Nem kell többé kresz-tanfolyamra járni

2012. június 7., csütörtök 07:23
Egy hosszú fehér folyosó végén, zárt tárgyalóban mutatták be a jövő gépjárművezető-képzési módszerét és a hamarosan mindenki számára elérhető e-Titán rendszert. Az e-Educatio Zrt. munkatársa, bizonyos Yoda mutatta be a cég által kidolgozott e-learning tananyagot, illetve a szoftvert, amellyel nemsokára talán elkerülhető lesz néhány felesleges oktató-tanuló kontaktus. Ismerve az autósiskolák finoman fogalmazva hullámzó színvonalát, ez már önmagában remek fejlemény.

A program interaktív, vannak benne animációk és persze tesztek minden szakasz végén, hogy aki otthon szeretné megtanulni az egyes autós és motoros jogosítvány-kategóriák elméleti tudnivalóit, az ezt biztonsággal megtehesse.

Megtudtuk, hogy csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság által akkreditált tananyagot lehet széles körben bevezetni, de semmi gond, mert a titokban működő Zrt. már ezt is megtette. Összesen kilenc jogosítványkategóriára vonatkozó elektronikus tananyagot fogadtattak el a hatósággal. Ez az egyik legfontosabb különbség az egyre több iskolában legálisan, vagy féllegálisan elérhető netes kresz tesztekhez képest, persze a tartalmon kívül.

Yoda szerint a módszer előnye, hogy illeszkedik a kezdők igényeihez, itt főként a technikára fogékony fiatalokat említették, mivel a B-kategóriás képzésre jelentkezők 88%-a a 17-25 éves korosztályba tartozik. Ők talán örülni fognak, hogy a számítógépes megoldást választva nem csak nem kell csoportfoglalkozásra járniuk, de talán kevesebbet is kell majd fizetniük a jogosítványért. Cserébe biztosan elnézik, hogy a felhasználói élmény és a látványvilág az e-Titánban a iPhone-Windows 95 tengelyen az utóbbi felé tendál.

Akik a beiratkozáskor az e-learninget választják, azok csak akkor kell majd megismerkedniük a hús-vér oktatóval, amikor a sikeres elméleti vizsga után végre a beülhetnek a duplapedálsoros autóba. Az e-Educatio szakemberei szerint egy fiatal nem szeret órákig a tankönyv mellett ülni, ezért egy számítógépes tananyagnak kicsit csillognia-villognia kell, hogy lekösse a figyelmüket. A teherautósofőrök meg egyfolytában úton vannak, hajtják őket a főnökeik, csak néha, a szélsősávban cammogva alusszák ki magukat, ezért nekik is jó, hogy gyorsabban tehetik magukévá a magasabb kategória tudnivalóit.

A B-kategóriás tananyag hagyományosan három tárgyból áll: közlekedési alapismeretekből, a járművezetés elméletéből, illetve szerkezeti és üzemeltetési ismeretekből. Ezek a számítógépre hangszerelt változatban összemosódnak, mert az e-Titán egyes fejezeteiben mindhárom aspektus megjelenik valamilyen módon.

A teljes számítógépes tananyag 4 fejezetből, 24 modulból, 1100 oldalból, és a közéjük fűzött 1800 médiaelemből áll. Minden fejezet végén részvizsgát találunk, és csak akkor lehet továbblépni, ha ezen átment a tanuló. Persze előtte kitölthet egy csomó gyakorló tesztet is.

A teljes interaktív tanfolyam végén, átfogó szimulált vizsga következik. Bukás esetén ezt nem lehet egy sima káromkodás, illetve kattintás után megismételni és csak akkor sikeres, ha legalább 87%-on teljesítette a tanuló. A rendszer elektronikus formában automatikusan kiállítja a képzési igazolást, és aki ezt megkapta, már mehet is vizsgázni. Ezúttal élőben.

A regisztrált, saját kóddal belépő tanulók időbeosztása csak részben önálló az e-rendszerben, hiszen autójogosítvány esetén az első belépéstől 60 napon át tartó tanulást enged a szoftver, 60 órát tölthetünk a tananyagban, utána kiléptet az program. Szerencsére létezik e-pótóra is, ennek egysége 15 nap vagy 10 tanulási óra.

Az e-Educatio szerint garantált színvonalú elméleti tudást kínál az új megoldás, ráadásul ha a leleményes tech-újságírókon kívül más is hibát talál a rendszerben, vagy változik a kresz, nem kell máglyára vetni öt raklap tan- és tesztkönyvet, egyszerűen átírják amit kell, és kiosztják az új verziót a céggel szerződésben álló autósiskoláknak.

A tájékoztató végén megtudtam, hogy nem is sajtótájékoztatón jártam. Ekkor egy, a beszélgetésen résztvevő szakállas úr kifogásolt néhány mondatot, amelyen át kéne futnia még egyszer a rendszer kidolgozóinak, hogy azokon ne fusson át az unatkozó és olvasni, szöveget értelmezni nem nagyon tudó tanulók figyelme. „Magyart is tanítunk, nem csak gépjárművezetést” – foglalta össze a szakállas úr. Egy másik illető szeretne segíteni a funkcionális analfabétáknak, mert a felesége ilyen fiatalokkal foglalkozik. Javasolta, hogy legyen még több ábra és egy-két youtube videó a programban, hogy az erre fogékonyak is jobban eligazodjanak.

A módszer jó, az ár még kérdés

Egy neve elhallgatását kérő autósiskola-tulajdonos azt mondja, alaposan megkavarhatja az iskolák árképzését az olcsón kínált otthoni tanulási lehetőség, pedig a módszer és a tananyag is jó. Az oktató szerint Budapesten annyira nagy a konkurencia a tanfolyamszervezők közt, hogy sokan inkább a gyakorlati órák árát csökkentették jelentősen az utóbbi időban, hogy több tanulót csalogassanak be a fogyatkozó jelentkezők közül.

Előfordul, hogy a fővárosban feleannyiért vehet gyakorlati órát vagy pótórát a tanuló, mint vidéken. Az ezer forint közelébe csökkentett vezetési órák bevételeiből megélni nem lehet, állítja a szakember, ezért a tanfolyamszervezők eddig az elméleti képzés árából próbáltak hasznot húzni. A húsz-huszonötezer körül kínált klasszikus kresztanfolyam csoportosan zajlik, eszközigénye csekély, vagyis nagyobb a haszon mint egy autós, vagy motoros gyakorlati óra esetén.

A megkérdezett oktató ugyanakkor megjegyezte, cégük már regisztráltak az e-Educatio Zrt.-nél vagyis hamarosan ők is kínálnak majd otthoni tanulási alternatívát, de még nem tudják, hogy a kilencezer forintos licencdíjat kérik-e el a tanulóktól, vagy drágábban, de még az élőszereplős tanfolyamnál alacsonyabb összegért kínálják az érdeklődőknek az otthoni tanulást. Ez a konkurencia reakcióitól is függ, illetve attól, hogy az e-Educatio valóban elindítja-e saját autósiskoláját, melynek üzemeltetéséhez éppen a számítógépes tananyag piaci bevezetésekor kérték és kaptak engedélyt.

Az eseményen jelen volt a Chip magazin újságírója, Rosta Gábor is. Óriási szerencse, mert észrevette, hogy az egyik vizsgakérdés ablakából kifut a szöveg. Ezután meg akarta nagyítani az ablakot, rákattintott a fejlécre, mire bezáródott az egész oldal. Ez nem felel meg a Windows logikájának, ráadásul elég kellemetlen lehet amikor éppen tétmeccset játszik az ember otthon, a vágyott igazolásért.

Foglalkozunk a kérdéssel, jött a válasz Yodától, de ekkor mindenki lázasan keresni kezdte a további bug-okat. Egy animáción a figura bekötött övvel falnak megy, a légzsák kinyílik, minden oké. Amikor viszont nincs bekötve az öv (ezt a tanuló döntheti el) nem nyílik ki a légzsák sem. Ez így van a valóságban? Csikós szerint igen. Kössék hát be magukat!

Egy hölgy, aki Németországban csinálta a jogsiját azt mondta, szerinte kéne pár szimulációs feladat is, amikor gombokkal irányítható az autó, vagy valami ilyesmi. Valaki más szerint a tananyagnak pittyegnie kéne ha jó, vagy ha rossz a tesztválasz. Szóval hiányoznak a hangok. Ez állítólag tudatosan maradt ki, de több hasonló vélemény is van már a fejlesztőknél, szóval elgondolkodnak a problémán.

Akár két héten belül elérhető lesz az e-tananyag az ország 100 autósiskolájában, ígérték a nem sajtótájékoztató végén. Ahol bevezetik, ott választhat majd a tanuló, hogy klasszikus tantermi tanfolyamra jár, vagy e-learningezik otthon. Az autósiskolákra bízzák, hogy valóban érvényesítik-e az árelőnyt, vagy ugyanannyiért adják majd a tanulóknak az elektronikus, mint az élőszereplős elméleti tanfolyamot. Elárulom, egy tanuló után körülbelül 10 ezer forintot kér az iskolától a fejlesztő.

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Egy felhőkarcoló tetején pózolt az új Mustang
Darabokra vágtak, majd lifttel felvittek az Empire State Building kilátójába egy új Mustangot.
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.

h i r d e t é s

Totalcar áruház

törlőlapát
SUZUKI VITARA 1.9 D zárt terepjáró 1996-1998
2934 Ft
légszűrő
SUZUKI SAMURAI 1.9 TD zárt terepjáró 1998-2004
1524 Ft
hosszbordás szíj
SUZUKI SX4 1.5 VVT Ferdehátú 2010-2013
2376 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Riding on the bonnet of an Audi doing 150km/h
Teenagers tend to do lots of crazy things, and while hormonal changes may be responsible for dangerous experimenting, only a few teens go as far as this guy while looking for trouble.