Hogyan éld túl a Toyotád?

Toyota-visszahívás

2010.02.05. 11:03

Mivel az akció még friss, nálunk, Európában az érintett típusok köre is dinamikusan változik. Nincs köztük viszont egyetlen Lexus és hibrid sem. Értelemszerűen a bovdenes gázpedállal szerelt típusok kiesnek (ilyenek például a kézi váltós Aygók), és a Denso-féle elektronikus gázpedálos autók is. Azonban azt, hogy milyen gyártmányú az elektronikus gázpedál, azt jobb, ha nem a tulajdonos akarja megállapítani – mondták a magyar importőrnél –, mindenképp keressék fel a szervizt. Egy biztos, a 2005 előtti autók közül még egyben sincs CTS gyártmányú gázpedál, tehát ezeket a Toyotákat biztos nem kell javítani.

Az importőr minden egyes tulajdonost levélben is értesít, de bárki bemehet enélkül is a – garancia érvényességétől függetlenül – ingyenes javításra. Itthon akár a húszezret is elérheti az érintett autók száma, jelenleg azonban még nem ismerik a pontos számot. Az Aygo-rokonság miatt a Citroën és a Peugeot is visszahívja a C1-est és a 107-est. A francia cégek szerint nagyjából az autók 10 százalékáról van szó – bár nem írták le, ezek is vélhetően az automatizált váltóval szerelt példányok.

Kell-e mennem?

Ígéretünk van a Toyota Motor Hungarytól, hogy amint változna a visszahívott modellek köre, arról értesítenek minket, mi pedig frissítjük az alábbi listát. A dátumok a gyártás időpontját jelzik.

A visszahívásban érintett típusok: A visszahívásban nem érintett típusok:
 
  • Aygo ( MMT váltós modellek, 2005 feb.– 2009 aug.)
  • iQ (2008. nov.–2009. nov.)
  • Yaris (2005. nov.–2009. szept.)
  • Auris (2006. okt.–2010. jan. 5.)
  • Corolla (2006. okt.–2009. dec.)
  • Verso (2009. feb.–2010. jan. 5.)
  • Avensis (2008. nov.–2009. dec.)
  • RAV4 (2005. nov. –2009. nov.)
 
  • Aygo (kézi váltóval)
  • Urban Cruiser
  • Avensis Verso
  • Corolla Verso
  • Celica
  • MR2
  • Prius
  • Previa
  • Land Cruiser
  • Land Cruiser Amazon
  • Land Cruiser V8
  • Hilux
  • Hiace
  • Dyna
  • 2005 előtti gyártású modellek

A külföldön vásárolt autók esetében még nem teljesen tisztázott a helyzet. „Az európaiaknál egyértelmű, hogy ingyen elvégezzük a javítást – mondta Som Ferenc, a Toyota magyarországi sajtósa –, ezekről megvannak az alvázszámok, nincs semmi gond. Az amerikai autókkal már nagyobb a baj: egyrészt nincsen adatunk a tulajdonosok kiértesítésére, másrészt még nem tudjuk, hogy mi a pontos megoldás. Ezekről mindig később szokott megérkezni az információ.” Így például azt sem tudják még a Toyota Motor Hungarynál, hogy a tengeren túli autók javítása ingyenes lesz-e – de valószínűnek tartják, hogy igen.

Vajon az egész ügy csupán hisztéria? Nehéz eldönteni, hisz, ahogy a videón is láthatják, egy beszorult gázpedálos autó is simán megállítható a fékével vagy a váltó üresbe rakásával. (A motor leállítását csak legvégső esetben szabad megtenni, mert minden szervo megszűnik, elnehezül a kormányzás és a fékezés.)

Én már túléltem valódi gázpedálberagadásos esetet, még sem hallottam semmiféle visszahívásról. Egy Peugeot 206 S16-ban történt, itt a gyári, tálcaszerű szőnyegben akad fel a gázpedál. Az ok egyszerű volt: a pedálokra sportos alumíniumtrepniket raktak (gyárilag), amelyek picivel nagyobbak voltak a pedál eredeti méreténél, és ha a szőnyeg elmozdult egy hangyányit, máris fennakadt a gáz, ha padlóig nyomták. Nem hinném, hogy valaha is visszahívták volna ezeket az autókat. Gondolom, a tulajok is rájöttek arra, amire én is: ki kell venni a szőnyeget.

Az eset azonban felveti újra a kérdést: vajon tényleg vakon megbízhatunk-e a drive-by-wire rendszerekben? És mi van, ha igazából elektronikai hiba történt? Egy biztos, a szoftvereket a Toyota 2010-től úgy írja meg, hogy amennyiben a vezető a fékre lép, a motorelektronika azonnal elveszi a gázt. Vagyis a sportos vezetők elveszítik a ballábfékezés lehetőségét, ugyanúgy, ahogy a VW-csoport autóival sem lehet huncutkodni kanyarban.

A visszahívás:

Most azt is nehéz eldönteni, hogy a Prius III. körüli, pár napja kitört fékmizéria vajon a Toyotát övező általános bizalmatlanság része-e. E típusnál az a panasz, hogy zöttyenőn, csatornafedélen vagy csúszós útfelületen fékezve „nem folyamatos a fékezési érzet”. Csak hát, aki rendszeresen fékez a jófajta, felgyűrt magyar aszfalton, az tudja: ilyenkor minden blokkolásgátlós autó megszalad, nem csak a Prius. Ez teljesen természetes jelenség az ABS működése közben, legfeljebb az a kérdés, hogy milyen mértékű. Viszont ezzel kapcsolatban még egyetlen baleset sem történt, csupán bejelentések voltak, többek között pont az NHTSA-nál, illetve Japánban.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!