Tudják, mi kell ahhoz, hogy a teljes kimerülésbe autózzák magukat? Elhatározás, pár ismerős és húszezer forint.
Kegyeibe vette a fordos-csapatot az időjárás és velük együtt minket is, amikor március nyolcadikán kitelepültünk Tökölre Stump András kollégámmal és hűséges kis Toyotánkkal, hogy amolyan idegen testként tanulgassuk a lapjával közlekedés trükkjeit együtt ezzel a remek és vidám kis brigáddal. Semmi feszülés, semmi vizsga vagy arcoskodás: csak szórakozás, ahogy kell. Mondjuk a kerékdőlésekből és a nyomtávokból/kormányszögekből azért látszott, hogy itt nem csak elsőbálozók jöttek össze. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
A látszat csal: ez itt valójában egy V8-as Mustang. Erős, remek hangja van és gumit eszik. Két kör alatt egy garnitúra hátsót. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Remek tanulmány a jól belőtt futóműre, alapos kormányszögre, az erőre, melyből sosem elég és arra, hogyan kell ezt csinálni úgy, hogy látványos legyen. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
A borzalmas kerékdőlés alap, a szélesebb nyomtávot pedig az irgalmatlan kormányszög indokolja. Ettől van az, hogy utcai autóhoz képest egészen elképesztő szögekben képesek a driftautók keresztben füstöt okádni a tátott szájakba. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
A Sierra szinte olyan jól kirakós, mint az E30-as BMW, azzal a különbséggel, hogy a sperrdifije nem ér semmit. De mindegy is, mert egy bizonyos teljesítményen túl a hegesztett difi bírja csak. Vagy a méregdrága verseny-differenciálmű. Nagy előnye, hogy aránylag olcsóbban építhető és még nem szúrja annyira a rend őreinek szemét. De ne kapassa el magát: a hátsókerék-hajtás és a kéziváltó kombinációja már lassan összeköt, nem szétválaszt. Kevesen vagyunk már és egyre kevesebben leszünk. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Öreg Capri nem vén Capri. Bár a gyári futóműve és annak geometriája nem éppen drift-barát, de ezek a srácok Forddal kelnek-fekszenek, így pontosan tudják, mi kell ahhoz, hogy... (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
...bármikor gurítson egy igazi old-school driftet, mint a hetvenes évek angol üldözéses jeleneteiben. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Sipos úr alól elfogytak a Sierrák, így kénytelen volt lassan évek óta porosodó autóját elővenni. És bár eleinte esett-kelt, de a végére... (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
...egész jól belejött. Talán hallgat ránk és a jövőben ezzel a csodaszép Caprival tolja majd, nem a kombi Sierrával. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Rézmányi Balázs kerek 1300 képet lőtt. Elég nehéz volt kiválogatni ezt a párat. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
A Sierra mindent elhord: 12 szelepes V6-ot, 24 szelepes Cosworth-motort, a T-Bird Eaton kompresszoros 3.8-as, vasblokkos Essex V6-osán túl V8-as motorokat és persze a mászókát, ami egy komoly versenyautóban létszükséglet. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
A Ford-klubos rendezvényre vasárnap került sor, de a szombati - profi - driftedzésről megmaradt a sok törmelék és a pálya, amely sokkal kevésbé fogyasztotta a gumikat, mint a kiskunlacházi rücskös beton. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Horváth Feri barátunk Sierrája nem mai gyerek, de Feri sem. Finoman szólva is elég jól ismerik egymást a dögerős Forddal. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Ez is inkább egy kompresszoros T-Bird, az indítás egy kicsit körülményes volt akkutöltő híján, de mint látszik, segítő kezekben nem akadt hiány soha. Sok sörbe fog ez még kerülni. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Bármennyire is nagy volt a lazaság, azért bukósisak nélkül senki nem ült autóba. Fejre állni bárhol lehet, az ördög sosem alszik. Azért is vörös a szeme. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Húszezer forint volt a beugró és ennyit bőven megért az, hogy a tököli reptéren, jó időben, jó társasággal annyi autózzunk, hogy már délután háromra a karunkat sem bírjuk felemelni a sok kormánytekergetéstől. Gumis is benne volt az árban, ezt csak így lehet, hiszen egészen elképesztő mennyiségű rommá szakadt abroncsot kell elszállítani egy-egy ilyen nap után. Az pedig, hogy szögelni kell? Nos, az benne van. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Itt nincsenek profi szervizcsapatok, nincs seregnyi szerelő, csupán lelkes srácok, akik a szabadidejükben összedobnak mondjuk egy ilyen egészen elképesztő autót, mint ez a Sierra is, orrában egy szívemhez oly közel álló, öthengeres Volvo turbómotorral (T5) és egy hozzá írt vezérlőelektronikával. A projekt Achilles-sarka a váltó, mivel csont nélkül (harangvagdosás, stb.) csak a 9xx-es széria kéziváltója megy fel rá. Abból pedig nincs sok. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Pár kör után adta meg magát az első váltó, de az igazi férfiak nem adják fel, hanem egy közeli bontóból (természetesen ismerni kell a Volvo-bontóst) szereztek egy másikat és délutánra már kész is lett, így... (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
...kerek hat kört tudtak megtenni, mielőtt széthullott az is. Na de az a hat kör olyan is volt. Csodás soröt-hang, sűrű füst, profi kormánykezelés és tempó. Megérte? Meg hát! (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Nem egyedül voltunk testidegenek a pálya szélén, de ne tévessze meg önöket a gyönyörű Fiat: van itt tulajdonosi Ford-kötődés is. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Aki ezt lenagypolszkizza, azzal ne álljanak többé szóba. Ez eredeti, torinói termék. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
A Pisztolyt kicsit gatyába ráztuk a hosszú, téli napokon Stump Andris kollégámmal. Lassan kialakul a jó futóműbeállítás, a motorja erős és csak egyszer kellett megállnunk aznap, amikor kifogyott a benzin. Hamarosan bővebben is elmeséljük a feltámadást. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Nem csámpás, célszerszám. Valószínűleg a pormentes környezethez szokott autóipari mérnök agygörcsöt kapna egy-egy megoldástól, szerencsére itt nem ez számít, csak a végeredmény. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
A bátrabbak és profik beálltak egymás anschlussába és tolták a tsuiso-t azaz a páros driftet. Nagy figyelmet- és fegyelmet valamint tökéletes autóismeretet és gyakorlatot kívánó dolog ez. Folyamatosan figyelni kell az elöl lévőt, hiszen egy rosszul lekövetett rontás mindkét autót gajra vághatja. Nem történt ilyen. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Jól látják, egy ismerős Escort és némi felhasználásra váró gumi. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Ez a Taunus valami egészen csodás és szép darab volt. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Ez itt nem egy Superbike-abroncs, csupán egy futófelületétől megfosztott, néhai akármi. Akárki is tette, rendes munkát végzett. Nyilván sokan vannak, akik öncélú környezetszennyezésnek gondolják az efféle bulikat, pedig valójában nincs jobb annál, amikor az ember itt teszi próbára magát, ahol lehet, nem a forgalomban. (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Nem volt lazsálás. A lányok éppen fújnak és nyomást mérnek. Köszönjük! (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)