Ilyen autót vesz a magyar – igazából

A magán-autóeladások 2014-es sztárjai

2015.03.20. 06:14 Módosítva: 2015.03.20. 11:07

Szép dolog a statisztika, még szebb, ha árnyaltan kezeljük a bennük szereplő adatokat. Az autóeladási kimutatások mindig felkorbácsolják a kedélyeket, de talán tisztábban látunk, ha kicsit belenézünk abba a táblázatba is, amelyik a magánemberek autóvásárlásairól szól.

Magyarországon nagyon lassan, de nő az évről-évre eladott új autók száma, 2014-ben például már bő 67 ezer kocsi kelt el. Azt is tényként kezelhetjük, hogy e 67 ezer autó java része céges flottavásárlások, állami beszerzések részeként kel el, egy jó nagy adag – becslések szerint akár 15-20 százalék – külföldre történő reexportálás útján gyarapítja az egyre szépülő eredményeket, ám hús-vér magánzóból jó, ha összejön 18 ezer ember.

Ők 18 ezren azok, akik a saját pénzüket viszik a boltba, akik valóban maguk döntik el a hirdetések, a szomszéd ajánlása, a márkahűségük, a régi autószerelőjük, avagy a magánvéleményük alapján, melyik szalonban írják alá a szerződést. Hogy jobban érthető legyen: a többiek, azaz a maradék közel 49 ezer autóhasználó számára többnyire az állami beszerzési mutyigépezet, a vállalati flottaguru, vagy a külföldi cég központi policy-ja dönti el, mibe ül – tehát ők igazából nem számítanak egy olyan statisztikában, ahol az adott típusok kedveltségét az eladási sorrend hivatott a tudatalattinkba sugallni. Hiszen az összeladási sorrend nem annak a 67 ezer főnek az ízlését mutatja, ezeket az adatokat nagyon elhúzza alig pár száz vállalati és állami döntéshozó irányultsága.

Amit ezekből tudunk, és amit a média is megafonnal üvöltött a fülünkbe az elmúlt hetek során: a 67 ezer összesen eladott autóból vitathatatlanul a Škoda Octavia az éllovas a maga 3968 példányával. Őt követi a 2590-et elért Ford Focus, majd jön be harmadik helyre az Opel Astra a maga 2422-es eredményével, hurrá. Legalább tudjuk, mely márkák képviseletei állnak jól az állami szervekkel és a flottamenedzserekkel, mert ez nagyjából az a rangsor. Aztán következik a Dacia Duster, az Opel Corsa, a Suzuki Swift, a Volkswagen Golf, a Škoda Rapid, az Opel Mokka, ez az első tíz lefutottuk hát a kötelező kört.

Nekem azonban sokkal többet mond az a statisztika, amelyet a Datahouse Kft-től kaptunk, és amely a magánvásárlók szokásairól mesél. Lehet, hogy ők csupán 27 százalékát képviselik annak a torz struktúrának, ami a magyar eladásokból kirajzolódik – normális gazdaságú országokban a vállalati eladások vannak kisebbségben, jellemzően 20-35 százalékát jelentik az össz-számoknak –, de az ő 27 százaléknyi véleményük sokkal többet nyom a latban, sokkal jobban megmutatja, melyek azok a típusok, amiket a köz kedvel, mint a központilag erőltetettek, mint a 49 ezer többié. A számítások kedvéért egyetlen táblázatba tettem a hivatalos összeladási számokat és a datahouse-os magáneladásos számokat, akit érdekelnek az apró részletek, itt megnézheti az Excelt.

Következzenek hát a magáneladások hősei, azok az autók, Amelyeket 2014 Magyarjai Maguknak Kedveltek A Legjobban. Első helyre surran be nagy krómvigyorral, duci kerekein a Dacia Duster 936 példánnyal – és valóban látunk belőle sokat az utakon, tehát jogosan kap tapsvihart. Második, alig hat autónyival lemaradva tőle az Opel Corsa 929-cel. A régi magyar éllovas, a Suzuki Swift pedig még mindig jó erőben evez be a harmadik helyre 664 darabos eladással.

Hoppá, hol maradt a Škoda Octavia? Az nem lehet, hogy az összesített rangsor első helyezettje még az első három közé sem jutott be a magánlistán! Pedig nem, de baromira nem. Az Octavia – kapaszkodjanak meg – a 20. helyen áll a magánemberek által megvett autók sorában, a hivatalos összeladások 3968-ával szemben nála csupán szerény 291 névvel felcímkézhető vevőt látunk, tehát e kocsik 92 százaléka állami és céges csatornákon keresztül talált gazdára, s alig maroknyi illető döntött úgy, hogy a saját pénzét adja ki őrá. Még az összesítésben második Ford Focus is csak a 12. helyre tud itt fellépni a 2590-nel szemben mutatott 373-as magán-darabszámával.

Lássuk magáneladások sorrendje szerinti első húsz típust 2014-ből (zárójelben az összeladások szerinti helyezések szerepelnek, összehasonlításképpen):

1 (4.) Dacia Duster 936 db
2 (5.) Opel Corsa 929 db
3 (6.) Suzuki Swift 664 db
4 (18.) Toyota Yaris 523 db
5 (3.) Opel Astra 512 db
6 (29.) Dacia Sandero 478 db
7 (32.) Suzuki Splash 444 db
8 (10.) Suzuki SX4 S-Cross 435 db
9 (15.) Kia Ceed 432 db
10 (9.) Opel Mokka 409 db
11 (25.) Dacia Logan 393 db
12 (2.) Ford Focus 373 db
13 (13.) Opel Zafira 368 db
14 (19.) Renault Fluence 352 db
15 (36.) Opel Meriva 346 db
16 (20.) Volkswagen Polo 328 db
17 (16.) Nissan Qashqai 320 db
18 (37.) Mazda 3 315 db
19 (7.) Volkswagen Golf 295 db
20 (1.) Škoda Octavia 291 db

A magáneladások 2014-es márkasorrendje pedig (zárójelben az összeladások szerinti helyezések):

1. (1.) Opel 2938 db
2. (6.) Dacia 1973 db
3. (5.) Suzuki 1823 db
4. (7.) Toyota 1359 db
5. (2.) Ford 1208 db
6. (10.) Kia 1012 db
6. (4.) Volkswagen 1012 db
7. (8.) Nissan 908 db
8. (9.) Renault 869 db
9. (3.) Škoda 661 db
10. (17.) Hyundai 644 db

Ha az össz- és a magáneladások közti különbségeket tovább böngésszük, adódnak még még érdekességek. Rögtön a Fiat 500-at tartalmazó rubrikánál homlokra szalad a szemöldök – összesen 1176 fogyott belőle, ám a Datahouse csupán 78 magánvevőt tudott hozzá összegereblyézni az eladási ügyiratokból. Hoppá, ez azt jelenti, hogy minden 15-ből csupán egy kisfityót vett meg Csapodi Andi és Wermer Béla, a többi valamilyen Bt., Kft., Rt. eszközkészletében landolt, avagy ahogy még inkább gyanítom, azóta német, avagy osztrák rendszámmal rója ma már a mieinknél simábban aszfaltozott utakat a gemütlich házikók között.

Táblázatunk adatai szerint az 500-as Fiatok nagyjából 7 százaléka landolt magánvásárlóknál, a többinél nem embernév került a forgalmi engedély üzembentartói rovatába. A Fiatnál azért is érdekes ez az óriási eltérés, mert nem tipikusan cégautó.

Ne hagyjuk lankadni lelkünkben a zokni bolyhait az esti film mellett tépkedő mániást, mert további böngészéssel könnyen találunk hasonlóan kirívó magán/céges eladási arányt mutató típusokat. Ezek ugye, amelyek nem az átlagember szimpátiája miatt szerepelnek jól az eladási statisztikákban. A csupán 5-10 százaléknyi (tehát kirívóan kis arányú) magánerős vásárlást felmutató típusok körébe tartozik a:

 

Fentiek azok az autók, amelyeket leginkább hideg fejű flottamenedzserek, állami döntéshozók erőltetnek azokra az áldozatokra, akik kénytelenek cégautóban tengetni napjaikat, s nem élvezhetik például egy barna, veterán Škoda S100 napi használatának minden örömét és báját a rakparti dugóban. Ettől még egyáltalán nem biztos, hogy rossz autók lennének ezek, sőt. A flottamenedzser szakember, ő a szervizszámlák, újraeladhatósági ráták nyers adatait masszívan figyelembe veszi a rá bízott járműpark összeállításánál, nagyon mellé nem nyúl. De az is valószínű, hogy az érzelem, mint érv nála az utolsó utáni helyen kullog a döntéshozatalban.

Gondolatmenetünk végén pár okosságot még leszűrhetünk:

– a tipikus vevőnek jellemzően nincs pénze flancolni Magyarországon, ezért kicsi, olcsó autót vesz. Ezt sejtettük, de most látjuk is a Duster, Corsa, Swift, Yaris, Astra, Sandero, Splash, SX4, Ceed és Mokka első tízes helyezése alapján,

– a cégek, nagyobb vállalatok és állami szervek elsősorban a Porsche Hungária, másod-, harmad- és sokadsorban a Ford, a Mercedes, a BMW (Mini) és a PSA-csoport (Peugeot, Citroen) autóit választják,

– a magánvásárlók szíve a Mitsubishi, a Dacia, a Hyundai, a Honda, a Toyota, a Mazda, a Suzuki, a Kia, a Subaru és az Alfa Romeo márkákhoz húz – ezeknél ugyanis a legmagasabb a valódi vevők aránya.