Így parkolj mától a mobiloddal

2014.07.01. 12:04
Mától megváltozott a közterületi parkolásra vonatkozó mobilfizetési rendszer, rengeteg az új információ, összeszedtük a legfontosabbakat.

Elvileg országosan tizenháromezer parkolóórát cimkézett át mára a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM Zrt.), mivel mától, azaz július 1-től elindult az új, egységes mobilparkolási rendszer. A megoldás lényege, hogy az eddigi legfőbb mobilparkolási szolgáltató helyett mostantól összesen hét különböző cégen keresztül fizethetünk, ha az ország bármely fizetős közterületi parkolóhelyén hagyjuk autónkat.

Az NM Zrt. állami szereplőként a szolgáltatásra szerződött cégek (három mobilszolgáltató és három mobilparkolási vállalkozás) felügyeletét végzi, egyúttal maga is szolgáltat. A parkolóórák zömén mától valóban új információs matrica fogadja az autósokat. Ezen, az országazonosító (+36) után található számjegyek döntik el, melyik cégtől vesszük igénybe a szolgáltatást, az utolsó négy, nagyméretű karakter pedig pontosan meghatározza, mely parkolási övezetben tartózkodunk éppen.

Ez utóbbi továbbra is fontos információ a szolgáltatók részére, ezért figyelni kell, hogy valóban azon a területen állunk-e amelyhez a négyjegyű kód tartozik, mert csak így jut majd a parkolási díjunk ahhoz az önkormányzathoz, akinek a területén állunk. Az ügyben tartott múlt szerdai sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az átállás napjaiban türelmesebben bánnak majd a parkolóőrök a mobilparkoló autósokkal, akik például a régi szolgáltatóhoz tartozó 810-es azonosítószám használatával próbálják elindítani a parkolásukat és nem az új 763-ast írják be telefonjukba. Érdemes tudni, hogy az egyes mobilparkolási szolgáltatók eltérő funkciókat kínálnak, van, ahol csak előre feltöltött keretünk terhére parkolhatünk, van ahol bankkártyával is fizethetünk és így tovább. A mobilparkolás mint szolgáltatás alapvetően nem ingyenes, a cégek úgynevezett kényelmi díjat kérhetnek, melyet az alaptarifán felül fizethetünk, parkolásonként. Részletes felvilágosítással a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. honlapján találkozhatunk, a nemzetimobilfizetes.hu oldalon, illetve tárcsázhatjuk a központi ügyfélszolgálatot, a +36 36 889 889 telefonszámon. A mobilparkolást segítő Android-alkalmazás már elérhető, és hamarosan elkészül az iOS-es verzió is, melyet az Apple Store-ban lehet majd elérni.

A cikk megjelenésének napján érvényes információink szerint az EME Zrt. mobilparkolási szolgáltatása a fővárosban továbbra is elérhető Budapest VI.,X., XII. kerületben az egyes és hármas zónában, illetve a XIII. kerületek önkormányzati útjain. Az EME ügyfélszolgálata a fentieken kívül azt a tájékoztatást adta, hogy bizonyos fővárosi útvonalakon is igénybe vehető még a szolgáltatásuk, egészen pontosan a 0701 és 0702-es kódhoz tartozó területeken. Tehát a Teréz körúton a Király utca és a Blaha Lujza tér, illetve a Károly körút Deák tér és Astoria közti szakaszán. A 0702-es zónához tartozó területből mostanáig a Keleti pályaudvar és a Rottenbiller utca környékén fizethetnek továbbra is a régi rendszerben az autósok. A felsorolt kódokat amúgy a parkolóautomatákról olvashatják le az autósok, ezek a számok egyben a parkolás indításához és megállításához szükséges telefonszámok részét képezik. Ahol már lekapcsolták a cég szolgáltatását, az hibaüzenetet kap abban a válasz-sms-ben, mellyel amúgy elindította volna a parkolást. 

Update: A cikk megjelenése után nem sokkal újabb közleményt adott ki a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Ebben többek közt azt írják, hogy aki mától a régi szolgáltatónál indítja el mobilparkolását, büntetésre számíthat, mivel az összeg nem érkezik be a központba. 

Egy valami biztosan nem változott, és ez biztosan működik is, a hagyományos módszer, amikor egy marék apróval odaballagunk a parkolóórához és pontosan annyit dobunk bele, amennyi ideig várakozni szeretnénk. Az alábbiakban a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. sajtóközleménye olvasható.

Hat viszonteladó partnerrel indul július 1-én az országosan egységes mobilparkolás

Jövő héten kedden (július 1-én) a törvényi szabályozásnak eleget téve a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. elindítja a közterületi parkolás országosan egységes mobilfizetésének rendszerét. Az eddigi 42 helyett 70 közterületi parkolási társaság területén lesz elérhető a mobilparkolás, az eddigiektől eltérően az autósok az ország minden közterületi parkoló övezetében hét mobilparkolási szolgáltató megoldásai közül választhatnak, a legtöbbek által használt sms- és hívószám 810-ről 763-ra változik. Azok a szolgáltatók, akik nem csatlakoztak a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez, - köztük az EME Zrt. – a törvényi szabályozás szerint július 1-től nem nyújthatnak közterületi mobilparkolási szolgáltatást.

Budapest, 2014. június 25.

A viszonteladó partnerekkel és a parkolási társaságokkal közösen végzett éles tesztek és terheléses próbák után, a mobilparkolás átlagos napi tranzakciószámának kiszolgálására alkalmas informatikai kapacitás többszörösével indul el július 1-én a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer. A rendszer elindulásával az autósokat érintő változásokról sajtótájékoztatón számolt be a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.

Július 1-től az autósoknak a következőkre kell figyelniük mobilparkolás során:

  • A három mobilszolgáltatón (Telenor, Telekom, Vodafone) keresztül továbbra is elérhető lesz a népszerű, mobilegyenleg terhére történő, sms- és telefonhívás alapú, úgynevezett ad hoc mobilparkolás, azonban a három mobilszolgáltató közös behívószáma 810-ről 763-ra változik.
  • Július 1-től az a mobilparkoló autós, aki a 810-es számon kívánja elindítani parkolását, sms-t kap, amelyben értesül róla, hogy ezen a számon mobilparkolási szolgáltatás nem elérhető, valamint arról, hogy ad hoc mobilparkolását a 06 20/30/70 763 .......számon indíthatja el.
  • Július 1-től az ország minden közterületi parkolási övezetében választhatunk mobilparkolási szolgáltatót: a három mobilszolgáltató mellett az Evopay, az Mpark, a Barion és a Nemzeti Mobilfiztési Zrt. is kínál különféle mobilparkolási szolgáltatásokat.
  • Július 1-re az ország kb. 13 ezer darab, főképp a parkolóautomatákra kihelyezett tájékoztató matricája lecserélésre kerül, az autósok az új matricákon minden mobilparkolási szolgáltató elérhetőségét megtalálják.
  • Június 30-tól a +36 36 889 889-es telefonszámon elérhető a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. telefonos ügyfélszolgálata, ahol a munkatársak a mobilparkolással kapcsolatos minden kérdésben állnak az autósok rendelkezésére.
  • Azok a szolgáltatók, akik nem csatlakoztak a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez, így az EME Zrt., július 1-től nem nyújthatnak mobilparkolási szolgáltatást, ezért szerződött és regisztrált ügyfeleiknek még időben érdemes másik mobilparkolási szolgáltató partnert választaniuk.

Az eddigi mobilparkolási rendszerben összesen hat, részleges lefedettséget biztosító szolgáltató állt az autósok rendelkezésére, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy településenként és sok helyen parkolási övezetenként eltérő szolgáltatásokkal találkozhattunk. Július elsejétől hét, az ország minden parkolási övezetében szolgáltatást nyújtó piaci szereplő kínálja mobilfizetési szolgáltatását, köztük a Magyar Telekom, a Telenor és Vodafone, az eddig csak néhány településen, illetve budapesti kerületben jelen lévő Mpark és Evopay, továbbá a vadonatúj mobilfizetési innovátor, a Barion. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer július 1-én 98,5%-os készültségű, mert a közterületi parkolási területek nem egészen 1,5 %-át kitevő zárttéri parkolók integrálása, tekintettel azok egyedi és egymástól is eltérő műszaki specifikációjára, még folyamatban van.

„A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. legfontosabb feladata a közszolgáltatások minőségének javítása az országosan egységes, átjárható és átlátható elektronikus és mobilfizetéses értékesítési rendszer felépítésével. Ennek az átfogó, soklépcsős fejlesztésnek az egyik mérföldköve július elseje, amikor az országban elindul az egységes mobilparkolási rendszer. Az általunk elindított mobilparkolási rendszerhez való csatlakozási lehetőséggel a korábbiaknál több szolgáltató és szolgáltatás jelenik meg a közszolgáltatások mobilfizetéses értékesítésében, a rendszer a lakossági kedvezmények kezelésére, valamint – a jogszabályi környezet rendezését követően – a mozgáskorlátozott kedvezményekkel történő visszaélések megelőzésére is alkalmas lesz” – mondta el Veres Mihály a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója.

„A Barion fizetési rendszert azért hoztuk létre, hogy a magyar lakosság készpénz és bankkártya nélkül tudjon vásárolni, vagy egymásnak pénzt küldeni, online és okostelefonnal egyaránt. Fontosnak tartjuk, hogy a feltöltött egyenleggel bármit ki lehessen fizetni, így külön öröm számukra, hogy az egész országban egységes mobilparkolási rendszerhez elsőként csatlakozhattunk. Célunk, hogy digitális pénzzel ne csak kényelmes, hanem olcsó is legyen a parkolás” – nyilatkozta Bíró Tamás a Barion rendszert létrehozó Sense/Net Zrt társalapítója.