A harmonikakirály autói
Amikor először kormánykerék mögé ült, még az út bal oldalához közelítve autóztak Magyarországon. Az ötvenes–hatvanas években Adlert, Standardot és Mercedest tartott, egy Mercedes (és egy Rolls) ma is áll a garázsában. Lehetett volna Sztálin-díjas (kihagyta), lett viszont Kossuth-díjas, Budapest díszpolgára, és kitüntették a Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével is. A fél világ megismerte és elismerte Tabányi Mihály harmonikajátékát.
Hetvennégy évvel ezelőtt, 1940 nyarán állították ki a jogosítványát. Akkoriban megnyert egy országos zenei versenyt, a kapott díjhoz hozzáspórolt, és megvette Muráti Lili alig használt Adler Luxus Cabriolet-jét 2600 pengőért. Autóbolond volt mindig, a zene mellett csak a gépkocsi érdekelte.
A sajátos vonzalom eredete kideríthetetlen. A családban nem volt autó, nem is lehetett, mert ugyan édesapja üzemvezetőként dolgozott a Ganzban, de abból a fizetésből sem telt ekkora luxusra. Az oldalági rokonságban már jobb volt az autóhelyzet – báró Jankovichék –, ott a húszas években is akadt egy Mercedes.
Ötéves korában karácsonyra kapott egy hegedűt, s évekig tanult az Operaház elsőhegedűsénél. Az ő javaslatára tért át billentyűs hangszerre, s maga hangolta a használtan vett ősöreg, fatőkés pianínót. Tizenhárom éves koráig zongorázott, majd 1933-ban, amikor Louis Bobula (Bobula Lajos) visszatelepült Magyarországra, harmonikázni tanult nála.
„1942-ben a nép szavazása alapján a tangóharmonika királyává választották” – áll a nappali szobája falán bekeretezve függő oklevélen, ami már a páratlan karrier kezdetére utal. 1940-ben megnyerte az első országos hivatásos tangóharmonika-versenyt, s mivel a Zeneakadémián nem volt harmonika-tanszak, 1939-ben orgona–gordon szakra vették fel. Ide illő részlet, Kodály Zoltán később azt nyilatkozta a Pester Lloydnak, csak akkor ismeri el a harmonikát koncerthangszerként, ha Tabányi zenél rajta.
Élőben játszottak vasárnaponként, rendszeresek voltak a fellépések. Amikor Galyatetőn megnyílt a Nagyszálló, az ő zenekara muzsikált esténként, s napközben illusztris társaság tagjaként Teleki Pál, Horthy István, Zogu albán király társaságában síelt le Galyáról Pásztóra.
– A Gamma sportrepülő-klubjában ismerkedtem a repüléssel, ott kerültem jó viszonyba Horthy Istvánnal is. Először az ócsai reptéren vezettem autót, 170-es Mercedesen és 1500-as Fiaton gyakoroltam.
A katonai felmentést is a tangóharmonikának köszönhette, sok hírességet, köztük Karády Katalint kísérte, szvinget játszott és persze autózott, amíg csak lehetett. De a háború elvitte az Adlert. Hiába falazták be a Hutyra Ferenc utcai garázsban, amikor az ostrom után elment érte, kiderült, már megelőzték. Így életében először motorkerékpárra ült, mert menni, játszani kellett. Először egy szóló DKW, aztán egy 500-as JAP-motorral hajtott oldalkocsis gép lett a szállítóeszköz.
Noha a háború után nagyon nehéz volt autóhoz jutni, volt idő, amikor három kocsija is volt, sport-Adler, Adler Trumpf limuzin és Fiat Balilla. 1946-ban közel egy éven át Svájcban játszott, az egyik Adlert onnan hozta magával. Szluka Sándor és Cserkuti László, a híres versenyző is sofőrködött neki. Utóbbi csak egy volt a sok versenyző ismerős közül, Gál Ferenc, Szabó Kuksi, Nándori László és Zamecsnik Tivadar is a baráti körhöz tartozott.
Egy időben saját versenyvezetői igazolványa volt, a Dózsában igazolva, s szert tett egy Alfa Romeo 6C-re. Buza Jánosnak adta kölcsön, hogy versenyezzen vele (elfelejtette visszaadni), Zamecsnik készítette elő a futamokra. Az Alfát is a zenének köszönhette, természetesen. Akkoriban az Emkében játszott, oda járt mulatni egy olasz család, akiknek több kocsijuk is volt. Nem tulajdonítottak nagy jelentőséget az Alfának, szinte fillérekért adták el Tabányinak, mert a zene volt a mindenük.
Az Adlerek után Lancia Aprilia következett, amely nem volt éppen fényes állapotban, egy debreceni fellépésről hazafelé jövet például kiesett az egyik hátsó ajtó, és a hátsó ülésen utazó Vadas Zsuzsa énekesnő és Orosz János zongorista felváltva tartotta. Szerelem, majd házasság lett a dologból.
– Az ötvenes években engedéllyel lehetett használt autóhoz jutni. Minden minisztériumnak volt kontingense, de én nem estem bele. Svéd Sándor, a híres operaénekes kért kocsikiutalást, meg is kapta, ám időközben az USA-ban ajánlottak neki szerződést. „Adják át Tabányi barátomnak” – üzente, amikor visszaküldte kiutalását.
Végül külön engedéllyel megvehettem az angol konzul Standard Vanguard kocsiját. Féléves autó volt, valódi bőr kárpitozással, jobb oldali kormánnyal. Rajta maradt a diplomáciai CD-s rendszám, úgy jártam vele. Amikor Miskolcon koncerteztünk, egy rendőrnek feltűnt, leállított. Mondom neki, hogy a Minisztertanács engedélyével vettem a kocsit. „Jó, majd leellenőrizzük, le kell állítani” – válaszolta. Bevitette velem az autót a főkapitányságra, és ott tartották. Gyorsan telefonáltam egy budapesti főrendőr ismerősömnek, aki leszólt. Elnézést kértek, és visszaadták a Standardet.
1955 végén letiltották Magyarországon, nem szerepelhetett a rádióban, bevonták a lemezeit. Az indok: „kozmopolita zenét játszik.” Egy évig tartott a tiltás, addig kiment Prágába, s a Vencel téren lévő Alfa koncertkávéházban lépett fel. 1956 nyarán a Karlovy Vary-i filmfesztivál külföldi filmes sztárjai – Yves Montand, Jean Marais, Jean Cocteau – ellátogattak Prágába, s amikor meghallották Tabányi játékát, azonnal magukkal vitték Karlovy Varyba.
A másfél éves szilenciumtól eltekintve Tabányi Mihály együttese volt szinte az egyetlen zenekar, amely állandóan országos turnéra járt. Mellette nyolc éven át minden hónapban egyszer–kétszer élőben játszottak a rádióban vasárnap délben. A hazai népszerűség nyomán egyre több külföldi felkérést kaptak, az eredetileg tervezett három hónap helyett másfél évig vendégeskedtek például a Szovjetunióban. Egyhavi keresetéből tudott új Volgát venni, nem is mulasztotta el, de mivel a vendéglátók állandóan marasztalták, a hazaküldött autó bő egy évig állt a Józsefvárosi pályaudvaron zsírozva, ládázva. Állítólag az volt az első Volga Magyarországon.
Jó barátságba került Aram Hacsaturjánnal, David Ojsztrahhal. Hacsaturján azt mondta, maradjon a Szovjetunióban, és Sztálin-díjas lehet. Nem élt a lehetőséggel, inkább hazajött, ahogyan 1946-ban Svájcból, majd később az NSZK-ból is mindig, ahogy a szerződése lejárt.
– Amikor 1960-ban kimentem Nyugat-Berlinbe, itthon egy Opel Kapitän kocsim volt, de nem vittem magammal. Kint azonnal vettem egy VW Bogarat használtan. A Trojka nevű előkelő lokálban játszottam, ahová minden hónapban új műsor jött Párizsból, s egy üveg pezsgő 280–360 márkába került. Nagyjából ennyiből vettem a Bogarat, az 1957-es Standardot madzagfékkel. Emlékszem, egyszer jött egy nagy havazás, és minden kocsi elakadt, csak én tudtam menni a Bogárral. Az mindent kibírt.
A VW-t hazahozta, és a mai napig létezik, veterántalálkozókon rendszeresen megjelenik, tulajdonosánál megvan az eredeti szürke forgalmi, benne Tabányi Mihály nevével. Miközben a Bogárral járt, megrendelt egy Mercedes 190 SL-t, de mivel arra várni kellett, vett egy új 220-ast is. Jól mentek a dolgok, így ez sem volt elég, vásárolt egy Ford 20M-et, sőt pár hétig lehetett egy 1953-as Adenauer Mercedese is. A már kissé lerobbant autótól állapota miatt vált meg. A 220-ast később eladta Borsos László zongoristának, ő 1965-ben hazahozta, tőle idősebb Tóth János vette meg, és versenyzett vele.
A Mercedes 190 SL 20 ezer márkába került az extrákkal – mert volt hozzá keménytető, Becker rádió (1500 márka) és motoros Hirschmann antenna. Lehetett halogén fényszórót rendelni, s tükröket is. Volt egy másik ilyen kocsi akkoriban Magyarországon, de nem magyar rendszámmal. Tabányi Mihály számára a 190-es hétvégi autó lett, hiszen mellette mindig volt egy vagy kettő. Ezt a kocsit sokáig első számú kedvencként tartotta, a legjobb olajat tette motorjába, s mert ilyet itthon nem lehetett kapni, felesége, akkoriban az Astoria Szálló vezetője, külföldről hozatott hozzá kenőanyagot a törzsvendégeivel. A 190-es a mai napig a család tulajdonában van, noha tett egy kitérőt. A nyolcvanas évek elején Varga Jenő megvásárolta a gyűjteményébe, de az időközben ugyancsak veteránrajongóvá lett ifjabb Tabányi, Sándor visszavette. 72 ezer kilométert mutatott az óra eladáskor, 76 ezerrel került vissza 1991-ben.
– Mindig szerettem volna egy Rolls–Royce-ot, de nem vehettem. 1960-ban Nyugat-Berlinben állandó vendégünk volt a jómódú Horst Pratt, aki mindenkit ismert. Nagyon szeretett minket, sok helyre meghívott bennünket. Egyszer azt mondta: „A szabadnapodon elmegyünk Duisburgba egy barátomhoz.” Kiderült, az illető egy ruhagyár tulajdonosa. Vacsora után kicsit játszottunk, majd a házigazdával kimentem sétálni a kertbe. Kérdezte, mit hajtok. Mondtam, most vettem egy 190 SL-t. Azt mondta erre: „Add el gyorsan.” Nem értettem. Valamivel később odaértünk egy nagy épülethez, megnyomott egy gombot, négy ajtó felnyílt, kigyúlt a villany, odabent autók sora: Pullman Mercedes, 300 SL, Jaguar XK 150, RR Silver Cloud. Azt mondta, „Most jön az új Rolls–Royce-om, a 190 SL áráért odaadom neked a Cloudot, 50 ezer kilométer van benne.” Lehűtöttem, ha én azzal a kocsival hazamegyek, egyenesen kinyitnak nekem egy ajtót, és hajthatok is be.
Veterános cikkek
Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.
A Mercedes 190 SL bekerült a magyar filmtörténelembe. Jugoszláviában, Dalmáciában forgatták Makk Károly Isten és ember előtt című filmjét, abban egy görög milliomos fiának a kocsija volt. Tabányi Mihály nem adta ki kezéből a volánt, átmaszkírozva ő vezetett. Nem volt veszélytelen a feladat, egy másik autóval kellett versenyeznie a tengerparti úton, néha százhatvannal hajtva. Sem addig, sem azóta nem ment olyan gyorsan. A másik szerep Böszörményi Géza Autó című filmjében adódott, az érdi emelkedőn a forgatókönyv szerint lehagyta egy megbütykölt Renault Gordini, és a vezető nő boldogan vágta Tabányi Mihály fejéhez: „Lemaradtál, Rockefeller!”
1965-ben Trabantot vásárolt. Nyugat-Németországból hazatérve csak a Mercedes 190 SL-je volt, abban pedig kettőnél többen nem fértek el. Felkereste hát ismerősét a Belkereskedelmi Minisztériumban, aki megkérdezte, milyen autó kellene. Ha lehet, kombi, mert abban elfér a harmonika meg a fellépés más kellékei. Trabant jó lesz? – kérdezte a miniszterhelyettes, és már telefonált is Csepelre, készítsenek elő egy Trabant kombit Tabányi művész úr részére. Két óra múlva a műanyag karosszériában ült. Színválasztás persze nem volt, de a hátsó ajtót fel lehetett nyitni, és elfért benne a hangszer.
A Trabant után következett egy új Bogár, majd egy állólámpás Mercedes, 200-as dízel. 1978-ban jött a Mercedes W116-os 350 SEL, ezüstszínben. Aligha volt még egy olyan autó Magyarországon magánkézben. Könnyedén ment 200-at, de ezt csak a fia, Sándor tudta, aki néha elcsórta a kocsit, beültette a haverokat, és irány az M7-es.
1980-ban vette az Oldsmobile Delta Royale 88-ast, amelyről mindenki azt hitte, hogy Rolls, mert nagy R betűt viselt a maszkján. Amikor három hónapos koncertkörúton volt az USA-ban, a Royale-lal utazott a legtöbbet. Külön rendelésre mechanikus váltóval készült a Pontiac Firebirdje, mert ahhoz volt szokva, „a stiftes váltót szeretem.”
– A 3000-es BMW-met egy rendőrtiszt barátom hajtotta csapágyasra. Mentünk a Balatonra az autópályán, élvezte a sebességet. „Jaj, de jól megy!” – mondta, és nyomta neki a padlógázt. Nem akartam megsérteni, mert tudtam, neki mindig rossz kocsijai voltak.
Tizennyolc évig használta az állólámpás dízel Mercedest, és csak akkor vált meg tőle, amikor fiától kapott egy új 200-as 124-est. Álláspontja szerint problémamentes gépkocsit kell használni. Már nem érdekli a vezetés, ha koncertre utazik, többnyire a fia vezet. A garázsában a klímás, automata Mercedes 190-es mellett egy Rolls–Royce Silver Shadow is áll. És bár a vezetés nem hozza lázba, az autók még nagyon. Nemrég egy golfpálya-megnyitás kapcsán Svájcban járt, és amikor meglátta az új Aston Martint, beleszeretett.
A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2010/8-as számban jelent meg.