegészítő tábla kifejezetten engedélyezi. A vasúti átjáróra meg még mindig vonatkozik a fokozott óvatossággal történő megközelítés. Persze, ha belátható, és lehet haladni, akkor akár a maximális sebességgel is át lehet haladni.
2010.01.06 20:17:08apoa
Vajon egy mopedautót milyen kategóriával lehet vezetni? Pl. A1-el?
2010.01.06 20:20:17meakzs
A verseny biciklisek ezek után hol fognak majd kerékpározni, ha 50 km/h-nál többel nem mehetnek????????????
2010.01.06 20:20:20sockpuppet
Gyerekülés:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/steven_levitt_on_child_carseats.html
2010.01.06 20:23:43tlvajferi
a versenybiciklisek mehetnek a versenypályákra
az úton közlekedni kell, nem versenyezni
2010.01.06 20:24:31Altano
apoa: ez bizony jó kérdés, hogy az L6e kategória milyen típusú vezetői engedéllyel vezethető.
2010.01.06 20:26:29Cherokee wa-hia
Legalább fogynak...
Ez az eredménye, mikor a politika diktál, és nem az ésszerűség...
Eladtam az autómat...
Bringázni fogok...
Nem fizetek útalapot, jövedéki adót, kötelezőbiztosítást, súlyadót, csak használom a közutakat, ugatok ahogy a torkomon kifér, szabálytalankodok, a rendőr úgy sem foglalkozik velünk, meg a gyalogosokkal, szidom a sok bunkó autóst, és ingyen parkolok...
IDE JUTOTTUNK....
Szerintem :-(((
2010.01.06 20:30:56Altano
Mellesleg a kerékpáros nem tesz nyomvályússá egész útszakaszokat.
Szerintem.
2010.01.06 21:12:25harrincourt
"37. § Közlekedés autópályán és autóúton
(1) Autópályán és autóúton, valamint az azokra való ráhajtásra szolgáló úton (az előjelző táblától kezdődően) csak olyan gépjárművel, illetőleg gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni; ezeken az utakon más jármű közlekedése tilos."
Akkor elvileg mehetek 10km/h-val is ha nekem úgy tetszik, nos igen KRESZ rulez.
2010.01.06 21:14:08binrashid
A kocsmából kivilágítatlanul hazabicikliző tökrészeg józsi bácsi vajon mennyit fog elolvasni az új KRESZ rá vonatkozó részéből?
2010.01.06 21:19:16Altano
26§ (5) Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.
Olvasás rulez...
2010.01.06 21:22:16huzooka
1. Kanyarodo jarmunek eddig is elsobbseget kellett adnia az egyenesen tovabbhalado kerekparosnak (is), a cikk iroja teved (aggaszto, mert valoszinuleg gyakorlo autovezeto). A parhuzamos kerekparut ugyanis az ut reszenek tekintendo.
2. Szvsz sokkal tobb baleset van abbol, hogy az autos (gyalogos stb) nem veszi eszre a kozeledo biciklist, emiatt a kerekparut egy nagy b@romsag. Ilyenkor a parkolo autok/novenyzet/tavolsag miatt egyszeruen nincs eselye eszrevenni egymast az autosnak/kerekparosnak. En is utottem mar el bicajost emiatt.
3. Lehet, hogy meglepo, de a kerekparosok nagyobbik resze ismeri, es igyekszik is betartani a kreszt. Szerintem nagy reszenek amugy is van legalabb egy kategoriara valo jogositvanya.
2010.01.06 21:36:07korxi
Igazából felesleges ezeken vitatkozni. A magyar rendőrség közlekedésrendészeti tevékenysége gyakorlatilag kimerül a sebességmérésben, és ezen KRESZ módosítás útján nem lehet változtatni.
2010.01.06 21:46:51prokee
huzooka:
Neked is:
Eddig csak a {kerékpárúton} közlekedőknek kellett elsőbbséget adni. Most már a {gyalog- és kerékpárúton} érkezőknek is. Két különböző fogalom.
2010.01.06 21:53:44huzooka
prokee:
kanyarodo jarmuvel szemben eddig is elsobbsege volt a gyalognak.
2010.01.06 22:01:43prokee
huzooka:
Eddig ez volt:
- kanyarodáskor elsőbbsége volt a kerékpárúton közlekedő járműnek (nyilván annak, aki ott jogszerűen közlekedhet is).
- kanyarodáskor elsőbbsége volt annak a gyalogosnak, aki épp átkelt azon az úton, amire kanyarodtál.
Most egyszerűen pontosították, eddig ugyanis a {gyalog- és kerékpárúton} érkező járműnek nem volt elsőbbsége.
2010.01.06 22:12:29koszinusz
Érdekes döntés a kerékpáros Lakott területen kívül, utas nélkül, fejvédő sisakban 50 km/h,sebességgel mehet,de a segédmotoros továbbra is csak 40 km/h mehet. Fordítva jobban eltudnám képzelni.
2010.01.06 22:20:45Kerek Perec
Dzsafar: "Na meg egyik,másik sorompónál még a 30 is nagyon sok volt,(amilyen állapotban vannak),akkor most tépnem kell??Mert a KRESZ előirja az indokolatlanul lassú haladás tiltását!!"
Te tényleg ennyire egyszerű vagy? A többi is hülyeség amit írtál, szerintem gondolkozz előbb...
2010.01.06 22:21:57Kerek Perec
A motorral lehet most már a járdán is parkolni. Kérdésem ha a fizetős parkoló mellett lévő járdán parkolok, akkor ugye nem kell fizetnem, hiszen nem a parkolóba álltam be?
2010.01.06 22:23:24Kerek Perec
A motorosoknak a 3+ sávos utakon a belső sávokban haladás, az előre sorolás és a buszsávban való közlekedés egyaránt szolgálja minden közlekedő érdekét, csak örülni tudok hogy bekerültek ezek. (És egy kicsit csodálkozom is rajtuk...)
2010.01.06 22:25:40müszi
a sokat kritizált vasuti átkelés sebességhatárait megszüntették.ez is bizonyitja a "szakemberek" hozzá nem értését! már akkor mondtuk ,hogy ez nem életszerű! most is van számtalan ilyen tuti szabály amit ha tetszik -ha nem ,be kell tartanunk,bár tudjuk, hogy hülyeség!
pl. a gyalogátkelőhelyre vonatkozó szabály az utóbbi idők legnagyobb marhasága!ha a gyalogos nem akar menni,akkor is megáll az autós,mert fosik a rendőr miatt ,
a sárgán áthaladás 50 000-ft ja meg egyenesen abszurd! még a piros 100 000-je is sok!a hülye Draskovits,meg a másik baromarcú,Kondorosi találmánya volt ez a többi marhasággal együtt! stb stb stb.
2010.01.06 22:25:53szbszig
Ha már kukacoskodunk, akkor megkérdezem azt is, hogy az idézett bekezdésre vonatkozóan a törvényben szerepel a "gyermek" kifejezésre valami egyedi definíció, vagy egyszerűen a "gyermekkorúakat", azaz a 14 éven aluliakat kell érteni alatta?
2010.01.06 22:37:58_ng_
Tegnap volt az Indexen egy teszt. Írtam a szerzőnek, de nem válaszolt.
6. Lehet-e 80-nal menni lakott területen kívül, ha ezt a táblát látja, de nem esik a hó?
a) Nem, mert a tábla így azt jelenti, hogy 40 km/óra a legnagyobb megengedett sebesség, egyébként a téli időszakban ezen az útszakaszon nem tisztítják az utat.
b) Nem, mert a tábla azt jelenti, hogy 40 km/óra a legnagyobb megengedett sebesség, egyébkén a téli időszakban ezen az útszakaszon gyakori a hóátfúvás.
c) Igen, mert a tábla azt jelenti, hogy csak hóesés esetén 40 km/óra a legnagyobb megengedett sebesség.
d) Igen, mert a tábla azt jelenti, hogy csak akkor kell 40 km/órára csökkenteni a sebességet, ha az út nincs tisztítva.
A c)-t fogadták el, de a helyes válasz az lenne, hogy "Igen, amennyiben az út száraz", amihez a d) van a legközelebb.
Kérdés persze, hogy a jogalkotó a havat nedvesnek tekinti-e, de amennyiben az út nedves, a sebességkorlátozás él.
Ugyanis:
A járművek forgalmára vonatkozó tilalmi jelzőtáblák
14. § (1) A járművek forgalmát tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák:
d) â01ESebességkorlátozásâ01D (30. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel haladni tilos. A tábla alatt elhelyezett hóesésre (97/a. ábra) vagy esőzésre (97/b. ábra) utaló kiegészítő jelzőtábla azt jelzi, hogy a sebességkorlátozás csak a megjelölt időjárási körülmények vagy nedves útburkolat esetében érvényes. Kiegészítő tábla jelezheti, hogy a sebességkorlátozás meghatározott időszakra vagy bizonyos járműkategóriákra vonatkozik;
Tehát: "csak a megjelölt időjárási körülmények vagy nedves útburkolat esetében érvényes."
Ebből az következik, hogy ha nem esik a hó, de az út nedves, él a korlátozás.
(folytatás alább/fölébb)
2010.01.06 22:39:05_ng_
(folytatás)
Lenne egy kérdésem is: Ha olyan egyirányú útról kanyarodok balra, ahol jöhet szembe kerékpáros, de nincs felfestve kerékpársáv, honnan kell végrehajtanom a kanyarodást? Ha ugyanis a KRESZ szerint az úttest bal szélére húzódok, könnyen nekem jöhet az a fránya biciklis.
Ugyanis:
Bekanyarodás
14. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
b) útburkolati jelek hiányában
[...]
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(2) [...] Az egyirányú forgalmú úton az ellenirányban kijelölt autóbusz sávot és az ellenirányban kijelölt kerékpársávot a besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
És nem esik szó arról, hogy mi van, ha nincs kerékpársáv.
(Ennek megfelelően csak akkor tudom elképzelni az egyirányú utat ellenkező irányú kerékpársáv nélkül, ha a balra kanyarodás meg van tiltva.)
2010.01.06 22:48:01Altano
Jók az érveid. Elfelejtették belevenni a jogszabályba, hogy a kerékpáros részére ilyenkor helyet kell hagyni :)
2010.01.06 23:00:01szuperhalo
kevésbé hangzana rosszul az ilyen meg olyan környezetvédelmi besorolásúak kitiltása, ha készen lenne a négyes metró és a bkv buszok euro 5-ös motorral járnának.
2010.01.06 23:18:59kismandala
amano
Ha a kétsávos körforgalom belső sávjában halad egy autó és jobbra kikanyarodna a körforgalomból, akkor neki, vagy a külső sávban továbbhaladónak van elsőbbsége?
Eleinte egyértelműnek hittem a választ, de amióta egy ilyen szitu után valaki elém vágott, kiugrott az autóból és addig kiabált, amíg észre nem vette, hogy az autója elgurult... már elbizonytalanodtam."
Jól értem, mentél a belső sávban és elé vágtál jobbra kanyarodás céljából, mikor ő folyamatosan haladt?
Én nem csodálkoznék hogy üvöltözött.
2010.01.07 00:10:07Karlitosz
ezek után is leveszem a rendszámot ha fizetőhelyen parkolok, inkább mint hogy ennek a korrupt maffia centrum g@ci parkoló cégnek fizessek. felvittem megmosni, ha hiányolnák.
robbantsa már fel valaki a CP irodaházat végre.
2010.01.07 00:13:33Ippiki
Azért érdekes ez a kerékpáros az egyirányú utcában szemben, mert ilyen eddig is volt. Révész u. egyirányú részén évek óta ott a tábla, hogy behajtani tilos, kivéve kerékpárral. Akkor ez eddig nem is volt hivatalos tábla? :) Szóval ez egy létező dolog volt, csak most már a kresz-ben is benne van.
2010.01.07 00:14:51vacsy
Elég sok komment jelent meg, nem olvastam mindet, de nekem van egy komoly gondom:
Az egyirányú utat egy alsóbbrendű útról keresztezem. Ahogy a gyakorlatias képzésen megtanulhattam, csak az "egyirány" felé nézek (látom a behajtani tilost és az egyirányú utca táblát a két ellentétes irányban). Ekkor jöhet a védett úton a "másik" irányból a bringás és ha netán rutinból nem nézek oda, akkor letarolom. EGYÉRTELMŰEN én vagyok a hibás. TEHÁT ez a szabály nemcsak az egyirányú utcában (jól jelzett módon) szemből érkező kerékpáros miatt, de a keresztező utaknál is újfajta gyakorlat, rutin kialakítását követeli autóstársainktól. És két jó tanács bringás társaimnak:
1. Az egyirányú utcában szembemenni továbbra is CSAK és KIZÁRÓLAG az engedélyező kiegészítő táblánál lehet (eddigi KRESZben is így volt, mégis szinte minden egyirányú utcában teljes természetességgel jöttek velem szembe)
2. Amíg az autósok meg nem szokják, hogy a védett úton az általuk nem várt irányból is jöhet a bringás, addig (az erősebb kutya b.... elv alapján) ők is óvatosabban közelítsenek az alárendelt utakhoz, ha szembe mennek az egyirányú utcában.
Még egy észrevétel: komolyan félek (lámpával védett, sárga villogóval segített kereszteződésben is) a velem párhuzamosan futó kerékpárutat (járdáról járdára átmenő sávot) jobbra kanyarodva keresztezni: a bringás teljes megengedett sebességgel jön (tudja, hogy előnye van), nekem meg már részben befordulva (kocsi 30-45 fokban az eredeti iránytól) a jobb oldali tükörben már nem látszik, jobbra hátrafordulva a B és C oszlop komolyan holtterez. Ugye ilyenkor is még a legnagyobb körültekintés mellett féllábbal a börtönben vagyunk (a bringás meg minimum a kórházban).
2010.01.07 00:16:06Ippiki
Jah, most voltam Tenerifén, ahol annyi a kétsávos körforgalom, amennyi az égen a csillag. Nos ott a sok turista szabadon értelmei a szabályokat és mindenki úgy megy, ahogy neki jólesik, természetesen kihajtásnál szigorúan index nélkül. Katasztrófa volt...
2010.01.07 00:31:17vacsy
Néhány kommentelős társamnak:
Attól még, hogy nem kell bizottság előtt KRESZ vizsgát tenni a kerékpárosnak, az még nem jelenti azt, hogy NEM KELL ismernie a KRESZt. (Mint tudjuk a szabály nem ismerete nem mentesít a szabály alól...klasszikus rigmus). Továbbá a KRESZ egyértelműen kimondja, hogy a kerékpáron közlekedő személy JÁRMŰVEZETŐ, tehát a vezetéssel kapcsolatos szabályokat ismernie kell. Ennek értelmében is ittasan kerékpározni ugyanúgy TILOS és büntethető, mint ha ezt más járművön tennénk (legfeljebb vezetői engedély bevonása nem értelmezett, de pénzbírság ugyanúgy megáll!)
Fentiekből adódik, hogy a kerékpárt dülöngélő részegen toló személy (HA NEM sért más szabályt ÉS/VAGY más közlekedőt nem veszélyeztet) teljesen szabályosan közlekedik, mert részeg GYALOGOSnak minősül. (PERSZE ilyenkor kizárólag JÁRDÁN, GYALOGÚTON közlekedhet és már az is szabálytalan, ha az úttest jobb szélén tolja a bringát - igaz ez akkor is, ha józanul tolja azt!!)
2010.01.07 01:26:11vacsy
KÖRFORGALOM ez egyre bonyolultabb és nem pontosabb lesz ha még sokáig gyűrik a szaktárcánál. Egyszerűbb két lehetőség:
1. Koncentrikus körként fut a terelővonal, szaggatott. (Ilyen mos minden több sávos körforgalmunk, valójában ez kétsávos!) Szerintem itt aki átlépi a terelővonalat, az sávot vált. TEHÁT belülről kifelé jönni INDEX és ELSŐBBSÉGADÁS! (Ha é besorolok a külsőbe amikor belépek, akkor bármeddig megyek, akár körbe is mehetek, mert nem váltok sávot és még előnyöm is van mindenkivel szemben!)
2. A terelő vonalak mindig a következő kijárathoz terelik a külső sávot, a belsőt pedig mindig a külsőbe tereli. (Átlós, vagy "S" alakú terelővonalakat látnánk felülről! Persze ez azt jelentené, hogy minden körforgalmat át kéne vonalazni!) Ilyenkor ha a külsőbe sorolok be, akkor egyértelműen a következő kihajtónál ki kell mennem, ha maradok akkor én váltok sávot, INDEX-ELSŐBBSÉGADÁS!
A KRESZ pontosítása a 2. verzióhoz hajaz, csak bonyolultabb leírva, mint látva az útburkolati jeleket. Sőt a párhuzamosan futó szaggatott vonalak nem ebbe az értelmezésbe illenek.
PÉLDA ÉRD (6/70 úti nagy körforgalom) Behajtás Nagytétény felől két sávon (külső fölött a behajtáskor "CENTRUM", a belső fölött "6 út", tehát új KRESZ szerint a külsőből nem mehetnék tovább a 6-os út felé? Sőt aki eleve a belsőbe sorolt be, az kilépésnél a Diósd felől és Érd felől a külsőbe csatlakozókkal szemben néhány méteren belül hátrányba kerül, hiába ő közlekedik a körforgalomban! Na most legyünk okosak!
2010.01.07 01:26:23berlin_mount
Ezt a biciklis témát még tanulnia kell majd sokmindenkinek Magyarországon!
Kérdezte valaki, hogy mi van az elörecsorgó biciklisekkel, figyelnie kell-e öket?!
IGEN, a szabályban a bicikliseknek a biciklisávban (nyitott, zárt, felfestett, leburkolt, tuggyakánya milyen) lehet elörecsorogniuk. Ez azt jelenti, hogy melletted van egy akár elörehaladó sáv! Olyan, mintha a jobbra kanyarodó sávod mellett mégjobbrább lenne egy villamossín ami egyenesen halad tovább. A villamosra is figyelned kell, így a biciklisre is és mindkettönek elsöbbsége van!!!
Jobbra kanyarodás:
1. töled jobbra lévö egyenesen haladók (biciklisáv, villamos, a gyalogosok (akik a keresztutcácod haladnak át)
2. töled jobbra lévö jobbra kanyarodók (villamos mindenképp, biciklisek is, ha a jobbra lévö utcában nincs biciklisáv)
3. ha még mindig nem váltott volna újra pirosra a lámpa, akkor te is elindulhatsz
Németországban a jobbra kanyarodókat segíti a kis zöld nyilacska a jelzölámpa mellett.
Jelentése: Amennyiben a lámpa piros, a jobbrakanyarodók megállás és körültekintés után jobbra behajthatnak, ha a forgalmi helyzet engedi.
2010.01.07 01:54:49cantata profana
Biciklisek érdekében:
létesitsünk, mi-ti bringások (talán az Indexen) egy BiciklisBalesetSzámlálót - BBS), mondjuk egy éves időszakra. A párhuzamosan jövő bringásnál az autós jobbrakanyarodás, és egyirányú szembebringázás eseteit számoljuk csak. Én saccolok egy 10% növekedést bringáshalálra, és mondjuk 50% emelkedést súlyos bringásbalesetre. Egy év után lehet értékelni az eredményességét az új KRESZnek és kérni a módosításokat.
Bizonyos számú bringáshalál esetén és autósok súlyos büntetése esetén (akik talán figyeltek, de mégsem látták a mellettük jobbról száguldó bringást), már nem az lesz a vita tárgya, hogy kinek van igaza, hanem hogy megmentsünk párszáz életetet az életnek.
Ez az ideológia vezérelt KRESZ egy "érdekes" kisérlet, amely emberek halálával teszi majd mérhetővé, hogy működik-e a Bringás Budapest társadalmának kifejlesztése.
2010.01.07 02:21:07vacsy
HA olvassa a blogot bármely közmédia szerkesztője, riportere stb. akkor egy elég izgalmas cikket, műsort lehetne kikerekíteni belőle. Én akár felajánlhatom, hogy fényképezésre, videózásra alkalmas példákat mutatva törhetnénk a fejünket, hogy ott és akkor hogyan lehet a KRESZnek eleget tenni, a fenti körforgalom (ÉRD), kerékpárutat keresztező kanyarodás (BP. STEFÁNIA-IFJÚSÁG ÚTJA) plusz a polgárőr-jelzőőr témában is (polgárőr törvény ráadásul nem teljesen azt írja le, mint egy alacsonyabb rendű jogszabály, lásd KRESZ=rendelet) nem életszerű a törvény és a KRESZ. Vagy betartjuk azokat és akkor gyakorlatilag a polgárőr továbbra sem tehet semmit (lásd hurcolni magával a KRESZ táblát, amit még a baleseti helyszínelő rendőrök sem szoktak használni) VAGY!! a szabályokat "rugalmasan" kezelve tényleg segíti a forgalmat a balesetek helyszínén. (Gyakorló polgárőrként - a szabályozások hiánya miatt is - ez utóbbit tettem az elmúlt 7 évben 4-5 balesetnél is civilként arra haladva a rendőrök megékezése előtt is és akkor is amikor már ott voltak, de a helyszínelés mellett nem tudtak volna a forgalomirányítással foglalkozni! (Ilyenkor is "jelzőőri" feladatot engedélyeznek a jogszabályok, amely klasszikus értelemben a váltakozó irányú forgalom szabályozását jelenti. A balesetek helyszínén a visszafordítás, sávlezárás, abból másik sávba átterelés, kereszteződésben a balesetes útszakaszra való be nem engedés szerepelt gyakorlati feladatként, melyek ebbe a meghatározásba nem férnek bele!!)
2010.01.07 08:02:35LótiFuti
"Karlitosz"
Igen, csak rendszám nélküli autót, az úttestről, meg a rendőrség viteti el!
(Az már húzósabb.)
2010.01.07 08:59:33Roltii
LótiFuti:
és a ponyvával letakartra kitaláltak már valamit? Mert elvileg nem nyúlhat a ponyvához->nem tudja se a rendszámot, se azt, hogy van-e érvényes matrica.
Csak a rendszámot levenni tényleg baromság, bár régen volt valami olyasmi, hogy x napig parkolhat míg el nem viszik...
2010.01.07 10:01:26Tibócza
Mivel a bicajosok is egyre nagyobb szereplőivé válnak a közlöködésünknek az új szabályozás és szájtépésük által kérdezném tisztelettel, hogy BP-en kívül például az Alföld környékén ahol szintén van nyílt bicaj út ezeket a szabályokat Tóthné Takács Irénke néni is tudni fogja mondjuk Felsőcsáborban? Vagy simán megelégszünk azzal, hogy megjelent a Közlönyben és olvassa el. Mert nyílván a tanyára kiviszik...
Nem BBS kéne kecósok! Hanem ezt kéne elébb rendbe tenni!
2010.01.07 10:26:07Roltii
"Vagy simán megelégszünk azzal, hogy megjelent a Közlönyben és olvassa el. Mert nyílván a tanyára kiviszik..."
melyik törvényt viszik el mindenkinek személyesen? te felelőséged tudni... mellesleg a tv nem ismerete nem ment fel...
2010.01.07 10:53:06Balchee74
A többsávos körforgalmaknál ezentúl érdemes lesz videózni. A rendőröknek.
2010.01.07 11:53:58zweitakt
Az új szabályozás szerint a gyermekülést be lehet szerelni gurtnival is, ha az a biztonsági öv rögzítési pontjához rögzíti az ülést. Gondolok itt arra, hogy sok autóban a megfelelő méretű, de menetiránynak háttal bekötendő üléshez nem elég hosszú a biztonsági öv. Mostantól a spaniferrel beköthető. De nem szabályozzák, hogy pl. gatyamadzaggal nem rögzíthető....
48§(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni
2010.01.07 14:36:55GERI87
"A három- és négykerekű segédmotoros kerékpárokon – beleértve a frissen megszületett quad és mopedautó kategóriákat is – 17 évet betöltött sofőr szállíthat csak utast."
szóval akinek van 2 éve segédmotoros jogsija
de még csak 16 éves és akár már A1-e is van az nem vihet utast
de akinek kevesebb ideje van jogsija és 17 az igen.
beleértve a quadot is..."
ez mit most mit jelent?
ezek szerint az a kölyök aki 16 és már vihet utast az A1-ével mert 2 éve már vezet jogsival az quadon még nem?
és aki 17 de még nincs két éve meg a jogsija az már vihet?
vagy hogy értik?
"Kétkerekű motorkerékpáron 16 évet betöltött személy szállíthat 10 éven aluli gyermeket, szigorúan pótülésen. Háromkerekűn 17 évesnél idősebb szállíthat utast."
szóval egy 16 éves vihet korlátozott jogsival egy 10 éven alulit, tehát rábizható egy gyerek de egy felnött akárkit aki magáért felel azt nem lehet vinni!
és háromkerekűn sem kell megvárni a 2 évet?
2010.01.07 16:38:35LótiFuti
Annak ellenére, -hogy vannak táblával jelzett egyirányú utcák, ahol a kerékpáros "jöhet-mehet"-
én mégis EZT a részét, vissza küldeném "megfontolásra"!
De a lobbizó Bringásoktól kellene hallani, hogy valóban átgondolták >
"Itt nyugszik, akinek előnye volt"
2010.01.07 17:13:58Altano
Roltii: Miről beszélsz? Letakarni ponyvával a rendszámot? Már a 2001-es KRESZ-ben is benne volt, de a jelenlegi 2010-esben is szerepel:
5§ (5) A hatósági jelzés(eke)t [rendszámtábla(áka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.
2010.01.07 17:26:51Roltii
Altano: a teljes kocsi letakarására gondoltam, természetesen nem csak a rendszáméra. Ezt se szabad?
2010.01.07 17:32:44Altano
Rendszám nélkül 10 napig tartható közterületen külön engedély nélkül. Azt nem tudom, hogy a ponyvához hozzányúlhat-e a rendőr
2010.01.09 23:26:00örökös
Valaki azt kérdezte, hogy L6e kategóriába tartozó ( négykerekü segédmotor, másnéven mopedautó )milyen vezetöi engedéllyel vezethető. 2009 julius elsejétől, B-s jogsival lehet csak vezetni.
Ez is érdekes dolgokat vet fel. Például, ha Ausztriából vagy Slovákiából vagy akár Romániából átgurul vásárolni egy polgár és a rendőr igazoltatja, kiderül, hogy Austriában és a többi EU-s tagállamban elég az M-es ( moped )jogsi---akkor kiszállitják majd és gyalog hazaküldik és még meg is büntetik ?
Ezenkivül, mivel a mopedautó ( négykerekü segédmotor )aminek a hátulján van julius elseje óta egy ugynevezett mopedrendszám, fizetős parkolóban kell e neki parkolást fizetni ?
2010.01.10 17:09:32drozsu
A gyalogosokról csak annyit, ott futkosnak ahol akarnak. Hollandiában pl. büntetik, ha nem a gyalogátkelő-helyen megy át. Nagyon sok embernek derogál az aluljárón keresztül közlekedni, ehelyett keresztbe az úttesten. A rendőreink rá sem rántanak. Tőlük is vasalhatnának be pénzt, hiszen erre megy ki a mostani kresz módosítás is, mert sok értelme nincs. Ami eddig egyértelmű volt, az most káoszos lett. Sok a mellék szöveg, ahelyett, hogy józan paraszti ésszel gondolkodva magyaráznák meg azt, amit nem tudnak ők sem akik ezt kitalálták.
Most végül hány éves korig kell használni a magasítót, vagy hány centiig? A leálló sávot eddig sem lehetett használni, csak úgy, ahogy most leírták. Vagy nem tudom jól? Ezzel a módosítással sem az autósok életét könnyítik, csak azt hiszik.
Olyan könnyen beszél akinek sofőrje van, védelme van, mert olyan helyen dolgozik, hogy rá nem vonatkoznak a köznapi emberekre vonatkozó dolgok. Én nem ihatok, de bizonyos beosztásu, és bizonyos helyen dolgozó úri ember viszont 6-7 üveg sőr után is beülhet az autóba, és cca 130 km vezetés után símán haza ér, ha viszont valami gubanc van, akkor kimossák. Ez mikor szűnik meg végre?!
Szerintem a kerékpárnak, a motornak, a mopednek, tehát minden járműnek kéne parkoló és mindenkinek kelljen fizetnie érte. Ez így lenne igazságos.
2010.01.10 17:22:22drozsu
Az előző hozzászólásom eltűnt. Dióhéjban arró szólt, hogy eddig legalább tudtam, hogy hogy kell közlekednem a kőrforgalomban. Most fogalmam sincs. Nagyon egyértelmű volt, aki benn van annak van elsőbbsége, ha kettős akkor indexelek kisorolok, majd elhagyom. Most hogy is lesz? Mit jelent az elsőbbség adás tábla a kőrforgalmi mellett? Annyi a tábla, hogy az borzasztó. Sehol a világon nincs ennyi tiltó és sebességkorlátozó tábla. Ha a vasúti átjáró jól belátható átszáguldozhatok, de ha az út jól belátható, sehol a környéken egy lélek sem, akkor miért fotóznak le a bokorból, ha 50 helyett 60-nal megyek? Erről a lesi fotózásról már igazán leszokhatnánk.
Constanzban viszont minden biciglis leszáll a lámpás kereszteződésnél, és akkor megy tovább, ha zöld a lámpa a gyalogátkelőhelynél. Nálunk meg mint az örül kanyarodik élből az úttestre, mert előbb-vagy utóbb ugyis zöld lesz. Nem ér rá megvárni. Nekem közben zöld kanyarodó kiegészítő lámpám van. Ha fellököm még nekem lesz kellemetlenségem belőle. A közuton közlekedő igenis vizsgázzon kemény pénzért kreszből. Ha átmegy akkor üljön kerékpárra. Fizessen a kerékpárút kialakításához, felfestéséhez. Mi autósok elég sokat fizetünk, így röhögnek rajtunk.