Aggodalomra semmi ok

2010.06.30. 17:58
Ghánáról a vb-ig sokan azt sem tudták, eszik-e vagy isszák. Az elmúlt hetekben igazán megmutatták magukat a fiúk, de az autózáshoz kétségtelenül kevés közük van.

Lelkesen kezdtem túrni a netet bármilyen infó után, de míg a – jellemzően európai – csapatok sztárjai szinte kérkednek autóparkjukkal (azzal már nem, hogy adott év alatt milyen összértékű ócskavasat képesek gyártani), addig Ghána válogatott focistái inkább buszoznak. Nem tudni, hogy a régi törzsi szokásokhoz ragaszkodva utaznak sámánukkal, de nagyon hisznek a közösség erejében.

Már-már feladtam, de az utolsó pillanatban belefutottam a csodába. Először azonban nézzük, kinek van egyáltalán bármi köze az autókhoz.

Ali Sulley Muntari sztorija jól ismert, ő az, aki nagy ívben tett a bevált szokásokra és Lamborghinijével érkezett az edzésre. Ebből azonnal világossá válik, hogy Muntari igazi autóbuzi, hiszen melyikünk ne cserélné le a 30 férfitest kipárolgását egy Gallardo LP 560-4 üvöltéséért? Alink azonban továbbment, hiszen mezei 560-4-essel Dunát lehet rekeszteni, ő teljes mértékben el akar különülni mindenkitől az utakon (és a pályán is), így első útja a chemnitzi ENCO Exclusive céghez vezetett, ahol alig 40 000 euróért kicsit átépítették a kis Lambót. Most 620 lóerős és 575 newtonméternyi nyomatékot ad le. Arról nem szólnak a hírek, hogy ezekből mennyit használt ki, miközben követte a buszt. De kétségkívül menő volt.

 
Aggodalomra semmi ok

Angol nyelvű autós fórumokon is aktívan jelen van, tökös gyerek, a saját nevén kommentel. 2008-ban írta az egyik Lamborghini Reventónnal foglalkozó blogposzthoz a következő kommentet: shit that is some sweet car thats my christmas present. Így már érthető az ENCO-tuning. Bár a Reventónból nem lett semmi.

Kevin-Prince Boateng, az 1987-es születésű támadó középpályás igazi tehetség. Hogy mennyire meríti ki a nyálasképű fogalmát, tán leginkább ebből a fotóból látszik, na meg köztudottan beteges bevásárlómániájából. Fiatalság-bolondság, egy hosszúra nyúlt buli után Kevinünknek hajnali háromkor sikerült lezúznia pár parkoló autót Berlinben (ekkor még a Hertha játékosa volt). Talán ez adta meg neki a kezdőlökést ahhoz, hogy karóra helyett autókat gyűjtsön. Elmondása szerint egyetlen nap alatt hatszámjegyű összeget költött egy Lamborghinire, Humerre és egy oldtimer Cadillacre. Ne firtassuk…

Utolsónak marad John Mensah. Bár a Gibraltári Szikla becenevet valószínűleg sosem fejtjük meg, Mensah nagy játékos. Főleg a Super Mario Kartot tolja erősen, még a Puma hivatalos rendezvényein is suttyomban játszik a PSP-n.

És ennyi. Elég hitvány a felhozatal egy angol vagy német válogatottal szemben, de még hazai tizenegyünk is túltenne rajtuk autó fronton. Bár mondjuk ők nem jutottak ki a vb-re. Szóval még mindig Ghána áll jobban, főleg, ha felfedezzük a döbbenetes tényt, hogy ez a 21 milliós ország önálló autóiparral rendelkezik!

Hoppá! A sztori annyira jó és vidám, hogy meg kell tudni a világnak. Legyenek ezentúl önök, akik csuklóból vágják a Kantanka modellpalettáját, vagy tudják, micsoda csoda is az OTAVI!

A Kantanka az első, független ghánai autógyártó. Igazi ritkaság, nem is értem, hogy a sztárok miért nem egy-egy remek Onantefo vagy Obrempon kormánya mögött feszítenek. Hiszen nézzék csak meg: a Bugatti Veyron kulcsszóra 4 340 000 találatot ad a Google, míg a Kantanka Onantefóra tízet(!). Na, mi az igazi menőség?

Kwadwo Safo a ghánai autóipar igazi kulcsfigurája. Az övénél meredekebb ívű karrier az egész földkerekségen nincs. 1948-ban született, igazi iparista, jó tanuló volt. Tanulmányai után három évet húzott le a Volta Aluminum Companynál, mint hegesztő, majd 1971-ben megalapította saját egyházát, a Kristo Asafót, melyben a szerény, apostoli funkciót tölti be. Természetesen mint titulust, fel is tünteti neve előtt. Egyháza mélyen emberközeli, filantropikus és természetesen a közt szolgálja.

Safo Apostol egyházához rövid időn belül millióan csatlakoztak, ennek köszönhetően meghatározó politikai tényezővé lépett elő. 1996-ban rádöbbent, hogy a népet leginkább úgy szolgálhatja, hogy autókat gyárt nekik. Hazai fejlesztésű, saját nyersanyagokból készülő autókat. Ez évben (idézet a hivatalos honlapról) autóipari kutatásokba kezdett, főleg a fémmegmunkálás és a motorblokk-készítés terén. Egyháza természetesen nem veti meg a földi javakat, így Dr. Sefo Apostol (mert mint titulust fel is tünteti neve előtt), cégbirodalma szépen gyarapodott. Gyártott cipőket, bányászott nemesfémeket, de a gépiparban is akadtak érdekeltségei. Pontosabban a Kantanka Escavator révén, ami – bármilyen meglepő is – egy egyszerű, hernyótalpas markoló. (Nem keverendő össze az Escalade-del, ami egy nevetséges játékszer egy Escavatorhoz képest!)

Ez természetesen nem előfeltétele, hogy bárki tudjon autót gyártani, ennek ellenére összefogott a Great Kosa vállalattal (főleg természetes eredetű gyógyszeripari termékekkel foglalkoznak) és elkészítették első modelljüket, a Kantanka Onantefo I -et. Ezt követte a nagy sikerű Onantefo II, majd 2007-ben a szinte már hedonista Obrempon. Safo Apostol természetesen aktívan jótékonykodik. Itt éppen a ghánai légierőnek adományoz némi készpénzt, technikát és élelmet. (Ha a kép láttán netán felsejlenének önben a diktátor, puccs és korrupció szavak, gyorsan hessegesse el magától őket!)

Mivel a kantanka.com nem elérhető és a Great Kosa honlapja sem túl információdús, így a ghánai autóipart jótékony homály fedi. A Google cache ugyan talál némi infót a régvolt honlapból, de az állítás, mely szerint saját fejlesztésű, hathengeres motorral szerelik a remek Onantefókat, azért erősen túlzónak tekinthető. Az összeszerelő üzemről is maradt fenn némi képanyag, bár a szerver háttere nélkül alig kivehetőek a kis, előnézeti képek. Talán jobb is így, ha nem látjuk a fészert, illetve a végszereldét és a hegesztőüzemet, ami egy épphogy fedett sufni, trafóval.

Ettől függetlenül az egyház technikai részlege, ahogy ezt ő nevezi, továbbra is fejleszt. Mi pedig tiszteljük az elszántságot és a tüzet, még akkor is, ha autóit csak az imádság tartja össze. Ghánát szerencsére a fociért kell szeretnünk, nem az autóiparáért. Előbbire pedig van jó megoldás, élőben, tutin.

És az OTAVI? Ott a galériában!