Parkoltam, fizettem, megbüntettek

A budapesti parkolás visszásságai

2012.06.05. 12:48 Módosítva: 2012.06.05. 12:48

Amióta bevezették a fizető automatákat, azóta van cirkusz a parkolással Budapesten. Kivételesen nem a Centrum Kft-ről és a parkolásból befolyó pénzek körüli mutyiról lesz szó, egy egyszerű felhasználó egyszerű panaszai következnek.

Nem szeretek nap közben bemenni a belvárosba, főleg nem autóval. Gyűlölöm a csúcsforgalmat, ráadásul manapság pikk-pakk elparkol az ember egy-két ezrest, szóval, ha van rá mód, munkaidőben kerülöm a belső kerületeket. Május 9-én azonban nem volt választásom, el kellett intézni néhány folyó ügyet, így kerültem a Király utcába.

Nem hiszem, hogy sokan vannak, akik Budapesten nőttek fel és ne ismernék ezt a környéket. Egy csomó jópofa boltocska, kávézó, étterem és kocsma van itt egymás hegyén-hátán, szóval tizenikszéves kortól - amikor az ember elkezdi házon kívül tölteni az estéit - nagyjából kikerülhetetlen a VI. és a VII. kerület. Már gimnázium alatt rengeteget jártam a Zöldség-Gyümölcs nevű szórakozóhelyre, mely a Király utca Deák tér felé eső részén volt, több barátom lakott a környéken, sőt, én is laktam egy ideig a szomszédos Dob utcában.

Mindezt csak azért írtam le, hogy érzékeltessem a kedves olvasóval, nagyon is jól ismerem ezt a helyet. Annyira jól, hogy természetesen tisztában vagyok vele, hogy a Király utca egyik oldala a hatodik kerülethez tartozik, a másik viszont – ahol a Gyümi is volt – már hetedik kerület, Erzsébetváros.

És akkor repüljünk vissza a közelmúltba, arra a bizonyos május 9-i délutánra, amikor megtaláltam a mikuláscsomagot a szélvédőmön. Történt már hasonló eset, a mobil parkolási rendszer nem működik teljesen tökéletesen, biztosan elakadt valahol az információ, ezért nem láthatta a megbüntetős ember a kis masináján, hogy valójában fizettem, amikor megbüntetett. Ideges nem voltam, de azért egy kicsit bosszantott, hogy annak ellenére, hogy rendesen fizetek, még nekem kell telefonálgatnom, hogy tisztázzam magam.

A hetedik kerületi parkolásokat az ER-PARK Kft. intézi, aminek egyébként az egyik tagja a Centrum Kft., de most nem ez a lényeg. A diszpécser nagyon kedves volt, a beszélgetés mégis igen rövid lett. A hölgy már akkor leállított, amikor elkezdtem felolvasni a telefonszámot, amire az SMS-t küldtem. Hiszen ön az utca túloldalán, a hatodik kerületben fizetett, de a hetedikben parkolt! – vágta rá azonnal.

Gyorsaságából és rutinjából nem volt nehéz kitalálni, nem én voltam az első, aki beleszaladt a csapdába. Gyorsan meg is kérdeztem, sok-e a hasonló jellegű panasz. Sok, mondta ő, majd felvilágosított, hogy amennyiben elküldöm a pontos adatokat az ügyfélszolgálatuknak emailben, ők kapcsolatba lépnek a hatodik kerülettel, leellenőrzik, hogy valóban fizettem-e, és ha minden kóser, nem kell befizetnem a büntetést.

Levelet írtam hát, minden adatot aprólékosan odabiggyesztettem, csatoltam a mikulás zacsiban talált papírról készített fotót és vártam, de nem történt semmi. Nem értem, ilyen cég miért nem állítja be a levelező kliensét úgy, hogy legalább egy automata válaszlevelet küldjön annak a nyomorultnak, aki megpróbál kapcsolatba lépni velük, hogy legalább tudja szegény, hogy a levele többet ért, mintha kiment volna a pusztába, ásott volna egy lukat és abba kiabálta volna bele a sirámait.

Mivel tehát automata válaszlevelet nem kaptam, pár nap múlva felhívtam őket megint, hogy érdeklődjek az ügyemről. A diszpécser ezúttal is kedves volt és segítőkész, elmondta, hogy a mailt megkapták és egyszer csak értesíteni fognak, legkésőbb 30 nap múlva. Május 17-én, vagyis tulajdonképpen elég gyorsan jött a válasz: minden ok, most már nyugodtan elfelejthetem az egészet. Nem tudtam.

Nézzük az ügy jó oldalát: két telefonból és egy emailből állt tisztázni magam, vagyis olyan nagy fáradtságomba nem került, sőt, legközelebb már rutinosan csak egy mailt fogok írni, ha véletlenül megint hasonló helyzetbe kerülök. Az is szép tőlük, hogy nem engem zavarnak el a másik kerülethez, hogy ott sorba álljak és igazoló okiratokra várjak, amiket utána visszaviszek hozzájuk, hogy végül tisztázzam magamat, szóval lehetne rosszabb is.

Mégis azt gondolom, nonszensz, hogy egy ilyen helyzet kialakulhat. Mint már mondtam, minden sarkot ismerek a környéken, mégsem jutott eszembe, hogy a kocsimhoz legközelebb álló, történetesen a túloldalon lévő automata egy másik univerzumhoz tartozhat, márpedig ha nekem nem jutott eszembe, akkor nyilván másoknak sem. És csak szaporodnak egyre a mikuláscsomagok, pedig tavasz van, meg nyár van, és a sok bosszankodó autósnak telefonálgatnia kell, meg emaileket írogatnia feleslegesen, és sokan nyilván el sem jutnak idáig, csak dohogva befizetik a büntetést, mert azt hiszik, ők hibáztak, vagy csak egyszerűen nincs internet hozzáférésük, vagy lusták, vagy bármi.

Felhívtam a hatodik kerületi önkormányzatot, tudnak-e a problémáról. Természetesen tudtak, rengeteg hasonló panasz érkezik hozzájuk, sőt, nem csak a Király utca problémás, hanem például az Andrássy út és mellékutcái is, hiszen a mellékutcák a Parkol-6 - minden tiszteletem a névadóé -Terézvárosi Parkolási Rendszer hatálya alá tartoznak, míg az Andrássy út a fővárosé, ezért ott a Centrumnak fizetünk.

Kérdeztem, gondolkoznak-e valamiféle megoldáson. Erre azt a választ kaptam, hogy valamilyen egységes méltányossági kódexeről már folynak tárgyalások a 11 fővárosi üzemeltető között, de hogy pontosan mit takar mindez, arról nem adtak bővebb felvilágosítást. Mindegy is, az legalább egyértelműen kiderült, hogy konkrétan a Király utcai helyzettel jelenleg a kutya sem foglalkozik.

Úgy tűnik, nem lesz változás. Pedig ki lehetne tenni hatalmas, színes, figyelemfelkeltő táblákat, hogy mindenki számára kiderüljön, hogy az utca két oldala más-más kerülethez, ergo másik parkoló társasághoz tartozik. Vagy kiszámítani, mennyi az átlagos bevétel az egyik oldalon, és ezért a pénzért cserébe átadni a jogokat a másik önkormányzatnak. Vagy valami mást kéne kitalálni, én nem tudom, csak a sötétben hadonászok, nekem ugyanis nem ez a szakmám, de valamilyen megoldásnak kell lennie, mert ez így teljes gáz.

Mi, egyszeri autósok csak annyit tehetünk, hogy odafigyelünk minden egyes parkolásnál, és ellenőrizzük a helyszínt, és meggyőződünk róla, hogy éppen melyik kerületben vagyunk, és azt is kitaláljuk, hogy az adott szakaszt a főváros üzemelteti-e, vagy pedig a kerület, és akkor majd nem kerülünk ilyen szituációba. Jobbat nem tudok, sajnos a kocsinkhoz legközelebb eső automata egyáltalán nem biztos út a sikerhez.