Nem kell többé kresz-tanfolyamra járni

2012. június 7., csütörtök 07:23
Egy hosszú fehér folyosó végén, zárt tárgyalóban mutatták be a jövő gépjárművezető-képzési módszerét és a hamarosan mindenki számára elérhető e-Titán rendszert. Az e-Educatio Zrt. munkatársa, bizonyos Yoda mutatta be a cég által kidolgozott e-learning tananyagot, illetve a szoftvert, amellyel nemsokára talán elkerülhető lesz néhány felesleges oktató-tanuló kontaktus. Ismerve az autósiskolák finoman fogalmazva hullámzó színvonalát, ez már önmagában remek fejlemény.

A program interaktív, vannak benne animációk és persze tesztek minden szakasz végén, hogy aki otthon szeretné megtanulni az egyes autós és motoros jogosítvány-kategóriák elméleti tudnivalóit, az ezt biztonsággal megtehesse.

Megtudtuk, hogy csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság által akkreditált tananyagot lehet széles körben bevezetni, de semmi gond, mert a titokban működő Zrt. már ezt is megtette. Összesen kilenc jogosítványkategóriára vonatkozó elektronikus tananyagot fogadtattak el a hatósággal. Ez az egyik legfontosabb különbség az egyre több iskolában legálisan, vagy féllegálisan elérhető netes kresz tesztekhez képest, persze a tartalmon kívül.

Yoda szerint a módszer előnye, hogy illeszkedik a kezdők igényeihez, itt főként a technikára fogékony fiatalokat említették, mivel a B-kategóriás képzésre jelentkezők 88%-a a 17-25 éves korosztályba tartozik. Ők talán örülni fognak, hogy a számítógépes megoldást választva nem csak nem kell csoportfoglalkozásra járniuk, de talán kevesebbet is kell majd fizetniük a jogosítványért. Cserébe biztosan elnézik, hogy a felhasználói élmény és a látványvilág az e-Titánban a iPhone-Windows 95 tengelyen az utóbbi felé tendál.

Akik a beiratkozáskor az e-learninget választják, azok csak akkor kell majd megismerkedniük a hús-vér oktatóval, amikor a sikeres elméleti vizsga után végre a beülhetnek a duplapedálsoros autóba. Az e-Educatio szakemberei szerint egy fiatal nem szeret órákig a tankönyv mellett ülni, ezért egy számítógépes tananyagnak kicsit csillognia-villognia kell, hogy lekösse a figyelmüket. A teherautósofőrök meg egyfolytában úton vannak, hajtják őket a főnökeik, csak néha, a szélsősávban cammogva alusszák ki magukat, ezért nekik is jó, hogy gyorsabban tehetik magukévá a magasabb kategória tudnivalóit.

A B-kategóriás tananyag hagyományosan három tárgyból áll: közlekedési alapismeretekből, a járművezetés elméletéből, illetve szerkezeti és üzemeltetési ismeretekből. Ezek a számítógépre hangszerelt változatban összemosódnak, mert az e-Titán egyes fejezeteiben mindhárom aspektus megjelenik valamilyen módon.

A teljes számítógépes tananyag 4 fejezetből, 24 modulból, 1100 oldalból, és a közéjük fűzött 1800 médiaelemből áll. Minden fejezet végén részvizsgát találunk, és csak akkor lehet továbblépni, ha ezen átment a tanuló. Persze előtte kitölthet egy csomó gyakorló tesztet is.

A teljes interaktív tanfolyam végén, átfogó szimulált vizsga következik. Bukás esetén ezt nem lehet egy sima káromkodás, illetve kattintás után megismételni és csak akkor sikeres, ha legalább 87%-on teljesítette a tanuló. A rendszer elektronikus formában automatikusan kiállítja a képzési igazolást, és aki ezt megkapta, már mehet is vizsgázni. Ezúttal élőben.

A regisztrált, saját kóddal belépő tanulók időbeosztása csak részben önálló az e-rendszerben, hiszen autójogosítvány esetén az első belépéstől 60 napon át tartó tanulást enged a szoftver, 60 órát tölthetünk a tananyagban, utána kiléptet az program. Szerencsére létezik e-pótóra is, ennek egysége 15 nap vagy 10 tanulási óra.

Az e-Educatio szerint garantált színvonalú elméleti tudást kínál az új megoldás, ráadásul ha a leleményes tech-újságírókon kívül más is hibát talál a rendszerben, vagy változik a kresz, nem kell máglyára vetni öt raklap tan- és tesztkönyvet, egyszerűen átírják amit kell, és kiosztják az új verziót a céggel szerződésben álló autósiskoláknak.

A tájékoztató végén megtudtam, hogy nem is sajtótájékoztatón jártam. Ekkor egy, a beszélgetésen résztvevő szakállas úr kifogásolt néhány mondatot, amelyen át kéne futnia még egyszer a rendszer kidolgozóinak, hogy azokon ne fusson át az unatkozó és olvasni, szöveget értelmezni nem nagyon tudó tanulók figyelme. „Magyart is tanítunk, nem csak gépjárművezetést” – foglalta össze a szakállas úr. Egy másik illető szeretne segíteni a funkcionális analfabétáknak, mert a felesége ilyen fiatalokkal foglalkozik. Javasolta, hogy legyen még több ábra és egy-két youtube videó a programban, hogy az erre fogékonyak is jobban eligazodjanak.

A módszer jó, az ár még kérdés

Egy neve elhallgatását kérő autósiskola-tulajdonos azt mondja, alaposan megkavarhatja az iskolák árképzését az olcsón kínált otthoni tanulási lehetőség, pedig a módszer és a tananyag is jó. Az oktató szerint Budapesten annyira nagy a konkurencia a tanfolyamszervezők közt, hogy sokan inkább a gyakorlati órák árát csökkentették jelentősen az utóbbi időban, hogy több tanulót csalogassanak be a fogyatkozó jelentkezők közül.

Előfordul, hogy a fővárosban feleannyiért vehet gyakorlati órát vagy pótórát a tanuló, mint vidéken. Az ezer forint közelébe csökkentett vezetési órák bevételeiből megélni nem lehet, állítja a szakember, ezért a tanfolyamszervezők eddig az elméleti képzés árából próbáltak hasznot húzni. A húsz-huszonötezer körül kínált klasszikus kresztanfolyam csoportosan zajlik, eszközigénye csekély, vagyis nagyobb a haszon mint egy autós, vagy motoros gyakorlati óra esetén.

A megkérdezett oktató ugyanakkor megjegyezte, cégük már regisztráltak az e-Educatio Zrt.-nél vagyis hamarosan ők is kínálnak majd otthoni tanulási alternatívát, de még nem tudják, hogy a kilencezer forintos licencdíjat kérik-e el a tanulóktól, vagy drágábban, de még az élőszereplős tanfolyamnál alacsonyabb összegért kínálják az érdeklődőknek az otthoni tanulást. Ez a konkurencia reakcióitól is függ, illetve attól, hogy az e-Educatio valóban elindítja-e saját autósiskoláját, melynek üzemeltetéséhez éppen a számítógépes tananyag piaci bevezetésekor kérték és kaptak engedélyt.

Az eseményen jelen volt a Chip magazin újságírója, Rosta Gábor is. Óriási szerencse, mert észrevette, hogy az egyik vizsgakérdés ablakából kifut a szöveg. Ezután meg akarta nagyítani az ablakot, rákattintott a fejlécre, mire bezáródott az egész oldal. Ez nem felel meg a Windows logikájának, ráadásul elég kellemetlen lehet amikor éppen tétmeccset játszik az ember otthon, a vágyott igazolásért.

Foglalkozunk a kérdéssel, jött a válasz Yodától, de ekkor mindenki lázasan keresni kezdte a további bug-okat. Egy animáción a figura bekötött övvel falnak megy, a légzsák kinyílik, minden oké. Amikor viszont nincs bekötve az öv (ezt a tanuló döntheti el) nem nyílik ki a légzsák sem. Ez így van a valóságban? Csikós szerint igen. Kössék hát be magukat!

Egy hölgy, aki Németországban csinálta a jogsiját azt mondta, szerinte kéne pár szimulációs feladat is, amikor gombokkal irányítható az autó, vagy valami ilyesmi. Valaki más szerint a tananyagnak pittyegnie kéne ha jó, vagy ha rossz a tesztválasz. Szóval hiányoznak a hangok. Ez állítólag tudatosan maradt ki, de több hasonló vélemény is van már a fejlesztőknél, szóval elgondolkodnak a problémán.

Akár két héten belül elérhető lesz az e-tananyag az ország 100 autósiskolájában, ígérték a nem sajtótájékoztató végén. Ahol bevezetik, ott választhat majd a tanuló, hogy klasszikus tantermi tanfolyamra jár, vagy e-learningezik otthon. Az autósiskolákra bízzák, hogy valóban érvényesítik-e az árelőnyt, vagy ugyanannyiért adják majd a tanulóknak az elektronikus, mint az élőszereplős elméleti tanfolyamot. Elárulom, egy tanuló után körülbelül 10 ezer forintot kér az iskolától a fejlesztő.


h i r d e t é s

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
SUZUKI BALENO 1.3 16V Kombi 1997-2002
1830 Ft
gyújtógyertya
SUZUKI LIANA 1.6 4WD Kombi 2001-2007
1158 Ft
féktárcsa
SUZUKI LIANA 1.6 lépcsőshátú 2005-2013
9088 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Lowest acceptable denominator
The DS3 is probably the last enjoyable, uplifting specimen among affordable superminis, simply because it offers a good drive with as little as 82 PS.