Leveszik a rendszámot, nem mehetsz sehová

2012.07.06. 10:42

Miért és meddig büntetik random módon, az országban külföldi rendszámú autóval közlekedő magyarokat? Aki olvasta a témában megjelent korábbi cikkeinket, mára tisztában lehet azzal, hogy eltérő szabályok vonatkoznak a külföldi rendszámú autók magyar tulajdonosaira, illetve az ilyen autók vezetőire. Akit meg akarnak büntetni, duplán is bajban van, áll az alapvető jogok biztosának mai jelentésében.

A tavaly nyár közepe óta hatályos törvény, mellyel eredetileg a regisztrációs adót, illetve a közlekedési és egyéb szabálysértési bírságokat elbliccelni óhajtó szlovák csalókat akarták kiszűrni, egy olyan többség jogait sérti, akik semmilyen szabályt nem szeretnének áthágni, nem alapítanak egy BMW X6 miatt fantomcéget Dunaszerdahelyen, csupán élni szeretnének európai uniós alapjogaikkal. Rájuk aligha gondoltak, amikor az egészet kitalálták.

Szabó Máté, az alapvető jogok biztosa által kiadott februári jelentés egyértelműen kimondta, a mai, újabb jelentés pedig megerősítette, hogy a jelenlegi gyakorlat nem csak a jogállamiság elvének nem felel meg, de sérti a tisztességes eljáráshoz, a tulajdonhoz, a szabad mozgáshoz, illetve a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jogot.

Nem kell azonban jogásznak lennünk ahhoz, hogy lássuk, itt olyan elvekről van szó, amelyek nem csupán ebben az ügyben, de a mindennapi élet legtöbb területén is meghatározóak, és nem csak Magyarországon, de az Európai Unióban, sőt azokban a civilizált országokban is, melyekhez ilyen vagy olyan módon mi is tartozni szeretnénk. Nagyon nem mindegy, hogy mi lesz a folytatás.

2011. szeptember 1 -jét követően 2012. április 26-ig összesen 766 esetben indítottak eljárást külföldi rendszámot viselő autók vezetői ellen. Az elkobzott rendszámokról, illetve forgalmi engedélyekről ugyanakkor nem vezet külön nyilvántartást a rendőrég, derül ki a főkapitány ombudsmani hivatalnak adott válaszából.

A fenti problémák mellett Szabó Máté azt is megállapította, hogy a jelenlegi törvény indokolatlanul szigorú, amikor 100-tól 800 ezer forintig terjedő közigazgatási bírsággal, illetve az autó rendszámának és okmányainak elvételével fenyegeti azokat, akik a rendőri igazoltatáskor nem tudják azonnal bizonyítani, hogy tulajdonosként, illetve járművezetőként legálisan közlekednek külföldi rendszámmal az országban és esetleg ezt a lehetetlen helyzet miatt, vagyis mert itt ragadtak az országban, nem tudják pótolni az ellenük folyó eljárás 15 napja alatt sem.

Ez még mind semmi, mivel mára az is világossá vált, hogy leszerelt rendszám és menetokmányok ellenében kapott igazolással szinte semmire sem mennek az autósok. Nem hagyhatják el az országot, nem térhetnek vissza oda, ahonnan jöttek, vagyis - ha csak nem akarják honosítani az autót -, gyakorlatilag csapdába kerülnek.

Mégis mi teendő ilyenkor? Ezt is megkérdezte Szabó Máté az országos rendőrfőkapitánytól, aki azt válaszolta, hogy az autósnak, legyen akár tulajdonos vagy üzembentartó, az országból való kiszállításról más módon kell gondoskodnia. Itt egyértelműen valamilyen ideiglenes rendszámra gondolt a rendőrfőnök. Az alapvető jogok biztosa azonban utánanézett, milyen rendszámmal oldható meg a probléma és hamar kiderítette, hogy semmilyennel. Vagyis akinek itthon leveszik a rendszámot a más országban forgalomban lévő autójáról, akár hónapokig nem mehet sehová.

Ezzel kapcsolatban egyébként éppen két hete tettük fel kérdésünket a jogszabályért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. Válaszukban a törvényt idézik, vagyis nem szolgálnak ötlettel arra az esetre, amikor a külföldön élő, de Magyarországra látogató család váratlanul rendszám nélkül marad például egy balatoni nyaralás kellős közepén. Olvasóink közül többen jelezték, hogy épp a zavaros magyarországi helyzet miatt tervezik, hogy végleg töröltetik magukat a magyar lakcímnyilvántartásból, hogy egy esetleges igazoltatáskor ne büntessék meg őket, amiért például Kecskeméten és Frankfurtban is van bejelentett lakcímük. Ez sem egyszerű, hiszen az ilyen ügyek átfutási ideje a konzulátustól az jegyzőig akár hónapokat is igénybe vehet.

Az ombudsman kifogásolja azt is, hogy az utóbbi időben a hivatalához érkezett panaszok szerint a rendszámokat ellenőrző rendőrök sokszor nem adnak megfelelő átvételi igazolást az autó papírjai ellenében, de előfordul, hogy a további lehetőségekről sem tájékoztatják a pórul járt autóst. Talán nem is tudják, mit mondhatnának. Nincs egységes formátum ezekre az átvételi elismervényekre sem, így azok esetenként eltérő információkat tartalmaznak. Szerencse, hogy Magyarországon a hivatalok működési logikája azt is megengedi, hogy a rendőr futni hagyja az autóst, akit amúgy kötelessége lenne megbüntetni, hogy így kímélje meg magát a fárasztó adminisztrációtól.

Tanulságos történet ez, de van jó hírünk is. A minisztériumban már elkészítették a módosított jogszabály szövegét. A Parlament tárgyalja az ügyet, és ha minden jól megy, a július 16-i végszavazással lezárulhat a közel egy éve tartó rémálom, amiért éppen most nem mernek autójukkal hazajönni vakációzni a külföldön élő magyarok. Az új jogszabály állítólag különbséget tesz majd a külföldi rendszámot legálisan használó, potenciálisan több tízezer autósból álló tömeg, illetve azon néhány ezer autós közt, akik valóban a szabályok kijátszására használták a szlovák, illetve német rendszámot és akik miatt állítólag óriási szükség volt erre a kortárs magyar jogalkotásra oly jellemző tragikomédiára.