Színezett benzin? Megőrültetek?

2013.01.16. 05:42
Jön a színezett benzin és gázolaj. Így akarják ellenőrizni az üzemanyagok származását. Ezzel a módszerrel azonban sok a baj. Hamarosan jöhet egy újabb EU-s eljárás Magyarország ellen, kaphatunk még magasabb árakat, haragos olajtársaságokat és hamisítókat, akik majd otthon színezgetnek. Miért kell ez nekünk?
benzinkút

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) honlapján békésen szállingózik a pixelhó, pedig a főoldalon azt írják, a tavalyi év első háromnegyedében összesen 5,6 százalékkal, vagyis körülbelül 52 millió literrel kevesebb kilencvenötös benzint adtak el itthon, mint egy évvel korábban. Ez nyilván senkit nem lep meg, mert minden, közlekedéssel kapcsolatos statisztikából kiolvasható, hogy az autósok zöme ott fogja a pénzt, ahol tudja. Most tanulunk érintőgázzal ámokfutni. A szervezet főtitkára, Dr. Wilde György sem ezért bosszús, hanem mert december elején olvasta az országgyűlés Gazdasági és informatikai bizottságának törvénymódosító javaslatát, melyet változtatások után meg is szavaztak.

Ezek ott fönt kitalálták, hogy külön meg kéne jelölni a magyar kutakon kapható üzemanyagokat, mert sok a visszaélés, a bizonytalan forrásból beszerzett készlet és nyilván az adócsalás, bár ez utóbbit már csak én teszem hozzá. Ezúttal igyekszem a lényegre szorítkozni, mert az új rendszer részletei annak dacára homályosak, hogy a feladattal megbízott Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek (MSzKSz) július 1-től el kell kezdenie a jelölést, amit most az egyszerűség kedvéért színezésnek nevezek.

A MÁSZ válaszközleménye felhívja a kormány figyelmét, hogy a kötelező jelöléshez olyan feltételeket kell teremtenie, amely nem terheli a legálisan működő piaci szereplőket, vagyis tulajdonképpen az olajcégeket – és rajtuk keresztül az autósokat – indokolatlan költséggel, továbbá nem teszi ki Magyarországot egy újabb európai uniós eljárás veszélyének sem.

kut3

Tegyük hozzá, ha a közös európai kereskedelmi térben kitaláljuk, hogy mostantól nálunk még a benzin is más színű lesz, az potenciálisan kereskedelemkorlátozó lehet, európai uniós szerződést sérthet, ellentmond az üzemanyagok minőségével kapcsolatos irányelvnek a szabad forgalmazásra vonatkozó tételes rendelkezésével, így konkrét uniós jogszabályt is sért. Ez még nem az én pufogásom, hanem a szövetség szavai. Nyugalom, mindjárt önök is háborogni fognak.

Nem csak a MOL forgalmaz Magyarországon üzemanyagot, bár vezető piaci helyzete nem kérdéses. A kutakon kapható kilencvenötös benzin többnyire százhalombattai termék, ott nyilván hamar felépítik majd a színezőüzemet is. De mi lesz a többiekkel, és mi lesz az egészen kis kutakon kapható olcsó benzinnel? Azt szinte már buktuk is. A schwechati OMV-látogatás óta tudom, hogy a nagy osztrák cég sem csak itthon előállított benzint árusít. A MaxxMotion 100 és a prémiumdízelt is lezárt kamionnal szállítják az itteni kutakra. Másrészt néha a normálbenzin is onnan jön, mert az osztrák finomító sok nyugat-magyarországi töltőállomáshoz közelebb esik, és az OMV-nél tudnak számolni.

Van még néhány kisebb kúttársaság is, például az ENVI, ahová szintén más országokból, például az Európai Unió más országaból jön a benzin egy része, és részben ezért lehet náluk literenként néhány tíz forinttal olcsóbban tankolni. Ha Magyarország kitalálja, hogy kizárólag saját technológiával színezett üzemanyagot enged majd forgalmazni, attól a szomszédos finomítókban nem fognak fejvesztve beruházni a mi háztáji technológiánkra, megtartják az összes benzint maguknak, mi meg mehetünk hozzájuk tankolni.

Mielőtt felhívtam volna a készletezőket, eszembe jutott, hogy a változás szinte biztosan nem hívja majd fel az autósok figyelmét semmilyen esetleges rendellenességre, vagyis hogy halálos veszély fenyegeti az autójuk motorját. Miért nem? Mert nagyon kevesen lehetnek, akik még ma is kémlelik a kútoszlopon lévő ellenőrzőablakot, kevesen szólnak, ha nem buborékmentes az áramlás a rendszerben, és közülük is alig lehetnek néhányan, akiknek feltűnne, ha más árnyalatú volna az üzemanyag, mint amit megszoktak.

kut2

A tankolás ugyanis a kilencvenes évek óta súlyos bizalmi kérdés Magyarországon. Talán van, aki még emlékszik a 1991-92-es olajszőkítési botrányra. Akkor a lényegesen kisebb adótartalmú háztartási tüzelőolajból (alias HTO) egy ügyes maffiabrigád savazással gázolaj-szerű üzemanyagot készített, és azt nagy haszonnal eladta a kereskedelemben. A HTO és az autókba tankolható gázolaj közt az volt a legfőbb különbség, hogy az előbbit egy ferrocén nevű vegyülettel még a vámkezelés során pirosra festették. Az olajmaffia sokszor egyszerűbb megoldáshoz nyúlt: egyszerűen megkente a vámost, és már a színezés is elmaradt, ezért gyakran szőkíteni sem kellett.

A Vám- és Pénzügyőrség ellenőrzései ellen is volt bevett módszer. A korabeli tartályautó-sofőrök állítólag előre felkészültek, ha a fűtőolajként lekönyvelt gázolajat kellett célba juttatniuk. Az alternatív módon megszerzett színezőanyagot egyszerűen bekészítették egy kis, preparált edénybe a felülről tölthető tartályautóba, majd egy madzagot vezettek a sofőrfülkébe. Amikor intett a vámos az út szélén, egyszerűen kioldották madzagot, a pirosító beledőlt a gázolajba, és nem buktak meg az ellenőrzésen. A több százmilliárdos csalás következményeként tönkrement jó néhány dízelautó adagolórendszere, pár embert lecsuktak, a többiek pedig átálltak másfajta bűnözési formára.

A kilencvenötös, kilencvennyolcas és a mindenféle emelt oktánszámú üzemanyagoknak egyébként már eddig is jól felismerhető színűk volt. A normál jelzésű motorbenzin sárgászöld, a prémiumbenzinek pirosas árnyalatúak, míg a gázolaj jellemzően kékes. Pontosan azért, hogy ne legyenek könnyen összetéveszthetőek.

Az országgyűlés szakbizottságának javaslatára az alábbi bekezdéssel módosították a behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló (1993. évi XLIX) törvényt:

„l . § A törvény célja, hogy az ország folyamatos és biztonságos energiaellátása érdekében szabályozza a behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezésének versenysemleges rendszerét, továbbá a tagi hozzájárulás mértékének megalapozott számításához szükséges belföldi fogyasztás ellenőrzésével, valamint a szabad forgalomba bocsátott, behozott és felhasznált kőolaj termékek megjelölésével és ellenőrzésével hozzájáruljon a szabályozott és tiszta piaci viszonyok kialakulásához . ”

Ez, egy kicsit egyszerűbben megfogalmazva azt jelenti, hogy a júliustól elvileg csak olyan benzint, illetve gázolajat tankolhatunk majd a magyar kutakon, amelyet előzőleg valamilyen módon az előállítástól független kezelésnek vetettek alá, vagyis megjelölték. Mivel az elején megígértem, hogy a lényegre szorítkozom, javaslom, hogy most egyszerűen tekerjenek vissza az olajszőkítéses részhez, de egyelőre ne vonjanak le messzemenő következtetéseket.

A megvilágosodás reményében hívtam fel a színezést hamarosan elkezdő MSZKSZ-t. Gondoltam biztosan szakítanak rám pár percet, és alaposan megnyugtatnak a változásokat várható hatásait illetően. Reméltem, hogy elmondják és én majd leírhatom önöknek, hogy a Magyarországon az üzemanyag árába épített legendásan magas adótartalom mellé nem jön még valami kretén színezési felár is. Végül csak a titkárságig jutottam, ahol egy kedves hölgy röviden annyit mondott, hogy még túl korai a színezésről beszélni. Kérésemre azért mégis feltette valakinek a kérdést a háttérben, de onnan is az a válasz jött, hogy egyelőre a szövetség sem tud több részletet a színezési eljárás pontos menetéről, és az ezzel kapcsolatos teendőkről vagy akár arról, hogy mennyivel lesz ettől drágább a benzin és a gázolaj.

Félek, tényleg meg kell várnunk, hogy megjelenjen a kutakon a magyaros színezetű benzin és gázolaj, hogy el tudjuk dönteni, sikerült-e bevezetni a most még homályos jelölési rendszert a magyar piaci szereplők, közösségi jogszabályok és persze az autósok érdekeinek megsértése nélkül. Ha ez mind összejön, és miért ne jönne össze, akkor már csak azokkal kell valamit kezdeni, akiknek érdekükben áll fenntartani az illegális benzinbiszniszüket.

Lehet, hogy nekik is megéri majd belevágni a színezgetésbe, vagy legalább meg fogják próbálni. Fájdalom, de a benzin és a gázolaj az összes megkérdezett szakértő szerint drágább lehet a kötelező jelöléstől, néha pedig még pancsolt is. Amint újabb fejlemények derülnek ki az ügyben, például a jövedéki adóról szóló törvényben is megjelenik a változás, újabb cikket írok a témáról. Addig itt a jogszabály szövege, tanulmányozzák kedvükre.