Hogyan éld túl a Toyotád?

Toyota-visszahívás

2010.02.05. 11:03
Óriási hisztéria övezi a Toyota visszahívási akcióját, amely során ingyen javítják a hibás gázpedálokat. Ezek bizonyos „extrém körülmények között” beragadhatnak, vagy lassabban térhetnek vissza alaphelyzetbe. Ráadásul a Prius III. fékrendszerével kapcsolatban is érkeztek panaszok.

Mint minden, ez is Amerikából indult. Történt ugyanis tavaly augusztusban, hogy egy szolgálaton kívül lévő autópálya-rendőr Lexus ES 350 típusú autójából segélyhívás érkezett a rendőrség 911-es számára. A nyilvánosságra hozott hangfelvételen arról számol be a férfihang, hogy a gáz beragadt, nincs fék, egy útkereszteződéshez közelednek, majd a csattanás hallatszik. Az autó nekiment egy terepjárónak, majd egy kerítést áttörve felborult, kigyulladt. Négyen haltak meg, a rendőr, a felesége, a lányuk és a sógoruk.

A nagy port kavaró ügy fordulatot hozott az NHTSA (ez a szervezet az USA közlekedési hatóságának tekinthető) vizsgálataiban. Az is kiderült, hogy 2002 óta nagyjából négyszáz olyan esetben vizsgálódtak, ahol az autó a vezető szándéka ellenére gyorsult. Ezek nyomán a Toyota visszahívott körülbelül négymillió autót az Egyesült Államokban: az úgynevezett all weather padlószőnyeget találták hibásnak, amelyekbe beleakadhatott a gázpedál. (Ilyet egyébként Európában nem árulnak a Toyotákhoz, így a probléma nem is jelentkezhetett.)

De a Lexus balesete után a hivatalos vizsgálódás nem érte be ennyivel. Már csak azért sem, mert decemberben volt egy másik, négy halálos áldozattal járó baleset, ahol állítólag szintén a vezető akaratán kívül gyorsult fel egy Avalon. És ennek a csomagtartójában voltak a szőnyegek.

Végül a Toyota és a bekeményítő NHTSA arra jutottak, hogy az amerikai székhelyű CTS nevű beszállító által szállított gázpedálok a hibásak. Azokban a típusokban használták, amelyekben drive-by-wire rendszerű a gázpedál. Ez azt jelenti, a motor fojtószelepe és a pedál között csak elektronikus kapcsolat van.

Az ilyen rendszereknél a vezető mindössze egy rugó ellenében nyomja le a pedált, amely ezzel arányos elektronikus jelet küld a motorvezérlő egységnek. Ahhoz, hogy az ember megfelelő pedálérzetet kapjon, valamilyen módon megnövelik a súrlódást, ezzel szimulálva a régebbi, bovdenes megoldású gázpedálok működését. Ez segít abban, hogy egyáltalán kényelmesen lehessen egy sebességet tartani, ne fáradjon el a láb.

Mint kiderült, a Toyota kétféle típust használ, az egyiket a Denso gyártja, a másikat a már említett CTS cég. Egy weblap, a Truth about Cars szétszedte mindkettőt, és arra jutottak, hogy a CTS-féle lényegesen igénytelenebb. A Denso-féle konstrukcióval nincs gond a belső súrlódás előállításával: a rugó mindkét oldala egyszerűen nekidörzsölődik a gázpedál házának falához, egyenletesen alakul ki a súrlódó erő.

A CTS mást talált ki: a súrlódást egy kar állítja elő, amelyet rugó szorít hozzá egy tárcsához. A karon két ékszerű képződményt alakítanak ki, amelyek eredetileg passzolnak a tárcsa hornyaiba. Csakhogy ez bizonyos körülmények között megkophat. Ezt a problémát a Toyota már 2007-ben észlelte, Amerikában módosították is a kar anyagát. Igaz, megszorulást ez nem okozott, csupán megnőtt a pedálerő, amit nem tartottak biztonsági szempontból kockázatosnak.

2008-ban Európában is észleltek a hasonlót, de csak jobbkormányos, klíma nélküli Yarisokon és Aygókon. A pedál attól kezdett szorosabban járni, hogy hidegben beindítva kondenzvíz csapódott le a súrlódó felületeknél. Azért csak a jobbkormányos autóknál, mert azoknál olyan helyzetű a lábtér levegőbefúvója; a klímás modelleknél – mivel ezek a levegőt szárítják – nem lépett fel a probléma.

A visszahívás keretében ezt úgy orvosolják, hogy a kar másik oldalán egy fémlemezt helyeznek el: ez mindössze annyit csinál, hogy a kar fogait kissé kijjebb emeli a tárcsa hornyaiból. A félóra alatt végrehajtható javításra minden tulajdonost behívnak, a szerelőket pedig kiképzik.

Amerikában persze egy csomó ügyvéd nekiment a Toyotának, miközben érdekes módon Európában egyetlen gázpedál-megszorulásra visszavezethető balesetet sem jegyeztek fel. Sőt, odaát sokan azt állítják, nem mechanikai jellegű a probléma, hanem az elektronika a felelős, kongresszusi meghallgatás is lesz az ügyben. Egyszóval: áll a bál.

Mindenesetre a Toyota az ügyfelek bizalma és nyugalma érdekében önkéntes, megelőző visszahívási akciót kezdett (Amerikában az NHTSA kötelezővé is teheti a visszahívást). Az összes weblapon közzétették, mit kell tenni, ha valaki úgy érzi, a pedál lassabban áll vissza alaphelyzetbe, ha leveszi róla a lábát. Eláruljam, mi a megoldás? Igen, el kell menni a Toyota-szervizbe. Továbbá, nyilván az amerikai ügyfelek kedvéért, azt is leírták, hogy mit kell tenni, ha a gázpedál megszorulna és az autó száguldozni kezdene.

Az már megint más kérdés, hogy egy ilyen esetben valóban embereknek kell meghalnia? Nyilván, egy megszorult/beakadt gázpedál szokatlan dolog és okozhat pánikot a vezetőnél, de a Toyota szerint valójában egyetlen esetben sem nyert bizonyítást, hogy tényleg a gázpedál megszorulása okozta volna a balesetet. Azért persze járt egy elnöki bocsánatkérés az ügyfeleknek. Világszerte, hisz kiderült, hogy a CTS gázpedálokat más földrészeken is használják, sőt, más márkáknak is szállítottak belőle. Európában egyébként nagyjából 1,8 millió Toyotáról van szó.

Mit tegyen a magyar Toyota-tulajdonos? Vajon a külföldön vett autókat is megjavítják itthon? Lapozzon!