Német háziverseny a Dakar-dicsőségért

Indul a Dakar, itt a két nyerésre esélyes autó

2011.01.01. 12:22 Módosítva: 2011-01-01 13:03:44
Ma rajtol a Dakar-rali. Nem olyan rég még három-négy gyári csapat terepjárói boronálták a sivatag homokját az új év első napjaiban. Mára csak a Volkswagen maradt talpon az autós mezőnyben, a wolfsburgi armadának egy fél-gyári csapat, a BMW X-Raid Team igyekszik csapdát állítani. Ők egy jól bevált X3 CC-t meg egy vadonatúj, 315 lóerős Minit állítanak csatasorba a négy ráncfelvart Race Touareggel szemben. A GPS-használat korlátozása miatt a navigátoroknak nehezebb dolguk lesz, mint valaha.

Ó, a boldog békeidők… Amikor szárnyaltak a divatterepjáró- és SUV-eladások, és a gazdasági recesszió kifejezést pedig csak az iskolai történelemkönyv sárguló lapjairól, esetleg a '74-es olajválságról szóló, távoli rémmesékből ismertük. Amikor a Mitsubishi, a Volkswagen, a Nissan, Kamaz, a Tatra és a Hino gyári csapatai vetették magukat tengelyig a homokba, hogy eldöntsék, ki a sivatag királya. A gyári seregekkel szemben viperákként vonultak fel a privát csapatok, élükön a hátsókerék-hajtású Schlesser-buggykkal, a francia Dessoude-csapat Nissanjaival meg az X-raid Team éppen aktuális óriásbosszantójával.

A mezőny összetétele megváltozott, de a Dakar sem ugyanaz, mint régen volt. A gyári csapatokat 1999-ben és 2000-ben saját építésű buggyjával lealázó Jean-Louis Schlesser (akinek az útlevelében állítólag egy sivatagi róka képe szerepel a saját portréja helyett) nemrég egy interjúban azt találta mondani, hogy ez a mai, Argentínában és Chilében megrendezett viadal egy „ötcsillagos Dakar”.

A rivális(-nak szánt) Africa Race egyik szervezője ezzel arra célzott, hogy szerinte a terepralizás hagyományaihoz méltatlan, hogy a Volkswagen csapatvezetői és versenyzői éjszakánként luxussátrakban alszanak, ha pedig eltévednek a verseny hevében, a gyár helikoptere siet a segítségükre, hogy visszaterelje őket a helyes ösvényre. „A Volkswagen még sohasem nyert sivatagi ralit” – mondta Schlesser, és ha szigorúan nézzük, igaza van. Viszont megnyerte az előző két Dakar-ralit Dél-Amerikában. Na, akkor most ki az erősebb kutya?

A Volkswagen-armada a Mitsubishi egykori sportigazgatója, Sven Quandt csapata részéről számíthat a legkeményebb ellenállásra. Az X-raid Team egyike a Dakar csodáinak: tokkal-vonóval 27 ember dolgozik a németországi Treburban a két versenygép felkészítésén. Viszonyításképpen: a Volkswagennél közel háromszor annyian, 72-en vesznek részt a négy Race Touareg 3 felkészítésén. Ennyi ember feladata, hogy az esti szervizparkban bármilyen cserére szoruló alkatrésznek legyen utánpótlása, legyen szó egyszerű kartervédőről vagy teljes hajtásláncról.

Az X-Raid mindenkit meglepett, hogy a bevált BMW X3CC mellett (amelyet a kilencszeres Dakar-győztes Stéphane Peterhansel hajt) egy vadonatúj Mini 4x4-gyel is benevezett a nagy versenyre. Ezt a sokáig izgágának tartott, de a FIA tereprali-világkupa megnyerése óta komoly tekintélyt kivívó francia rosszfiú, Guerlain Chicherit gondatlanságára bízták.

„Chichi” december közepén közel 300 kilométernyit tesztelte az új Mini 4x4-est Dél-Franciaországban, és extrém síbajnokhoz méltón több időt töltött vele a levegőben, mint a talajon. „A kocsi kezelhetősége kiváló, a motor nagyon nyomatékos és jó visszajelzéseket ad” – áradozott az első próbakörök után a punksérós csajmágnes. De Sven Quandt okos ember, nem hagyta, hogy Guerlaint elragadják az érzelmei. Ezért azt a Michel Pérint ültette mellé a jobb egybe, aki annak idején Carlos Sainzot is tereprali-bajnoki címhez segítette (még a VW színeiben), és koránál meg páratlan rutinjánál fogva a mezőny talán legjobb navigátorának számít.

„Sokkal jobban kilátunk a kocsiból, mint korábban gondoltuk. Azt hiszem, semmilyen téren nem leszünk hátrányban az X3-hoz képest” – jegyezte meg a teszt után Michel Périn. Peterhansel – aki tavaly négy szakaszt nyert a Dakaron – közben kisebb versenyeken tartotta formában magát meg a BMW X3-ast. „Sokat dolgoztunk a kocsi továbbfejlesztésén, amit a Spanyol Baja-futam és a Marokkó-rali megnyerésével igazoltunk vissza. Optimalizáltuk a váltó működését, így a Dakarra is a győzelem reményében készülünk” – jelentette ki a francia.

Nehéz dolguk lesz a Volkswagennel szemben, amely minden eddiginél erősebbnek tűnik. Főleg mert strukturálisan semmit sem változtattak a tavalyi győztes csapaton. A címvédő Carlos Sainz, Lucas Cruz páros mellett továbbra is Giniel de Villiers és Dirk von Zitzewitz, Nasszer Al-Attiyah és Timo Gottschalk, valamint Mark Miller és Ralph Pitchford vezetheti a kék gépeket.

A Race Touareg 2004 óta állandó résztvevője a nagy sivatagi versenynek. Második inkarnációja, az RT2 2008 óta a mezőny legstabilabb és egyik leggyorsabb konstrukciója. Nem csoda, ha a legújabb RT3-on csak kisebb módosításokat hajtottak végre: aerodinamikailag finomították a műanyag karosszériát (amely csupán 49 kilót nyom), áttervezték a hűtőnyílásokat, sőt, a súlyelosztás optimalizálásának köszönhetően még egy méretesebb vízhűtő is elfért a bukócsövek rejtekében. A futóművet meg a hajtásláncot úgy alakították át, hogy a szerelők könnyebben hozzáférjenek a belsőségekhez a kora esti szervizeléskor. A jól bevált 2,5 literes TDI motort új tőltőlevegő-hűtővel szerelték fel, aminek köszönhetően 305 helyett már 320 lóerőre képes.

A motor 900 newtonméterre saccolt nyomatékát a ZF-fel közösen kifejlesztett, hatfokozatú váltó viszi át a kerekeken keresztül a talajra. „Gyorsasága mellett a Race Touareg roppant strapabírásáról vált híressé az elmúlt években. Ez a megbízhatóság lesz a legkomolyabb fegyverünk 2011-ben is. Mindent megteszek, hogy megvédjem a bajnoki címemet” – mondja Carlos Sainz. A VW 2010-ben csak egy versenyen, a volt szovjet tagállamok területén megrendezett Selyemút-ralin vett részt szeptemberben, ahol kettős győzelmet aratott. A feladat tehát adott: zsinórban harmadszor is megnyerni a Dakar-ralit, hogy aztán új távlatok – jelesül a rali-világbajnokság – nyíljanak meg a wolfsburgiak előtt.

Az idei Dakar azonban navigációs szempontból is különösen nehéznek ígérkezik. A versenyt szervező ASO ugyanis csak egy nappal a rajt előtt, december 31-én adta ki a speciális szakaszok koordinátáit, addig csak a napi rajt és cél helye volt publikus. „Csak akkor tudjuk meg, miféle terepviszonyok várnak ránk, amikor estefelé megkapjuk a másnapi etapok és a gyorsasági szakasz hosszát meg az átlagsebességet” – mondja Lucas Cruz, aki tavaly abszolút győzelemhez segítette Carlos Sainzot. „Hosszú nappalok után hosszúak lesznek az éjszakák is, a munka oroszlánrésze ugyanis este vár ránk. Akkor kell betanulnunk a másnapi szakaszokat.”

További nehezítés, hogy 2011-től már csak akkor vehető igénybe a beépített GPS navigáció, ha a versenyautó 800 méterre megközelítette az ellenőrzőpontot (eddig két kilométer volt a táv). Az ASO eredetileg csak 400 méteres körön belül akarta engedélyezni a GPS-t, de a versenyzők – köztük a 2009-es bajnok Giniel de Villiers és Stéphane Peterhansel – túl veszélyesnek találták ezt a nemritkán 180-nal döngető monstrumok hirtelen fékezése, irányváltása miatt.

Ha ők mondják, talán elhihetjük, főleg egy 9600 kilométeren át tartó sivatagi hajszán keresztül.