Csúszik az út? Kapcsolj feljebb!

Hogyan vezessünk havas úton

2010.02.12. 10:02 Módosítva: 2010-02-12 10:02:18
Kemény telünk van, ráadásul nem csupán hideg, de csapadékos is. Sok a hó, csúsznak az utak, mi pedig sokat bénázunk, pedig általában van megoldás.

#1. szabály: vegyél téli gumit!

Csúszkálunk, mint disznó a jégen. Nem is lehet másképp. Csodák nincsenek, sajnos a legmárkásabb, leghájtekebb téli gumival sem lehet megszegni bizonyos fizikai törvényeket. A téli gumi nem csodaszer, de a túléléshez alapkövetelmény, komoly hóban enélkül semmi esélyünk nincsen.

#2. szabály: ha fékezni kell, taposs bele!

A fékezésről nem sokat mondhatok, menjünk lassabban, mint szoktunk, és fékezzünk sokkal hamarabb, ha lehetséges. Ha baj van, és hirtelen kell megállnunk, úgyis a gumikon és az ABS-en fog múlni, nem azon a pár tizedmásodpercen, amennyivel valaki gyorsabban vagy lassabban reagál a vészhelyzetre.

#3. szabály: iktasd ki a kipörgésgátlót!

Ha nem megállni, hanem történetesen haladni szeretnénk, bonyolódik a helyzet. A kerekek folyton elforognak, ahelyett, hogy a kocsit hajtanák. Kellemetlen jelenség, pláne emelkedőn. A kipörgésgátlók nem jelentenek megoldást a helyzetre, hiszen elveszik a gázt, vagyis ilyenkor jobb, ha mellőzzük az elektronikát, mi adagoljuk a gázt és hagyjuk, hogy a kerekek nem nagyon, de egy kicsit kipörögjenek. (Ha már haladunk, 30-40 km/h-s sebességtől kapcsoljuk vissza az elektronikát, ha nem kapcsol vissza magától)

#4. szabály: kapcsolj feljebb!

A kipörgésgátló tehát nem segít rajtunk, van azonban egy igen hatékony fegyverünk. Ha azt szeretnénk, hogy a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon, vagyis úgy szeretnénk gázt adni, hogy ne forogjanak el a kerekek, kapcsoljunk egy, esetleg két fokozattal feljebb a megszokottnál, tartsuk a motort 2500-as vagy akár 2000-es fordulat alatt, ha ez lehetséges, és van benne elég erő így is.

Van az úgy, hogy az ember tudja a jó megoldást, mégsem alkalmazza. Nyilván mindenki észrevette már, hogy amikor egy zöldre váltó piros lámpánál kikanyarodik, általában semmi gond nincs a gyorsításnál, ha meleg van és száraz az aszfalt. Ha esett az eső, már előfordulhat, hogy elforognak a kerekek, ahogy a fordulatszámmérő mutatója felfelé kúszik, hóban meg szinte értelmetlen ilyenkor gázt adni, annyira hamar bekövetkezik a jelenség, melyet jól ismerünk, a tudást mégsem fordítjuk a javunkra.

Főleg hegymenetben látok sokakat szerencsétlenkedni. Izomból nyomják a gázpedált, ha nem megy a kocsi, és ezzel maguk alatt vágják a fát, hiszen – míg egy kevés kerékpörgetés a javunkra is válhat – ha nagyon pörög az a fránya kerék, egyáltalán nem hajt, csak a havat hányja szét. Véssék az eszükbe: ha nagyon csúszik az út, eleve jobb kettesből indulni, minél alacsonyabb a motor fordulatszáma, annál kisebb az esély rá, hogy megcsúsznak a hajtott kerekek. Ha már haladnak, akkor is tartsák az alacsony fordulatot, havas úton mindig legyen a váltó legalább egy fokozattal feljebb a megszokottnál.

#5. szabály: tarts nagyobb követési távolságot!

Akinek helyén a józan paraszti esze, itt befejezheti az olvasást, ami ez után következik, nem vezetési tanács, vagyis igen, de nem a vezetéstechnikával kapcsolatos. Ha történetesen felfelé halad konvojban, és meg kell állnia, tartson nagyobb követési távolságot, ha ugyanis az ön előtt álló sofőr nem olvasta ezt a cikket, és egyesben, nagy gázon akar elindulni felfelé, szerencsétlenkedés közben jó eséllyel vissza fog csúszni egyenesen az ön kocsijába. A nagyobb követési távolság persze nem csak itt, minden szituációban jól jöhet, ne feledjék, csúszós úton sokszorosára nő a féktáv.

#6. szabály: mindig a lentről jövőnek van elsőbbsége!

A másik ökölszabály, hogy ha egy parkoló kocsi miatt nem férnek el ketten, vagy a hó miatt csak egy nyomban járható az út, mindig a fentről jövő engedje útjára a lentről érkező autó sofőrjét, mindig ő álljon félre a nagy hóba, hiszen ő az, aki a gravitáció segítségével jó eséllyel el is tud indulni újra, a másik kocsinak valószínűleg esélye sem lesz, miután elveszítette a lendületét. Tudom, sokak számára mindez evidens, de ha csak néhányan megvilágosodtak, már az is nagy öröm. Nem csak nekem, mindenkinek, aki autót vezet.

#7. szabály: élvezd az élet apró örömeit!

Remélem, sokaknak segítettem, balesetmentes közlekedést és rövid, csapadékmentes telet kívánok mindenkinek!

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!