2013.11.15. 06:24
Bárki kaphat egy hivatalos levelet, és akkor nincs mese, menni kell segíteni. Nyilvántartásba veszik az összes megfelelőnek tűnő járművet és egyéb gépet. Fellebbezni lehet, de reagálni mindenképpen kell, különben jön a bírság, mely öt- vagy akár százötvenezer forint is lehet.

Nem tudhatom, önök hogyan reagálnak, amikor olyan levelet kapnak a helyi polgármester hivatalától, mely a fenyegetően ritkán és csupa nagybetűvel szedett határozat szóval kezdődik. A magyar hivatalok nagyon értenek a hangulatkeltéshez. Kinyilatkoztatnak, majd felszólítanak, végül beígérik a hetven botütést, ha nem vetjük alá magunkat a felsőbb akaratnak. Rendszerint valahol a második oldalon említik, milyen egyéb választásunk van.

Ezúttal olvasónk, Gábor csöppent egy izgalmas emberkísérletbe, amikor október elején az egyik budapesti kerület önkormányzata értesítette, hogy autóját polgári védelmi célú igénybevételre osztják be. Gábor nem ijedős típus, de elég dühös lett. Erről tanúskodik az eredeti levél beszkennelt oldalaira írt két megjegyzése, melyeket kérésére nem adhatok tovább. Legyen elég annyi, hogy felment a pumpa.

Nem véletlenül épített ennek a bizonyos autónak egy hatalmas garázst, magyarázza nekem. A hatóság által kiszemelt jármű egy 1977-es évjáratú Volkswagen Transporter, melyet hat éve kívül-belül tökéletes állapotúra restauráltak és a munkában a tulajdonos is segédkezett. A T2 motorja erős és megbízható, teljes Westfalia-felszerelés (tűzhely, ágy, hűtőszekrény) van benne, csak külföldi nyaralásokhoz használják. Itthon, városban, esőben, árvízben soha. Miért éppen ez kell a katasztrófák elhárításához?

A hivatalos levélben a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 67. paragrafusa második bekezdésének a) pontjára hivatkoznak. A törvényben azt írják, bizonyos rendkívüli helyzetekben minden magyar állampolgárnak, sőt, néha még a cégeknek is vannak bizonyos meg nem tagadható kötelezettségeik. Ha baj van, és menteni kell, netán kevés a homokzsák a gátakon, kifogynak az állami jármű és emberkészletek, gyakorlatilag bárki és bármi bekerülhet a közösbe. Ugyanez a helyzet a törvény szövegében említett honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló másik törvény szerint is. Kattintsanak a linkekre, és értelmezzék, amit látnak.

Gábornak azt is megüzenték, hogy nem csak egyszer, játékból kell elvinnie a kerület polgári védelmi szervezetébe a VW-t, hanem később bármikor behívhatják, ha jön a vész. Az ilyen beosztások nem csak a központi járműnyilvántartóból kimazsolázott mindenféle kis- és nagyhaszonjárművekre, vontatókra, munkagépekre és utánfutókra terjednek ki, hanem azok kezelőjére, vagyis többnyire a tulajdonosra is. Ez azt jelenti, hogy ha nekem van egy Transporterem, és jön az árvíz, a nyilvántartásba vétel után felhívnak onnan fentről, menni kell.

Az önkormányzat határozata arra is kitér, hogy a kiválasztott eszközöket a bevethetőség érdekében megfelelő műszaki állapotban kell tartani. És ez még semmi, mert később Gábor és sorstársai külön határozatot kapnak majd a bevethetőséghez szükséges képzésről, és a gyakorlat részleteiről. Ezen szintén kötelesek részt venni, különben jön a bírság.

Elég erős ez egy ilyen szomorú őszi napra. Felhívtam Hajdu Mártont, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivőjét, mert kíváncsi voltam, országos akcióról van-e szó, vagy kizárólag a XX. kerületben várják a földönkívülieket. Kiderült, hogy most csak a Budapesten megalakított polgári védelmi szervezetek működéséhez elengedhetetlenül szükséges, még hiányzó eszközök lebiztosítása zajlik. Célirányosan dolgoznak a fiúk, tehát egyszerű személyautókat nemigen vesznek számba, csak olyan járműveket, amelyek a legpraktikusabbak lehetnek egy kényes helyzetben, azokat sem mind.

Bár az Alaptörvény, régies nevén Alkotmány gazdasági szolgáltatási kötelezettséget ír elő, az ilyen kötelezettségek alól egyéni élethelyzet alapján, egyedi mérlegelés szerint felmentést kaphatnak a kiszemeltek, persze csak ha közben az össztársadalmi feladat ellátása nem szenved hátrányt.

Legutóbb a júliusi dunai árvíz idején nehézmunkagépeket vett igénybe a katasztrófavédelem. Országosan összesen kilencezer mindenféle eszköz és gazdája szerepel a nyilvántartásban, további százezer civilt vezényelhetnek ki, ha szükséges. Erről eszembe jutott, hogy számomra akkor volna csak igazán izgalmas egy ilyen katasztrófahét, ha nem is egy, de egyszerre egész flottányi vadonatúj, vagy használt furgonom lenne, mert mondjuk ilyesmit árusítok.

A céges járműveket is beoszthatják, de Hajdu szóvivő megnyugtat, a katasztrófák elleni védekezés alapelve a nemzetgazdaság működésének fenntartása. Ezért csak olyan mértékben vonják be ezeket az eszközöket, hogy az adott cég üzemszerű működése ne álljon le. Vagyis, ha jól értem, lehet vitatkozni a szükséges mértéken. Ezzel kapcsolatban két újabb kérdésem volt. Az egyik, hogy oké, Gábor megkapja a hívást, és engedelmesen előveszi a naftalinból a harmincöt éves Transportert. Egy nap alatt elszállít vele harminc gumicsizmás gátmunkást és öt államtitkárt, ezzel hivatalosan is jó hazafivá válik, de kicsit lelakott lesz az autója. Mit tehet? A hivatalos verzió szerint a magyar állam száz százalékos kártalanítást fizet, ha az igénybe vett járműnek szolgálat közben esik baja.

A kártalanítás nem csak a leütött fényezésre és más sérülésekre vonatkozik, de a természetes elhasználódásra, sőt, a szintén szolgálatra hívott tulajdonosra, illetve vezetőre is. Vagyis minden költségét, még az üzemanyagot is kifizetik, és elvileg az állam adja a fizetését azokon a napokon, amikor nem tud bemenni a munkahelyére.

Ugyan Gábor kisbusza különböző okok miatt nem veterán minősítésű, rákérdeztem arra is, hogy az igazi OT-s házi kedvencek tulajdonosainak szintén küldenek-e hasonló leveleket mostanában. A válasz: igen, mert a jogszabály nem tesz különbséget normál és veterán járművek közt. A gyakorlatban állítólag tényleg csak akkor hívják a veteránosokat, ha a környéken nincs elég fiatal autó. A forgalomból kivont, vagy próbarendszámmal használt példányokat nem látja a rendszer.

Jó napot, a gépjárműért jöttünk...

Mai cikkünk kapcsán bizony elgondolkodtunk egy kicsit – nyilván leginkább poénból – hogy vajon mi történne, ha az ország úgy döntene, hogy katasztrófahelyzet állt elő és éppen szükség lenne a mi járműveinkre.

Ha hozzászólna, elolvasná, kattintson bátran ide.

 A rendkívüli helyzetek kezelésére minden országban vannak törvények, de nagyon eltérő, hogy ezekben a helyzetekben hogyan reagálnak a munkára fogható civilek. Ausztriában például körülbelül háromszázezer kiképzett önkéntes tűzoltót tartanak nyilván, ezért ott a hívás után átlagosan négy percen belül megérkezik az első egység a helyszínre. Itthon ez szép álom csupán. Egy normálisan működő társadalomban természetes, hogy ha valahol katasztrófahelyzet alakul ki, mindig vannak, akik önként jelentkeznek, hogy segíthessenek. Ők nyilván sokszor eleve autóval érkeznek, mert eszükbe jut, hogy egyszer valamikor talán rajtuk kell majd segíteni.

Ezek a gesztusok Magyarországon is működnek, de a Katasztrófavédelem tovább építi az emberekből és gépekből álló adatbázisát. Akinek ez ellen kifogása van, mindenképpen fellebbezzen az előírt tizenöt napon belül. Aki viszont segíteni szeretne, eljárna a kiképzésekre, és adná az autóját is, esetleg még nem is kapott szigorú határozatot, jelentkezhet a lakóhelye közelében a szervezet területi irodáján.

Gábor egy héttel a levél kézhezvétele után küldte el fellebbezését a kerületi polgármesternek, melyben mentességet kér a napi használatra és bevetésre alkalmatlan busz számára. Választ még nem kapott, de izgatottan várjuk, végül mit írnak neki. Amíg megkapja a választ, írják meg nekem, ha az önök autóját, utánfutóját vagy daruját is nyilvántartásba vették már, esetleg részt vettek egy korábbi mentésben.