Csökkenhet a regadó – álmodunk?

2011.11.11. 06:11
Egy javaslat töredékére csökkentené az autók jelenlegi regisztrációs adóját. Ha törvénybe iktatják, lesznek, akik ötödannyit fizetnek majd, mint eddig, de előfordulhat az is, hogy egyáltalán nem kell fizetni. Számolgattunk, elképedtünk, és most drukkolunk, hogy a parlamenti többség rábólintson a váratlan ötletre.

A Rogán Antaltól származó javaslat november 7-e óta olvasható az Országgyűlés weboldalán. A Gazdasági és informatikai bizottság fideszes elnöke az autók környezetvédelmi besorolásához kötné az Európában egyedülállóan magas adófajta csökkenésének mértékét. Így az új, illetve legfeljebb egyéves autók, no meg a legrosszabb környezetvédelmi besorolású típusok után fizetendő összegek közt egyes esetekben akár tizenkétszeres különbség lenne. Például a Magyarországon kedvelt, ezeregyszáz köbcentinél nagyobb, de ezernégyszáz köbcentinél kisebb motorral szerelt, új, benzines autók jelenlegi, 361 ezer forintos regadója 65 ezerre csökkenne, míg az azonos kategóriába tartozó, de 4-esnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt típusok mostani 1,083 millió forintos adóját 780 ezer forintra mérsékelnék. A javaslat önálló kategóriába sorolná a jelenleg a hibridekkel egy csoportba sorolt villanyautókat. Ezek után 2012-től kezdve egyáltalán nem kellene regisztrációs adót fizetni.

A Kövér László házelnöknek címzett javaslat azért is érdekes, mert egy korábbi, emelésről szóló terv számait is tartalmazza. Eszerint például jelentősen, 190 ezerről, 380 ezerre emelkedett volna a környezetbarátnak mondott, hibrid autók regisztrációs adója. A Rogán-féle anyag szerint ez új autók esetén 76 ezer forintra csökkenne. A most benyújtott terv tehát elsősorban a korábbi, emelésről szóló javaslathoz képest jelent komoly könnyebbséget a részben villanyhajtású járművek vásárlóinak. Köztük ott lehetnek azok is, akik olyan, nagy hengergűrtartalmú benzinmotorral szerelt luxusautót választanak, amelyben csak kisegítő funkciót tölt be a villanymotor, de kizárólag azzal nem képesek haladni.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint a javaslat alapvetően pozitív üzenetet hordoz. Szerencsés felismerés, hogy a politikai döntéshozók a korszerűbb, környezetbarát típusok piacát támogatnák. Ezzel elősegítenék a magyarországi autópark mostani, 12 éves átlagéletkorának fokozatos csökkenését és hozzájárulnának a nehéz helyzetben lévő ágazatban dolgozók munkahelyének megőrzéséhez.

Erdélyi Péter ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a teljes járműkereskedelmet érintő javaslat ellenére valószínűtlen, hogy az esetleges változás nyomán jövőre szárnyakat kapna a magyar piac. Az MGE elnöke szerint ehhez a gazdasági helyzet stabilizálódására, a forint erősödésére volna szükség, az újautó-piacról gyakorlatilag eltűnt magánvásárlók visszatéréséhez pedig arra, hogy az életszínvonal jelentősen növekedjen. Az újautó-kereskedelem további hanyatlásának megfékezése azért is érdeke az államnak, mert az eladásokból még a nehéz években is jelentős áfabevételre tesz szert a költségvetés.

Az MGE elnöke a cégautót üzemeltető vállalkozások számára pozitív fejleményként értékeli, hogy várhatóan a jövő évtől visszaigényelhetővé válik a tartós bérlet és a nyílt végű autólízing áfája, amelyre Magyarországot egyébként egy európai uniós direktíva is kötelezi.

Fojt Attila, a használtautós cégeket képviselő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke óvatosságra int. Az MGOE elnöke szintén üdvözli Rogán Antal javaslatát, de mint mondja, mégsem jön el a kánaán a vásárlók és a kereskedők számára, ha a táblázat változatlan formában kerül be a jövő évi adótörvényekbe. Fojt szerint a jelenlegi autóárakat részben a 270 forintos euróárfolyam határozza meg, vagyis amikor a jelenlegi készletek kifutnak, várhatóan fokozatosan emelkednek majd az árak a piacon, és már biztos, hogy két százalékkal emelkedik az áfa. Így egy hárommillió forintos autó esetén e két tényező önmagában 400 ezer forintos áremelkedést jelenthet, amelyet még Rogán legmerészebb csökkentési javaslata sem kompenzálna teljesen, csupán enyhítené az átlagos autóárak emelkedésének mértékét.

Hogy megértsük, mi húzódhat a politikusi nagylelkűség hátterében, átböngésztük a regisztrációsadó-bevételek idei alakulásáról szóló táblázatot. Az MGOE adatai szerint az állam idén januárban 600 millió forintot kaszált  csupán a használt autók után befizetett regadóból. A bevétel februárban kismértékben emelkedett, ekkor 700 milliót fizettek be a kintről behozott gépkocsik után, majd ez a tendencia folytatódott nagyjából nyár közepéig. Ekkor jött létre az a hibrid regisztrációsadó-számítási képlet, amely elsősorban a használtautó-piacnak adott lendületet.

Mint korábban megírtuk, a július 22-én hatályba lépett módosítás szerint a korábbi 20 helyett már egy 15 éves használt autó után kilencvenszázalékos az avulási kedvezmény a regisztrációs adóból. Az eredmény nem váratott magára sokáig, hiszen az autókereskedelemben hagyományosan holtidőszaknak számító augusztus éves bevételi rekordot hozott a költségvetés számára. Ekkor 900 millió forint folyt be a használt autók regisztrációs adójából. Majd következett a szeptember, amikor megszületett az eddigi legjobb 2011-es eredmény, a januári összeg kétszerese, 1,2 milliárd forint.

Költségvetési szempontból mindez nem jelentős bevétel, de járulékos előnyei vitathatatlanok – mutat rá Fojt Attila. Például frissül a magyarországi gépkocsiállomány, hiszen a régebbi autók vásárlóinak egy része nagy eséllyel egy támolygó roncsot cserélt le valamilyen külföldről behozott gépkocsira, így a hazai autópark legrosszabb állapotú darabjai közül néhány kiesett a rendszer alján.

Fojt Attila azzal zárja nyilatkozatát, hogy téves az a nemrég napvilágot látott érvelés, amely szerint érdemes megvárni a jövő évet az autóvásárlással, hiszen, ha csökkentik a regisztrációs adót, mindenki jobban járhat. S a parlamentben november 20-ig zajlik a jövő évi adótörvények vitája, így nem lehet tudni, miként szavaz majd a többség az ügyben.

Az is kétféle értelmezést enged a kívülálló számára, hogy egy kormánypárti politikustól származik a jelentős regisztrációsadó-csökkentésről szóló javaslat. Lehet, hogy a magyar gazdaság olyan irányban alakul, hogy az elkerülhetetlennek tűnő autóár-emelkedés enyhítése nélkül egy újabb ágazat kerül csőd közeli helyzetbe, és ennek elkerülését célozza a meghökkentő regisztrációsadó-csökkentés ötlete.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!