Az olcsó gumitól félni kell?

2011.04.05. 06:20 Módosítva: 2011-04-05 11:12:38
Az ADAC gumitesztjei alapjaiban szokták felforgatni az autósok gondolkodásmódját. Ha másért nem, mert a német iskolákban szokásos fordított osztályzási rendet követik: a legjobb érdemjegy az egyes, a legrosszabb az ötös.

Akit csak a nyers mérési adatok érdekelnének, az csalódni fog. Az ADAC ugyanis nem adja meg a mérések eredményeit, csak a különböző versenyszámok osztályzatait. Az átlagautósnak ez tulajdonképpen elég is.

Az idei teszt két méretosztályt pécézett ki magának: a 175/65 R 14 T és a 195/65 R 15 V méretek elég gyakoriak, nem tartunk tőle, hogy csupán pár olvasót érdekel, mit tudnak.

Idén a legnagyobb meglepetés az volt, hogy az úgynevezett másodmárkák, sőt, még az ismeretlen Apollo abroncs is az ajánlott kategóriában végeztek, aránylag kiegyensúlyozott eredménnyel. Az Apollo nevet tulajdonképpen mi magyarok ismerjük, hisz a cég 2008-ban Gyöngyösön szeretett volna gyárat építeni, de meggondolták magukat a tiltakozások és a szánalmasan lassú ügyintézés miatt. A Levegő Munkacsoport például nyílt levélben tiltakozott a gyár létesítése ellen. Néhány szó a remekműből: „A Levegő Munkacsoport tudomása szerint még a gumiabroncsokon belül is a gyengébb kategóriába tartoznak az Apollo Tyres termékei. Tehát a korszerű európai gumigyáraknál gyengébb minőségű gumikat készít. Egyebek mellett ez azt is jelenti, hogy rövidebb az élettartama, tovább fokozva a használt gumik miatti környezeti problémákat.”

Nos, az Apollo gumiabroncsgyár Levegő Munkacsoport tudomása szerint gyenge minőségű terméke a következő cégek abroncsait gyűrte maga alá a tesztben: Pirelli, Firestone, Kumho, Barum, Fulda, Goodyear, Dunlop. Úgy látszik, az ADAC-nál nem olvasnak LMCS-t.

A nagyobb abroncsok versengésében már egy korszerű európai gyártó, a Vredestein terméke győzött. Aki nem a Levegő Munkacsoport nyílt leveleiből szerzi be gazdasági ismereteit, az tudhatja, hogy a Vredestein az Apollo Tyres tulajdona, igaz, csak 2009-től.

Az LMCS-ben

  • 2303
    remek nyíltlevél-írók hemzsegnek
  • 2030
    tudják, milyen fontos a jó levegőnyomás
  • 1124
    nem olvasnak gumitesztet

A 195-ösök mezőnyében egyébként egy Maloya Lugano nevű, szintén nónémként jegyzett gumi lett a negyedik, ajánlott minősítéssel, mögötte a Continentaltól a Michelinen át a Hankookig, szinte mindenki. Ha még nem találták volna ki: igen, a Maloya a kis lenézett indiai cég, az Apollo Tyres almárkája.

Köszönjük srácok, köszönjük Levegő Munkacsoport.

Ezek után nézzük, melyik gyártó mintázatai bizonyultak a legjobbnak a 175/65 R14 T és a 195/65 R15 V méretekben!

Nyári mintázatok; 175/65 R 14 T

Top-termékek és kudarcok, ebben a tesztben mindkét véglet képviselője megtalálható. Mindazonáltal a mintázatok többsége elérte az ajánlott, vagy legalább az jó minősítést.

gyártó/ mintázat ár (euro) ADAC- besorolás viselkedés száraz úton viselkedés vizes úton zaj/ komfort üzemanyag-fogyasztás kopás
Súlyozás  
 
20% 40% 10% 10% 20%
Continental ContiPremium Contact 2 43 - 70 ajánlott 1,5 2 3 1,9 2,5
Uniroyal RainExpert 38 - 66 ajánlott 2 2,1 3,2 2,2 1,8
Michelin Energy Saver 56 - 76 ajánlott 1,8 2,5 3,3 1,9 1,5
Hankook Optimo K715 41 - 61 ajánlott 1,9 2,4 3,3 1,9 1,8
Semperit Comfort-Life 2 40 - 68 ajánlott 2,1 2,5 3,3 2,3 2,3
Apollo Amazer 3G Maxx 47 1,5 2,1 3,4 2,4 2,8
Pirelli Cinturato P1 49 - 71 1,6 2,7 2,7 1,5 2,3
Firestone Multihawk 40 - 65 1,5 2,7 3,5 2,3 1,8
Kumho Solus KH17 38 - 61 1,7 2,9 2,7 2 2
Barum Brillantis 2 39 - 61 1,8 2,6 3,5 1,9 2,3
Fulda EcoControl 39 - 62 1,8 2,9 3,1 2,2 1,8
Goodyear Dura Grip 44 - 70 1,8 3 2,9 1,9 1,8
Dunlop SP StreetRespons 43 - 67 1,6 3 3,3 2,2 2
Sava Perfecta 35 - 53 feltételesen ajánlott 1,9 3,8 3,7 2,3 1,5
Kleber Dynaxer HP 3 39 - 69 feltételesen ajánlott 2,1 3,8 3,3 1,9 1,8
Debica Passio 2 34 - 51 feltételesen ajánlott 2,6 3,9 3,7 2,1 1,5
Dayton D110 38 nem ajánlott 2,2 5,5 3,5 2,1 1,3

Az idei tavasz kiemelkedő eredménye egyben nagy meglepetés is; először kerül be egy gazdaságos termék a legfelsőbb körökbe. Az indiai gyártású Apollo Amazer 3G Maxx száraz úttesten elérte a legjobb eredményt, de vizes útfelületen is bőven hozta a jó kategória kritériumait; kopási tulajdonságai és viszonylagos zajos futása miatt csúszott csak le a dobogóról. Azt azonban jól mutatja, hogy a prémiumgyártóknak is érdemes figyelemmel kísérnie az elmaradottabb piacok egyre harcképesebb termékeit. Ez különösen igaz a Goodyearre, hiszen folyamatos fejlesztései ellenére csupán tizenkettedik lett aktuális mintázatával. A többi prémiumgyártó többé-kevésbé hozza a formáját, meglepetés még, hogy a Pirelli új mintázatával csak a középmezőnyben végzett. A másodmárkák zöme jó eredménnyel zárt, a Dayton gyenge szereplését azonban alacsony ára sem kompenzálhatja.

Nyári mintázatok; 195/65 R 15 V

Auditól a Volvóig az alsó-középkategória és a középkategória alaptípusainak zöme fut ezen a méreten. A verseny tehát igen szoros, a tét pedig magas.

gyártó/ mintázat ár (euro) ADAC- értékelés viselkedés száraz úton viselkedés vizes úton zaj/ komfort üzemanyag felhasználás kopás
súlyozás  
 
20% 40% 10% 10% 20%
Vredestein Sportrac 3V 49 - 83 ajánlott 1,8 2 3,5 2,4 1,5
Bridgestone Ecopia EP 150 61 - 89 ajánlott 1,6 2,2 2,8 1,9 2,5
Nokian V 65 - 81 ajánlott 1,7 2 3,1 2,3 2,5
Maloya Lugano 51 - 72 ajánlott 1,9 2,5 3,6 2,5 1
Continental ContiPremium Contact 2 56 - 86 ajánlott 1,6 2,3 3,4 1,7 2,5
Dunlop SP Sport Fastresponse 55 - 89 ajánlott 1,6 2,4 3,6 1,8 2,5
Semperit Speed-Life 48 - 73 ajánlott 1,9 2,5 3,3 1,9 2,5
Michelin Engergy Saver 64 - 99 1,7 3,1 3,1 2 0,8
Firestone TZ300 53 - 83 1,5 2,7 3,3 2,3 1,8
Pirelli Cinturato P1 62 - 83 1,7 2,9 3,1 1,5 1,8
Hankook KinERGY Eco K425 60 - 80 1,9 3,1 3 1,6 1,5
Goodyear EfficientGrip 54 - 92 1,8 3,1 3,3 1,8 2,3
Falken ZIEX ZE912 48 - 79 1,8 3,2 3,1 2,2 2,8
Sava Intensa HP 44 - 67 feltételesen ajánlott 2,5 3,6 3,1 2,4 2,3
Point S Summerstar 2 48 - 70 feltételesen ajánlott 2,5 3,6 4,4 2,2 1,8
Chengshan CSR66 48 nem ajánlott 2 5,5 3,4 2,2 0,6

2011. tavaszán a Vredestein Sportrac 3V viszi a pálmát, de a második helyezett Bridgestone EP150-nek sincs oka szégyenkezésre. A Conti és a Michelin is jól szerepel, az erős középmezőnyben végez. Érdekesség, hogy a Goodyear ebben a méretben sem remekel, sőt másodmárkája a Dunlop nála sokkal előrébb végez az összesítésben. A nálunk is ismert másodmárkák nagyjából kiegyensúlyozott jó eredményt értek el. Ellenben, a teszteredmények alapján úgy tűnik, a Chengshan nevű kínai abroncsokkal szerelt autót csak a Kínai Nagy Fal állíthatja meg.

ADAC-értékelés különösenajánlott ajánlott feltételesen ajánlott nem ajánlott
 
"++" "+" "0" " " "-"
Száraz útfelület 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Vizes útfelület 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Nagysebességű teszt megfelelt megfelelt megfelelt feltételesen felelt meg nem felelt meg
Üzemanyag-fogyasztás 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Kopás 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5

Az abroncsok ára önmagában is érdekes téma. Az abroncskereskedők helyenként nagyon egyedi árakat kalkulálnak, sokszor akcióban a legjobb termékek is megvásárolhatók igen kedvező összegekért, de ennek sajnos az ellenkezője is igaz. Fontos figyelembe venni a kínált szolgáltatásárakat is, hiszen a gumi megvásárlása önmagában nem elég, azokat szereltetnünk és egyensúlyoztatnunk, vagy akár tároltatnunk is kell. Az olcsó(nak tűnő) webes beszerzésekről sokszor csak a gumishoz érve derül ki, hogy a számla vége nem is olyan kedvező. Tessék erre odafigyelni.