Magyar turbó, jó turbó

2013.05.29. 05:39 Módosítva: 2013.05.29. 17:34

A turbófeltöltő új hőskorát éli. Az új kis benzinesek, és az egyelőre még népszerű dízelek egyaránt használják, így szinte minden korszerű mai motor kelléke. Az egyik legnagyobb gyártó pedig itt van Oroszlányban.

Az autógyártás szerkezete nagyon megváltozott az elmúlt húsz évben. Ha a mai gyártást megnézné egy a hatvanas években aktív gyári mérnök, azt mondaná, ez nem gyártás, hanem összeszerelés. Jogosan tenné, hiszen egyre több a specializálódott beszállító, és egyre kevesebb alkatrészt készít maga a gyár. Ennek számos magyarázata van, az egyik, hogy minden sokkal bonyolultabb és drágább lett, melyek gyártására specializálódni, szakosodni kell. Ha ezt nem tesszük meg, a költségek magasabbak lesznek, a minőség pedig valószínűleg rosszabb.

Egy-egy részegység kifejlesztése, és megfelelő színvonalú gyártása külön és komoly üzemet kíván. Ezeket a gyárakat már nem lehet, és nem is érdemes a közvetlen járműgyártásba integrálni, ki kell adni beszállítóknak, akikkel együttműködve optimalizálni lehet az egész folyamatot. Az optimalizálás nem csak a minőségre, működésre, hanem a költségre is kiterjed. Egy szakosodott cég jobban meg tudja ezt oldani, mint a járműgyár kisebb részlege. Ez a beszállítósdi nem újdonság, már korábban is működött. Az utóbbi években azonban jellemző, hogy több, azonos terméket gyártó cég összeáll, illetve a nagyobb bekebelezi a kisebbet és egyesített erővel folyik a termelés.

A BorgWarner ilyen autóipari nagyhatalommá nőtte ki magát. Nevéhez fűződik a Haldex-hajtás, emellett különböző emissziós berendezéseket, EGR (kipufogógáz visszavezetés) rendszereket, egyéb tengelykapcsolókat, termikus berendezéseket gyártanak. Itt Oroszlányban a BorgWarner Turbosystems Kft-nél turbófeltöltőket gyártanak.

Akikre büszkék lehetünk

A BorgWarner Turbosystems Kft. Oroszlány külterületén zöldmezős beruházás volt. A cég alapítása 1999-ben történt, a helyszíni építkezés pedig már megindult 2001-ben. 2001 augusztusában elkészült a legelső turbófeltöltő, szeptemberben pedig az első szállítmány elindult az Audihoz.

A gyár több mint 15 ezer négyzetméter beépített területű, és 661 dolgozót foglalkoztat. Különösen büszkék rá, hogy a jelentésköteles balesetek száma eddig nulla, és a legkorszerűbb gyártói tanúsítványokkal is rendelkeznek. A BorgWarner anyacég három helyen gyárt turbókat, ezek közül az egyik az oroszlányi gyáregység. Az üzem területén példás a rend, a szervezettség és a tisztaság. Nem a nekeresdi lakatosműhelyhez képest, hanem a világ bármely pontján lévő gyáregységhez képest is.

2004-ben indult meg igazán a kapacitás felfutása, addig csak a VW csoportnak szállítottak turbófeltöltőket. Ma már ügyfelük mások mellett a PSA-konszern, a Fiat, a GM és a BMW is. Ebben a gyáregységben csak feltöltőket gyártanak, a BorgWarner teljes termékskálájának a motorikus alkatrészek a 78%-át teszik ki, a fennmaradó hányadot a hajtáslánc és egyéb, a vezérlés területén funkcionáló termékek adják. Most az ötödik nagy bővítés keretében egy teljesen új gyártócsarnokot avattak fel Oroszlányban, amely a Széchenyi terv segítségével, az anyacég sokmillió eurós beruházásával jött létre és további munkahelyeket teremt a térségben.

Az oroszlányi gyár szerves része a BorgWarner birodalomnak, de ne úgy tekintsünk rá, mint összeszerelő üzemre, külsős beszállítóra. A gyártó kapcsolata a BorgWarnerrel sokkal több ennél. Amikor a cég elnyer egy adott modellre kiírt turbótendert, készül egy prototípus-feltöltő a motor paramétereihez illesztve, ezt a BorgWarner megkapja elemzésre. A mellékelt adathalmaz tartalmazza azokat a számokat, leírásokat és minden egyéb paramétert, amelynek a feltöltőnek meg kell felelnie.

Ezután a turbókkal foglalkozó részleg a gyár közel ötven éves tapasztalata alapján megvizsgálja a prototípust, és az autógyár elé terjeszti módosítási javaslatait. Ezen javaslatok vonatkozhatnak a könnyebb vagy jobb gyártásra, más kialakításra, de akár egyes paraméterek megváltoztatására, amely reményeik szerint például jobb, vagy tisztább motorüzemet eredményezhetnek. Ha a megrendelő elfogadja, a tervek módosítása után a termelés beindul.

Az elemzésre külön mérnökcsapat szakosodott, és igénybe tudják venni az anyacég évtizedes tapasztalatait is. Ha kész a sorozatgyártásra alkalmas darab, minden jóváhagyás megvan, beindul a megrendeléseknek megfelelő gyártás. Az autógyárban beépítésre kerül a feltöltő, és elégedetten használja az ügyfél. Mivel műszaki dolgokról beszélünk, tudjuk, hogy meghibásodás bizony előfordulhat.

Ezek elemzése nem az értékesítő kereskedő feladata, de még csak nem is az autót gyártó cégé. A termék szépen visszajut ide, és itt egy mérnökcsapat megkezdi az analízist. Amennyiben az derül ki, hogy a termék módosítást igényel, mert esetleg a valós üzemi körülmények között olyan hiba jön ki, amelyre a tervezéskor nem fordítottak elég figyelmet, módosítják a terméket. Az is lehetséges, hogy az autógyárnak jeleznek bizonyos módosítandó paramétert a motoron, például az olajrendszer kialakításában, a hiba elkerülése érdekében. Nem különlegesség ez a folyamat, így történik nagyjából minden beszállítónál, legfeljebb a közös fejlesztés nincs ilyen magas szinten.

A gyár minőségbiztosítása, a munkafolyamatainak szervezettsége, gépesítése és automatizáltsága olyan szinten van, hogy hibás termék nehezen tud kijutni. A gyártási szórások alacsonyak, a gépek ellenőrzése folyamatos, a minőség maximálisan biztosított.