Hotrod, Harley, hamburger

2012. május 30., szerda 12:59
Először azt hittem, elhagytam a kamerát. Aztán, hogy beteltek a memóriakártyák. De az utolsó koporsószög az autófelhozatal volt.
LA fejléc

Egy átlag péntek este a budaörsi McDonald's parkolójában: multicéges Mondeo, megélhetési Mercedes W124 és mama Marutija. Egy átlag péntek este a burbanki Bob's Big Boy parkolójában: Shelby Cobra, Ford GT40 és Porsche-motoros Transporter T2.

Az 1949-ben épült étterem az első drive-in, és hosszú ideje a Los Angeles-i autósok egyik kedvenc helye. Évtizedek óta gyülekeznek itt péntekenként a környékbeli izomautósok, bobberek meg rodderek.

Én meg belül üvöltöttem, hogy „Apa! Kell egy új joystick!!!” Ez egy igen… khmm… gyakori mondat volt minálunk húsz éve. Ugyanis vagy egy tucat joystick hunyt el gerinctörésben, mikor próbáltam lenyomni a King '63-as Corvette-jét a C64-éra legjobb játékában, a Street Rodban.

Aki lemaradt volna róla: kis pénzből nagy autót építesz a hatvanas évek Amerikájában, majd elhajtasz a Bob's Drive inhez, és kihívod a többi sufnitunert. Nyolc bitben imádtam, és most itt van előttem az egész – HD-ben!

A bejáratnál egy rendőrségi Ford Crown Victoria meg két forgatócsoport, a hangulat mégis családias. Jay Leno egyik szerelője régi ismerősként köszön ránk, ami fura, mert korábban fél napig a vérét szívtuk. A főnöke épp nem ért rá, amúgy rendszeres résztvevője a heti találkozóknak.

Ami még furább, hogy mindenki más is barátként üdvözölt. Egyszerűen jó volt ott lenni, mind az autók, mind az emberek miatt. Vagy a fejünk volt túl európai, vagy Bob levese nagyon görbe, de valaki mindig leállt velünk beszélgetni. Bármiről és mindenről.

Ilyen volt a nagyon öreg, nagyon szakállas John. Ugyanazért szólított le, amiért mindenki más: mert állvánnyal fotóztam a vaksötétben. Johnról kiderült, hogy évtizedekig volt a Ford filmese. Elmesélte, hogy otthon vár még rá több száz órányi vágatlan nyersanyag a Ford elmúlt harminc évéből, amivel nem tud mit kezdeni.

Majd előkerült a zsebéből néhány kopott fénykép az első autójáról, valahonnan a negyvenes évekből. Végül rám nézett, és közölte, „Láfász é zegedbe! Nájon zép lán vágy!” Mint kiderült, forgatott Magyarországon is. A diktatúra szigorú rendőrein túl csak erre a két mondatra emlékezett.

Ez a könnyed közvetlenség és túláradó nosztalgiázás mocsárként cuppogott a talpunk alatt, és Sipossal minél jobban kapálóztunk, annál mélyebbre süllyedtünk. Az egész buli olyan, mint egy csütörtöki találkozó a Lurdy Ház parkolójában, csak ugye Bobra a nagy pénz, nagy foci igaz… Meg a szemtelen tuningolás.

Csak néhány példa: Porsche 914 V8-as motorral, drag-pickup, Thunderbird shooting break, meg tucatnyi titkolt szerelmem, az ólomszánkók. Azért ez nem a Szarvasi Tuningtalálkozó, akadtak gyári vagy gyárias veteránok és youngtimerek is.

Korai Bádog Böske, Nash Metropolitan, 02-es BMW, vagy egy patika F-Body Camaro Convertible. Utóbbival az a kétes dicsőség ért, hogy én készítettem róla az utolsó képet, még ép korából.

Pár perccel később ugyanis átment az orrán egy Ford F-150. A teherautó tulajdonosa, egy mexikói kertész egyszerűen nem vette észre, hogy mellette parkol a Camaro. Alászedte, begyűrve a kabrió orrát a Ford küszöbe alá. A rendőrök azonnal ott voltak, ahogy az üzletvezető, Mr. Lopez is. A kertész letolása nem volt elég.

Lopez engem is elkapott, hogy azonnal pakoljam el a fotóállványt, mert azzal tilos fényképezni. Guvadt szemű miértemre közölte, ha átesik rajta valaki, őt perelik be. Időzítése tökéletes volt, úgyis épp ellőttem az utolsó képet.

Majd Siposért kiáltottam, mert megjött a Nash Metropolitan sofőrje, és nála volt a kamera. Sipos meg Rézmányiért kiáltott, mert kinyílt a 914-es motorházfedele, fényképezőgép pedig nálam volt.

A kiabálás az egész estére jellemző volt, a memóriákártyák az életükért küzdöttek, ahogy a torkom is, miután századszor meséltem el az érdeklődőknek, hogy mi a távoli Hungáriából jöttünk, és nem vagyunk éhesek (hivatalosan). Ha lenne egy forintom minden egyes Hungry Hungarian, azaz Éhes Magyar poén után, lecsaptam volna az eladó Ford GT40-re.

Forintot nem adtak, és nem hivatalosan éhesek voltunk, úgyhogy nagy reményekkel rendeltük be a hamburgereket. Az ötletre néhány bennszülött benzinista homloka olyan ráncot vetett, mint egy félkész keresztrejtvény:

– Ti itt akartok enni???

A helyiek szerint a Bob's Big Boy étteremlánc legöregebb tagja egyben a legrosszabb is. Talán ezért is lehetett, hogy a pomádé alatt őszülő régi motorosok meg autósok inkább kempingszékeken ücsörögtek kint, és ették a hamburgereket, amiket a Mo's étteremből hoztak, az utca másik oldaláról.

Amúgy ez a jó Los Angelesben (a Lakersen kívül): szinte minden napra jut egy ilyen felebaráti szeretettel és benzinnel átitatott összeborulás, ahol harmonikus kontrasztot (jól olvasták) alkothat egy Porsche 356 és egy Pontiac GTO. Vagy egy Buggy és egy Ford Fairlane. Mindegy is, a lényeg, hogy eredeti legyen az autó vagy az ötlet, ami alapján átépítették. Aztán irány a Bob's Big Boy benzingőzös burbanki bulija!


h i r d e t é s

Totalcar áruház

tömítőgyűrű, főtengely| tömítőgyűrű, vezérműtengely
SUZUKI SJ 410 1.0 zárt terepjáró 1981-1988
1316 Ft
fékmunkahenger
SUZUKI BALENO 1.6 i 16V 4x4 Kombi 1996-2002
4510 Ft
hosszbordás szíj
SUZUKI BALENO 1.3 i 16V Ferdehátú 1995-2002
2138 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Petrol engine? Don’t be a fool!
I wouldn’t think twice if I had to choose a motor for a new car. Tell me, why should I buy a petrol engine?