Amikor a Toyota kénytelen kiállni

2012.06.16. 19:24

Fullasztó a tömeg. Nehéz elképzelni, de egy 13,6 kilométeres pálya sem elég hosszú néha, hogy mindenki kapjon mellette helyet, aki látni szeretné. Nyilván a bokszutca környékén van a legnagyobb tülekedés, ott történnek a legérdekesebb dolgok, van is olyan küzdelem a bejutásért, mintha ingyen sört osztanának. Bár, ha belegondolok, a briteket egy ilyen akcióval talán ki lehetne robbantani.

Körülbelül hetvenhat féle jegy létezik, ebből nekem a négyes jutott. Minden posztnál el is kérik, és amikor már azt hiszem, hogy egy ajtóra vagyok az Audi boksztól, udvariasan odébb tessékelnek. Aztán lehet megint tájfutni a kordonok közti labirintusban, hogy egyáltalán rálássunk a pályára. Félelmetes a káosz, csoda, hogy fenn tudják tartani a békés hömpölygést, nem csap át gyilkos tolongásba.

Egy órával a rajt előtt a harmadik sorban kapok helyet a célegyenes utáni Dunlop-sikánnál. Azt hiszem beszoptam, de amikor elrepülnek a vadászgépek a fejem felett, francia trikolort festve az égre, látom, hogy mögöttem is megtelt a placc. A hangszórókban megszólal az Űrodüsszeiából ismert Strauss-nyitány, amikor a repülő rajthoz szépen felfejlett mezőny elhagyja a Porsche kanyart. Mindenki lábujjhegyre áll, az óvodások bepisilnek az izgalomtól, a száguldó péló is megduzzad talán. Nem lehetne drámaibb a hangulat.

Aztán nem történik semmi. Mindenki szépen befordul előttünk, jó fiúként helyet hagynak egymásnak, senki nem tolakszik. Jacky Ickx óta tudjuk, fölösleges kapkodni Le Mans elején. Ő volt az, aki a hagyományos, átfutunk a pályán és beugrunk a keresztbe felállított autóba típusú rajtnál megunta a rohangálást, szépen átsétált az aszfalton, miután mindenki elment, majd megnyerte a versenyt. Azóta repülő rajttal indítják a mezőnyt Le Mans-ban.

A pálya szélén normálisan fotózni lehetetlen, de a hangok ütnek. Minél hangosabb az autó, annál lassabb. Az Audik némák, csak egy kis süvítést hallani a hibridekből. A Toyotáknak már szebb a hangja kigyorsításnál, de értékelhető versenyautó-hang az LMP2-esekből jön először. Aztán megérkeznek a GTE-k és ott minden a helyére kerül. A Ferrarik rikoltoznak, a Porschék rekedten hörögnek, aztán jön egy Corvette és mindenki keresztet vet. A V8-as mindent átható dübörgése félreismerhetetlen.

Nincs meglepetés a sorrendben, már amennyire követni lehet az állást a pálya szélén ácsorogva. Valamit segít a rádió, amin folyamatos közvetítés megy, de 56 autót fejben tartani képtelenség. Eleinte elhúz három Audi, két hibrid, egy dízel, nyomukban a párban megmaradt Toyoták. Annyira elhúznak, hogy alig öt kör kell nekik, hogy lekörözzék az első GTE-ket. Elképesztő a sebességfölényük.

A rajt után egyből ki kell állnia a bokszba a Pescarolo 03-asnak; a sötét felhőkre felnézve lecserélik a kerekeit is esőgumira. Nem jön be a húzás, pár csepp után eláll az eső. Pescaroloéknál ettől függetlenül áll a bál, egyik autójuk sem megy úgy, ahogy szeretnék. A Toyoták is a vártnál hamarabb, ráadásul egyszerre állnak ki de vaklárma a kiabálás, csak tankolnak. Igazi harc a GTE-k között van az elején, a vezető Aston Martint milliméterekkel követi egy Corvette, nem sokkal lemaradva egy Ferrari üldözi a párost.

Másfél órával az indulás után a papírforma kezd kirajzolódni az élen. Két hibrid Audi mögött egy dízel, nem sokkal hátrébb a két Toyota, aztán a Lolák jönnek. A négyes Audival valami nem stimmelhet, a nyolcadik helyen van. Amiben a toyotások reménykedhettek, hogy tovább bírják üzemanyaggal, nem jött be. Annak ellenére, hogy a benzines hibrideknél nagyobb tankot engednek meg a szabályok, egy körrel kevesebbet tudnak menni kiállások között, mint az Audik. Az LMP2-t a meseszép 24-es Oak-féle Morgan-Judd vezeti, mögötte egy Oreca-Nissan.

Kezdenek megnyugodni a kedélyek, megindul a népvándorlás. Lassan hozzá lehet férni a jobb helyekhez is. A Dunlop-sikán környékén, ahol kavirnyászok, elég kockásan kanyarodnak az autók. Minden körben akad valaki, aki elvéti a féktávot, levágja a második kanyart. Egyáltalán nem olyan nyugodt a mozgása a gépeknek, ahogy a képernyőn látszik. Odébb-odébb teszik magukat, a pilóták is ügyetlenkednek, a DeltaWing, amire mindenki kíváncsi, elég furán mozog. Kívülről úgy tűnik, mintha rettentően túlkormányzott lenne, állandóan keresztbe akar állni. De két óra után még mindig megy, bár volt már soron kívül a bokszban.

Az eseménytelennek tűnő délután egy furcsa jelenet volt, amikor az első bokszkiállás után visszajött a pályára a Pescarolo 03, és taps tört ki. Csak lassan esett le, hogy a franciáknak, mivel idén nem indul Peugeot, Henri csapatáért dobog a szíve. De egyelőre úgy tűnik, nem fognak tudni beleszólni a nagyok versenyébe. Ha valaki odapörkölhet az Audiknak, az csak a Toyota lehet.