Pofátlansági világrekord

2014.07.29. 17:55

Ötvenezres csekkekkel a kulturált parkolásért? Á, egy fenét. A rokkantparkolókat ma már nem azért tartják fenn, hogy a nehezen mozgó autósoknak könnyebb legyen az élete. Ha nekik akarnának segíteni, talán foglalkoznának néha a felfestésekkel. De nem foglalkoznak, tesznek rá magasról.

Ártani, vagy segíteni akart a táblafirkáló?
Ártani, vagy segíteni akart a táblafirkáló?

A szerkesztőség tövében lévő közterületi parkoló olyan, mint egy kis Magyarország-sűrítmény. Jellegzetes szaga megtekeri az orrod, ha a közelébe mész. Kedveljük ezért, hiszen bármilyen szituáció kibontakozhat itt is, ami bárhol máshol naponta előfordul a szerencsétlen magyar autósokkal. Nem kell átszelnünk a várost, ha látni szeretnénk hol tart a városi parkolás ügye, például. Tilosban parkolás szinte naponta, autóelszállítás egy-két hetente előfordul, de akár egy békepeli autós kontra közterület-felügyelő perpatvar is jut, csak jókor kell lemenni az irodából.  

Legutóbb ma délután történt egy ilyen, amikor újabb autóst büntettek meg, aki pechjére azt hitte, hogy Európa nem a világ másik végén található, hanem itt, Óbudán. A Polgár utca nagyparkolójának csücskében két, mozgáskorlátozottak számára kialakított hely van. A parkolókat táblával is jelölik, tudják a P betű és a kerekesszékes alak piktogramja, így elvileg könnyen elkerülheti a büntetést, akinek nincs mozgáskorlátozott igazolványa, illetve nincs olyan családtagja sem, akinek van.

Ez itt egy felfestés. Volt három éve
Ez itt egy felfestés. Volt három éve

A közterület-felügyelők Daciáját mindennap látjuk, bár kicsit dologtalanul telhet az idejük mostanában, miután a szomszédos járdaszigetet parkosították, és oda már tényleg nem állnak autók. Talán eleve úgy találják ki a munkarendjüket, hogy minden járőrpárnak jusson a maradék sikerből, ami rokkantparkolókba állókra szórt büntetésekkel jár.

Ezúttal egy suzukis hölgy kapott ötvenezer forintos csekket, pedig nem a két rokkantparkoló egyikébe, hanem közvetlenül melléjük állt. A közteresekkel folytatott veszekedésbe csöppenve hallhattuk, hogy nem csak a szokásosnál szélesebb mozgáskorlátozott helyekre nem állhat egy átlagautós, de ügyelnie kell arra is, hogy a mellé érkező rokkant autósnak elegendő helye maradjon arra, hogy akár kerekesszékével együtt is ki tudjon szállni. 

A Suzuki két kereke közé kapta a parkolóhely határvonalát. Látják?
A Suzuki két kereke közé kapta a parkolóhely határvonalát. Látják?

De mi a helyzet akkor, ha a rokkant autós áll túl szorosan a jelöletlen helyen várakozó autó mellé? Egy pillanatra csend lett az utcán miközben ezen gondolkodtunk a felindult hölggyel, a két közteressel, illetve a jelenetet féltávolból figyelő autós futárral, akiről később kiderült, hogy rutinosan megoldja az ilyesmit, a rokkantkártyás családtagja segítségével, utólag. 

Az ilyen csendek nem tartanak sokáig, hiszen a közteresek nagyon felkészült szakemberek a lakosságelhárításban. Így tudtuk meg, hogy hiába koptak le szinte maradéktalanul a betonról a szokásosnál másfélszer szélesebb rokkantparkolókat kijelölő segédvonalak, jár a bünti a szabályszegőknek mert a törvény szerint elég csupán a tábla. Hiába írta át valaki fekete filctollal a mozgáskorlátozott parkolókra figyelmeztető tábla alatt, a nekik fenntartott helyek számát jelző kettest négyesre. És végül hiába erősít rá az emberben a négy parkolóhelyről szóló teóriára az átfirkált kiegészítő tábla alatt látható négybeállós ábra, minden nagyon rendben van.

A táblákat állítólag a Budapesti Közlekedési Központ gondozza, és ők felelősek a felfestésekért is. Ezt az egyenruhásoktól tudjuk. Kíváncsian várjuk, mikor hozzák helyre az egyébként évek óta hiányzó felfestéseket és mikor törlik le a firkákat a kis kiegészítőtábláról. 

Az ellenőrzések elég rendszeresek, tehát ezen biztosan nem múlik majd. Amíg nem hozzák helyre a burkolati jeleket, senki nem fogja tudni, hogy a Polgár utcai parkoló csücskében valójában két, széles rokkantparkoló található és aki jogosulatlanul, netán nem elég nagy oldaltávolsággal használja, annak durr, bevarrnak egy ötvenezres csekket az ablaktörlője alá. Mivel még mindig sok a hamis kártya, bárki lehet gyanús, ezért a gyorsreagálású parkolószakemberek néha bevárják az autótulajdonost és mozgását elemezve megállapítják, hogy valóban sérült-e avagy sem. Nem vicc, ők mondták. A sérült családtagnak járó kártyát is csak akkor fogadják el, ha az illető jelen van az ellenőrzéskor.

Napi hat megbüntetett autóssal számolva heti 1,5 millió forintot kaszálhat a kerület, vagy a BKK ezen az egyetlen helyen. Mivel nagyon rossz kedvem lett ettől az egésztől, nem hívtam fel a hivatalokat, hogy mutogassanak egymásra, meg kérjék a szíves türelmemet. Inkább én kérem őket, hogy fessék újra az istenverte jelöléseket és ne is szóljanak, hogy ki tudott a problémáról, és kit nem érdekelt mégsem.

Amíg nem végeznek ezzel, azt fogom hinni, hogy mostani állapotokkal elégedettek, és nem akarják, hogy minden autós megtalálja a helyét. Nyilván nem ez az egyetlen ilyen pénznyelő az országban, de mint említettem, mifelénk, az óbudai a Polgár utcában együtt van sok minden, amiért nyomorúságos a magyar városi autósok élete.