Át lehet, sőt, át kell rakni a rendszámot

2013.08.28. 17:07
A kanosszajárásnak igenis van értelme: IV. Henriket három nap vezeklés után feloldozta a pápa, nekünk pedig csak két levelet kellett elküldenünk a megfelelő helyre, hogy legalább átmenetileg rendeződjön a zűrös helyzet. Kinyomtatásra javasolt cikk mindenkinek, aki vonóhorogra szerelt kerékpártartót használ.

A történet úgy kezdődött, hogy a nyár közepén elővettük Papp Tibor bringaszállítási kisokosát, amely még tavaly készült, de idén éppen annyira aktuális. Sőt, talán még inkább, tekintve a levéláradatot, amely alól másnap ki kellett ásni a szerkesztőséget. A forró téma a vonóhorogra szerelt kerékpártartó volt, amely a többféleképpen értelmezhető magyar jogszabályi környezetben sokak szerint nem használható legálisan.

Egyszerű a probléma: a szállítóeszköz vagy – típustól függően – maguk a biciklik a legtöbb autónál eltakarják a rendszámot, ami érthető okokból nem megengedett a közúti közlekedésben. Ezért általában van is egy külön rendszámtartó keret a bringatartókon, sőt, többnyire duplázva vannak a hátsó lámpák is, tekintettel azokra az autókra, amelyeknél nem csak a rendszámot, de részben vagy egészben a lámpatesteket is eltakarhatják a szállított biciklik. A rendszámelhelyezést szabályozó 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 27.§ (1) bekezdéséből viszont – értelmezéstől függően – arra lehet következtetni, hogy a rendszámot semmilyen körülmények között nem szabad elmozdítani az autón számára kialakított helyről. Már amennyiben közúton szeretnénk közlekedni.

Olvasóink, akik jogkövető módon szerették volna használni a vonóhorgos bringatartót, csapdában érezték magukat. A törvény nem engedi, hogy átrakják a rendszámot az amúgy jól kitalált helyre, de a takarás is illegális. Tőlünk nyugatabbra általában egy harmadik rendszámot tesznek a tartóra, de nálunk ilyen – egyelőre – nem létezik. Volt, aki házi másolatot készített, másokat pedig állítólag megbüntettek.

Kérdésünkre, hogy mi a helyes megoldás, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a rendőrség egyhangúan állította, ilyen nincs. Az ő értelmezésükben nem szabad átrakni a rendszámot, eltakarni pláne nem, úgyhogy pillanatnyilag nem lehet legálisan használni az ilyen kerékpártartókat.

Erre figyelmeztető cikkünk után röviddel jelentkezett egy olvasónk, aki magánakcióban nem az említett szerveket, hanem a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának, röviden KEKKH-nak a véleményét kérte ki a vonóhorgos kerékpártartók ügyében. Neki hivatalos válaszban azt javasolták, tegye át a rendszámot. Hiszen a törvény úgy fogalmaz, hogy a járművön az e célra kialakított helyre kell felszerelni a táblát. És ha olyan kerékpártartót teszünk rá, amelyen e célra kialakított hely van, akkor oda jogszerűen áttehetjük a rendszámot.

Jogértelmezési kalamajkába keveredtünk. A KEKKH szerint át lehet rakni a rendszámot, az NFM és a rendőrség viszont úgy olvassa a törvényt, hogy nem. Kissé pikáns, hogy időközben kaptunk két olyan fotót is, amelyen egy rendőrségi kisbusz látható, vonóhorgos kerékpártartóval, amelyen a rendőrségi biciklik vastagon kitakarják a rendszámot.

Nem is ez a lényeg, hanem hogy lehet-e Magyarországon legálisan használni vonóhorgos bringatartót, ahogy azt a nyári szezonban nap mint nap látni lehet. Úgy döntöttünk, futunk még egy kört a minisztériumnál.

Ám ekkor váratlan dolog történt. Az oldal alján teljes egészében olvasható válaszlevél tanúsága szerint augusztus 27-én összeültek az NFM, az NKH és az ORFK szakértői, és megállapodtak abban, hogy a „kialakult gyakorlatnak megfelelően” át lehet rakni a rendszámot, amennyiben az egyéb tekintetben is megfelelő minőségű tartón ennek rendes, megvilágított helye van. A lámpák duplázása is megengedett.

Ez önmagában is nagy megkönnyebbülés a bringatartók használóinak, de arra is ígéretet kaptunk, hogy a minisztérium megvizsgálja a harmadik rendszám kiadásának lehetőségét. Amilyet például Németországban és Ausztriában már egy ideje használnak, az osztrákoknál a visszaélések és az összekeverés megelőzése végett piros alapszínnel. Ez a megoldás tetszik az NFM-nek is.

Nagy örömhír ez mindenkinek, a konkrét eseten túl is: azt jelenti, hogy hivatalaink tudnak gyorsan és pragmatikusan is reagálni a felmerülő problémákra.

Köszönjük olvasóink aktivitását, a leveleket és fotókat, amelyek felhívták a figyelmünket a tisztázatlan helyzetre.

Tisztelt Stump András!

Az alábbiakban küldöm a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatását:

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és az Országos Rendőr-főkapitányság szakértői az előírások egységes értelmezése érdekében a vonóhorgos kerékpárszállító szabályszerű használatának lehetőségeiről egyeztettek 2013. augusztus 27-én. Korábbi állásfoglalásukat  a szabályozási környezetről fenntartva az érintett szervezetek képviselői arra jutottak, hogy a rendszámot vagy a világító és fényjelző (helyzetjelző, irányjelző, féklámpa) berendezéseket takaró eszköz felszerelése – közlekedésbiztonsági és ellenőrzési okokból – általánosságban tilos.

A jogszabályokból ugyanakkor az is következik, hogy a kerékpártartó használata megengedett, ha azon a rendszámtábla szabályosan elhelyezhető és megvilágítható, szükség esetén a fényjelzések is ismétlődnek rajta, és a KRESZ rakomány megjelölésre vonatkozó szabályainak megfelel. A kereskedelmi forgalomban kapható, jobb minőségű vonóhorgos kerékpárszállítók többnyire teljesítik ezeket a követelményeket. Ha a vonóhorgos szállítóeszköz a fentieken túl még a kerékpárok megbízható rögzítésére is alkalmas, akkor az a közúti forgalomban a kialakult gyakorlatnak megfelelően továbbra is használható. Ekkor a hátsó rendszámtáblát a kerékpártartóra kell áthelyezni előírásszerű helyzetben és megvilágítva.

Mint a hollandoknál?
Mint a hollandoknál?

A rendszámtáblák gyakori áthelyezésük miatt nagyobb számban veszhetnek el, átszerelésük nehézségekkel is járhat. A minisztérium ezért a társszervekkel egyetértésben vizsgálja a kifejezetten e célra kiadható rendszám bevezetésének lehetőségét is. A kerékpártartókra szerelhető állandó hatósági jelzés méretében és tartalmában megegyezhetne az eredeti rendszámokkal. A visszaélések elkerülése érdekében azonban azt eltérő színben adnák ki az ügyfél kérelmére induló egyedi eljárásban.

Szíves érdeklődését köszönjük!

Üdvözlettel:
Kommunikációs Főosztály
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium