2014.07.11. 06:21
Szinte mindegy, milyen autónk van, a legöregebbhez és legkisebbhez is létezik kerékpárszállító csomagtartó. Nem biztos, hogy vennünk kell egy sajátot, lehet, hogy elég bérelni. Nem mindegy, ki rakja majd fel és veszi le a bicikliket, és az sem, hogy harminc, vagy kétszázezer forintot költhetünk a célra.

Az autónk kora és típusa gyakorlatilag nem számít. Manapság minden új és használt kocsihoz létezik valamilyen bringatartó, akár kabrión és Smarton is szállíthatunk egy-két kerékpárt. Az alapeset még mindig a tetőcsomagtartó, mely két kereszttartóból, és bringánként egy csavarozható adapterből áll. Számítsanak hosszú menetes szárakra és önszorító anyacsavarokra is, na ezeket fogják ugyanúgy tekerni majdnem egy órán keresztül, ha csak annyira készülnek fel a szerelésre, mint Rudi és én a minap. Kis szerencsével a szerelési időt meg is négyszerezhetik, ha négy kerékpárt kívánnak elszállítani az autójuk tetején. Az elfoglaltság akkor igazán tökéletes, ha mindezt a szabad ég alatt, szakadó esőben teszik. Pont mint mi.

Kerékpárszállító tetőcsomagtartót az ország bármely hipermarketjében és a sportáruházakban is árulnak, mégpedig olcsón. Javaslom, ne a nyaralás napjára időzítsék a beszerzést és az installálást, mert abból jó eséllyel családi veszekedés lesz. Szánják rá az időt, vagy keressenek szakműhelyt. Több is van belőlük. Például a Gombos Bt-nél pontosan az autóra szabják az csomagtartókat. Mint mondják, általában nem a tetőn átívelő keresztrúdakkal vannak gondok, hanem azzal, hogy az autógyártók legalább ötféle rögzítési lehetőséget használnak párhuzamosan. Mint régen a telefontöltőkkel és csatlakózóikkal, körülbelül annyira logikus. 

Bérelni, de mennyiért?

Körbenéztem az interneten és ezen a címen például minimum öt napra lehet bérelni mindenféle kerékpártartót. A legolcsóbb, egybringás eszköz napi 400 forintért lehet a miénk, a kaució 6000 ezer forint, de a napidíj ezer forint fölé emelkedik, ha hátulra lógatható tartót szeretnénk. A csomagtartós vonalon ismert Herbály Autónál napi 800-ért Thule kerékpártartót a meglévő kereszttartónkra, minimum három napra, 5000 forint kaució ellenében. A felszerelés itt ingyenes.

A Gombos Bt.-nél egyszerűbb a matek. Minden náluk vásárolt csomagtartót visszavásárolnak két héten belül, az eredeti vételár feléért. Állítólag nem sokan szoktak élni ezzel a lehetőséggel.

 Ha nincs szerencsénk, autónkon nincsenek előre kialakított csomagtartórögzítési pontok, legfeljebb a régi kocsikon általános ereszcsatorna, vagy az sem. Utóbbi esetben olyan csomagtartót kell választanunk, amely az ajtótömítések mellett átbújtatva kapaszkodik a keretbe, így tartja stabilan és szintben a keresztrudakat. Felszerelésük nagy odafigyelést igényel. Fontos, hogy fém perembe kapaszkodjanak a rögzítő csavarok és ne a kédergumikhoz próbáljuk odafogatni őket. Előfordul, hogy bár nincs a tetőn látható csomagtartó rögzítési pont, a felső ajtókeretekben csavarmeneteket találunk, melyeket gumidugók védenek.

A tetőcsomagtartó előnye, hogy szinte minden autótípuson alkalmazható, de a tartókonzoloknak tökéletesen passzolniuk kell a karosszéria kialakításához. Érdemes előre érdeklődni a kereskedőnél, tart-e felszerelő készletet az autónkhoz. Hogy a felszerelés és beállítás végére ne tűnjön el négy helyen a fényezés az autónk tetejéről, bízzuk a munkát szerelőre, és előtte ragasszuk le színtelen fóliával a sérüléseknek kitett, fényezett felületeket. A Gombos Bt-nél kapható, sokszor helyben gyártott tetőcsomagtartók ára 15-20 ezer forint, kerékpáronként minimum további 8 ezret kell fizetnünk az adapterekért. Erre jön még a felszerelés munkadíja, ami elemenként ezer forint.

Az egyterűeken és a kombikon az autógyártók tetősínt alakítanak ki, kifejezetten a csomagtartókhoz való, általában hegesztett kapaszkodópontokkal. A képeken egy régi Renault Mégane Scénic látható, melynek tetején, a műanyag takarólécek kipattintása után, már csak a két kereszttartó konzolját kellett páronként elhelyezni. Ennek a megoldásnak sem jelentős szerszámigénye nincs, sem nem fenyeget a fényezés látható sérülésével. A Gomboséknál éppen ottjártunk idején szerelt Hyundai i30 kombin nem is kellett leszedni a teljes takarólécet, mivel a rögzítési pontokat kis fedelek alatt találjuk. Az i30-on valamiért nem a Renault-n látott módon kapaszkodik össze a csomagtartókonzol a tetőlemezzel, hanem a tető belső felületéből felfelé néző csavarokkal, melyekkel bolondbiztos a rögzítés.

A tesztre kapott Volkswagen Tiguanhoz 61 ezer forintért rendelhetünk tetőkorlátot, mellyel lényegesen megkönnyítjük a dolgunkat, mivel itt a karosszériát egyáltalán nem érinti majd a csomagtartó. Így még nehezebben sérülhet meg a fényezés és ugyanolyan stabilan tartja a kerékpárokat, mint a többi megoldás. Aki tetőkorlátot szeretne autójára, az ezt akár utólag is felrakathatja, mivel ebből is létezik utángyártott. A VW gyári extrájának áráért kapható, de felszereléséhez több helyen át kell fúrni a karosszériát. Nem mindegy milyen magas a tetőkorlát, és milyen csavarokkal akarjuk hozzá rögzíteni a csomagtartót, de erről majd később.

Az Opel eltünteti

Az utóbbi évek egyik legjobb autós-bringás találmánya a két éve megjelent FlexFix rendszer, melyet egyes Opel modellekhez lehet rendelni.

Alapesetben csak két kerékpárt lehet szállítani a hátsó lökhárítóból elővarázsolható tartóval. A megoldás a Corsákhoz, Astrákhoz és Meriva és Antara, illetve Zafira Tourer modellekhez létezik, indulóára körülbelül kétszázezer forint.

A tetőcsomagtartó kereszttartóira szerelt kerékpárszállítókat mindig külön kell megvásárolnunk. Jó hír, hogy ezek sokszor kompatibilisek egymással, bár áruk és minőségük nagyon eltérő. Képeinken egy Gombos Bt.-féle nyolcezer forintos adaptert párosítottuk egy huszonötezerért kapható német Atera kereszttartóval. Mielőtt kerékpárszállító adaptert vásárolunk, mérjük le a meglévő kereszttartó profilszélességét, és a bringaszállító csomagolásán ellenőrizzük, hogy a hozzá mellékelt bilincsek átérik-e majd.

Ugyanígy fontos, hogy a bicikli vázprofilját átéri-e a kerékpárszállító adapter. Az olcsóbb adapterek vázszorítója egyetlen csavarral szorít, de léteznek kétcsavaros megoldások, a legdrágább adapterek kulccsal zárhatók, de ezek egyenként akár harmincezer forintba is kerülhetnek. Így viszont elvileg magára lehet hagyni a bringákkal megkapolt autót. Aki félti a kerékpárja vékonyfalú vázát, vehet olyan adaptert is, amely az első villába kapaszkodik és olyan is létezik, mely a hajtókarnál fogja meg a biciklit.

A Gombos-féle összeállításon kívül az Auchan áruházakban kapható Raven márkájú kereszttartókat is megpróbáltuk feltenni a Tiguanra, de ezzel meggyűlt a bajunk, mivel a tetősín elég alacsony, a keresztartókhoz adott U-alakú menetes szárak pedig beleütköztek az autó tetejébe, végül feladtuk. Mindez megismétlődött akkor is, amikor a szintén az Auchantól kapott kerékpárszállítót próbáltuk feltenni a már fent lévő, Gombos-féle kereszttartókra. Az autó íves tetejének közepe felé az ehhez tartozó menetes szárak is elérték a tetőt és a készlethez kapott alkatrészek használatával sem tudtuk kompenzálni a problémát.

A megoldás persze egyszerű, fémfűrésszel vagy sarokcsiszolóval le kell vágni két centit a feleslegesen hosszú menetekből és máris minden a helyére kerül. Az auchanos készlet kidolgozási minősége amúgy elfogadhatónak tűnik, bár a vázbilincs tényleg nem jó mindenféle biciklihez, és rossz néven vettük, hogy bár a csomagoláson kézzel tekerhető csavarokkal szerepel a termék, a csomagolásban sima önfeszítő anyacsavarokat találtunk. Ezeket a csavarokat hajtottuk végig a hat centiméteres meneten egy sima villáskulccsal. Itt jól jött volna egy csőkulcs vagy racsnis kulcs. Mindezzel számoljon, aki a két termékért kifizeti az összesen a körülbelül 10,5 ezer forintos vételárat. A szett amúgy nagyon könnyű, a kerékpár adapter mindössze 2,3 kilós, és érzésre körülbelül ennyi lehet az alumínium kereszttartók tömege is.

A Kresz szerint egy autó tetején, a csomagtartó kialakításától függetlenül, legfeljebb ötven kilogramm teher szállítható, ez egyenként legfeljebb 15 kilós kerékpárokat feltételez. Ennél sokkal könnyebbek is vannak a piacon, és néhány nehezebb típus is. A villanybringák akár 30 kilósak is lehetnek. A biciklik homlokfelülete ugyan csekély, de készüljünk fel arra, hogy ha egyszerre többet szállítunk tetőn, az autó minimum másfél literrel többet fogyaszt majd. Ugyan erre vonatkozó előírás nincs a közlekedési szabályok közt, minden kerékpárszállító megoldásra érvényes, hogy a gyártók legfeljebb 130 kilométeres sebességet engedélyeznek. E fölött nem garantálják, hogy fent marad a csomagtartó. Nem érdemes kockáztatni és indulás előtt érdemes ellenőrizni minden egyes biciklit, nehogy azokról essen le ez-az, mire leérünk a Balatonra.

Mindig vannak kivételek. Az Atera Bike-Lift egy lehetséges megoldás a tetőre rakodás problémájára. A csomagtartóba épített minidaru használatával nem a tetőre, csak az akasztóig kell emelni a bringát, a többit elintézi az emelőszerkezet. Ára 65 ezer forint a Herbálynál, viszont így csak két kerékpár fér a tetőre
Mindig vannak kivételek. Az Atera Bike-Lift egy lehetséges megoldás a tetőre rakodás problémájára. A csomagtartóba épített minidaru használatával nem a tetőre, csak az akasztóig kell emelni a bringát, a többit elintézi az emelőszerkezet. Ára 65 ezer forint a Herbálynál, viszont így csak két kerékpár fér a tetőre

A sebességtől függetlenül erős szélben romlik az autó stabilitása és ne feledkezzünk meg a magasságról sem. A Tiguan saját 1,7 méteréhez hozzá kell még adnunk a legmagasabb szállított kerékpár 1,3 méterét. A bevásárló központok parkolóházai és a mélygarázsok tehát rögtön kiesnek az úticéljaink közül, a szerkesztőségi irodaház parkolóháza például szintén 2,1 méter magas. A magassággal összefüggő probléma az is, hogy bár a csomagtartó felszerelése egyemberes feladat, a kerékpárok rögzítése a tetőn szinte már egy közepesen magas autónál is létrát igényel, de jobb, ha eleve ketten tesszük fel először a középső bringákat, majd a szélsőket.

Nem a tetőn, de akkor hol utazzanak a biciklik?

A tetőcsomagtartónál több, kényelmesebb megoldás is létezik. Az egyik ilyen, a manapság slágerterméknek tűnő hátsó csomagtartó. Ezt nem csak ötajtós és kombi, illetve egyterű autókra rögzíthetjük, hanem lépcsőshátúra is. Mi a Thule 968, három kerékpár szállítására alkalmas univerzális csomagtartóját próbáltuk ki. Ez a szerkezet 30 ezer forintba kerül, semmilyen gyári előkészítést nem igényel az autón, felszereléséhez nem lesz szükségünk szerszámokra sem, ráadásul tömege csupán hat kiló, és összecsukva elfér egy nagyobb autócsomagtartóban.

Azért fontos ez, mert nem csak nekünk lesz könnyű dolgunk, amikor a helyére akasztjuk a 968-ast, de ellopni is néhány mozdulat csupán. Ez a csomagtartó nem zárható rá az autóra, sem a kerékpárok a csomagtartóra. A két U-alakú csőből és apróbb szerelvényekből álló eszköz hevedereit nem a gyári koncepció szerint akasztottuk be a Tiguan hátsó ajtajának aljába, és az oldalsó peremébe, hanem kereszteztük a hevederek útját, mert ezen az autón csak így maradt stabil a karosszérián. A felszerelés némi rutinnal mindössze öt percig tart, és ha már fent van, vele együtt, vagy akár a kerékpárokkal együtt is nyitható maradt a VW csomagtere, igaz, nehezebben.

A Thuléhoz hasonló, hátsó ajtóra akasztható megoldások közös jellemzője, hogy legalább egy helyen gumikoronggal tapadnak a fényezett karosszériához, ezért érdemes előre lefóliáztatni a kényes felületeket, mert a gumi és a fényezés közé kerülő homok idővel lecsiszolhatja a fényezést az autóról. Mivel autónk hátsó lámpáit és a rendszámtáblát menet közben nem takarhatja el semmi, szükségünk lesz egy külön lámpasorral egybeépített külső rendszámtartóra, és egy piros-fehér fényvisszaverő tábla sem árt. Ezeket is érdemes beszereznünk, mert nélkülük bírságra számíthatunk, ha megállít a rendőr. Az általunk próbált lámpasor ára 15 ezer forint, áramellátásához viszont olyan külső csatlakozó kell, mint amilyen a vonóhorgos autókon található. Ennek kialakítását bízzuk szakemberre.

Az autó hátsó ajtajára szerelt kerékpárszállítóra bárki könnyen felteheti a bringákat. Nem növeli jelentősen a légellenállást és parkolási gondjaink sem lesznek, hiszen a biciklik legfeljebb két oldalra nyúlnak ki egy kicsit, de ezt láthatjuk a visszapillantó tükörből. Ár-érték arányát tekintve talán ez az egyik leginkább ajánlható vétel.

Csúcstermék, csúcsáron, de nem lesz rá panasz

A kerékpárszállítás Walhalláját is kipróbáltuk. A vonóhorogra akasztható kerékpártartók teljesen függetlenek az autótípusoktól. Mindegy, hogy milyen formájú karosszériáról van szó, a lényeg, hogy legyen egy szakszerűen felszerelt gyári (a Tiguanhoz extraként rendelhető, ára 264 ezer forint), vagy utólagos vonóhorog és elektromos csatlakozó az autónkon. Ha ez megvan, egy újabb kategória nyílik meg előttünk. Csakhogy az utólag felszerelt vonóhorog önmagában 30-50 ezer forintba kerül, kell egy elektromos kábelköteg is, mely 5 ezer forint a hagyományos elektromos hálózattal gyártott autókra és 20 ezer forint, ha Can-buszos rendszerű az autónk. A felszerelés további 15 ezer forintba kerülhet, és a vonóhorog miatt újra kell vizsgáztatnunk az autónkat. Ez további 16 ezer forint lesz.

A vonóhorgos szállítók a lehető legalacsonyabban tartják az autó súlypontját, mivel még alacsonyabbra kell őket felszerelni, mint a hátsó ajtóra kapaszkodó megoldást. A teszthez egy német gyártmányú Uebler X21 Nano típusú, két kerékpár szállítására alkalmas szettet kaptunk. Ez saját hordozótáskával érkezik, tömege tizenhárom kiló, hatvan kilóval terhelhető, és amikor nem használjuk, nagyon kicsire össze lehet csukni.

A használatbavétel tényleg csak néhány mozdulatból áll. Egyszerűen ki kell nyitni a kerékvezető síneket, fel kell hajtani az autó farához közelebb eső támasztókeretet, majd két oldalra kihajtani a hátsó lámpákat. Ezután egyszerűen ráemeljük a csomagtartót a vonóhorogra, párhuzamba állítjuk az autó lökhárítójával és lenyomjuk a szorítókart. Ezt zárókulcs rögzíti a helyére, így csak roncsolással lopható.

Amikor a kerékpártartó stabilan áll a helyén, összecsatlakoztatjuk a szabványos elektromos csatlakozókat és egyszerűen ráemeljük a két biciklit a tartósínekre. A két kézitekerős bilincsen kívül racsnis hevederek is fogják a kerekeket, így azok biztosan nem gördülnek tovább, vagy mozdulnak el menet közben. Az utolsó lépés a rendszámtábla áthelyezése az autóról a csomagtartóra, merthogy bizonyos előírások betartásával egy éve már ez is törvényes megoldás Magyarországon. Mindez tényleg olyan egyszerű, mint így leírva. Ha nyitni akarjuk a hátsó ajtót, az egészet hátra lehet billenteni a helyén, és még ekkor sem mozdul el semmi, ha a fenti lépéseket betartottuk. Az Uebler nem olcsó. Az alapmodellnek tekinthető X21 Nanóért is közel 180 ezer forintot kell kiadnunk és simán kétszázezer fölé emelkedik az ár, ha egy egész család szeretne kerékpárt szállítani ezen a módon.

Minden kerékpártartó használata kompromisszumokkal jár. Vehetünk olcsót, tehetjük a tetőre a kerékpárjainkat. Így kevés pénzért bringázhat a család. Ha kicsit többet költünk és még mindig a tetőn szállítanánk a bicikliket, nagyobb biztonságot kaphatunk egy kétcsavaros vázbilinccsel ellátott szerkezettel. Ha az autó hátára akasztott csomagtartót választunk, az egészet megúszhatjuk negyvenezer forint alatt, de ezeket az eszközöket a legkönnyebb ellopni és az autó fényezésére is nagyon kell ügyelnünk a felfekvő felületek miatt. Nem a gumitappacsok és gumírozott kampók jelentenek veszélyt, hanem az alájuk kerülő por és a természetes rezonanciák.

A vonóhorgos megoldás minden előkészülettel együtt többszázezer forintos kiadás. A tetőcsomagtartókat és a vonóhorgot viszont később nem csak kerékpárszállításra használhatjuk, és az utóbbival felszerelt autó állítólag akár 2-3 százalékkal is többet ér a használtpiacon. A cikkben csak a főbb irányok bemutatása volt a célunk, de azt megtudtuk, hogy a kínálat minden termékkategóriában óriási, érdemes tehát kérdezősködni most, hogy itt a szezon. A kerékpáros nyaralás nagyszerű dolog, de nem árt hetekkel korábban elkezdeni a felkészülést, ha saját és nem helyben bérelt biciklit szeretnénk tekerni.