Nordschleife? Az egy őrült pálya

2015.05.02. 21:36

Egy valamit nehéz volna eltagadni a Citroëntől: ha egyszer beszállnak egy sportágba, akkor oda be vannak szállva rendesen. Így volt ez a kilencvenes években a Dakar-ralin, a kétezres évek első évtizedében a ralisportban, és így van ez már több, mint egy éve a WTCC-ben, ahol öt futamot kivéve mindet megnyerték tavaly. Igaz, a túraautózásba nem titkoltan legalább háromszor annyi pénzt borítanak, mint a Honda. Az sem mellékes, hogy náluk vezet a mezőny öt legjobb versenyzőjéből három. A kilencszeres ralivilágbajnok ralisból lett túraautós Sebastien Loebtől és az alig ismert másodéves kínai Mától kaptunk pár percet a magyar verseny szombati edzései előtt.

Láttalak előbb, ahogy a telefonodon játszol. Talán a Real Racing 3-mal, nem is tudom. Csak nem valami autós játékot nyomtál a sajtótájékoztató alatt?

Nem én játszottam, egy videót néztem. Lopez játszik valamivel, én csak megnéztem a videón, milyen játék ez.

Második éve vagy a WTCC-ben. 27 futam után van három győzelmed és sok dobogós eredményed. Elégedett vagy?

Igen, azt mondhatom. Nagy kihívás volt átjönni a raliból, mert a túraautó azért nagyon más. Nehéz, főleg ilyen tapasztalt versenyzők ellen, mint Lopez és Muller. Ez most a legnagyobb kihívás, de küzdök, hogy a bajnoki címért meccselhessek. Megpróbálom kihozni magamból a legtöbbet, és közelebb kerülni hozzájuk.

Mi a helyzet a Hungaroringgel? A versenyzőktől sok kritikát kap, amiért túl szűk és rövid, kevés rajta az előzési pont.

Egy technikás pálya, vezetéstechnikailag mindenképp érdekes, de igen, nehéz rajta előzni.

És mit vársz a Nordschleifétől? Az egy nagyon kemény forduló lesz mindenkinek.

Biztosan az lesz. Egy nagyon különleges pálya, nagyon gyors, de nem különösebben széles, mindenhol szalagkorláttal. Eddig minden rendben ment, és remélem, ott is versenyképesek leszünk.

Elég alkalmad volt megtanulni a pályát?

Igen, ez nem nehéz. Gyakoroltunk a szimulátoron, voltunk ott korábban és most mentünk élesben a versenyautóval. Persze, másféle helyszín, mint a többi, de megjegyezhető. Nyilván nehezebb jól belőni minden kanyart, ezért lesz különleges.

Még csak 41 éves vagy, nagyon sok éved lehet még a motorsportban. Nem olyan rég nyertél Pikes Peak-en, aztán tavaly voltak pletykák arról, hogy a Dakar-ralin is indulnál. Előfordulhat, hogy ott is látunk majd?

Lehetséges. Állandóan új kihívások elé állítom magam, és a sivatagban, napokon keresztül versenyzés igazán vonzó. Biztosan nagyszerű. Egy napon miért ne, de ebben a pillanatban máshol kell teljesítenem.

És mi a helyzet Le Mans-nal, tervezed, hogy visszatérsz? (2007-ben beugróként második lett a Pescarolo Peugeot-jával)

Nem.

Teljesen lehetetlen?

Az. Ehhez kéne egy gyári autó, de én a Citroën pilótája vagyok, szóval nem indulhatok a Toyota, Audi vagy Nissan autóival. A kérdés jó, de nincs rá sok esély.

Mennyire követed a rali-világbajnokságot? Minden rekordot ott hagytál jó magasan. Egyáltalán, érdekelnek a statisztikák?

Nem érdekelnek. Amúgy követem, persze. A versenyek után megnézem az eredményeket. Ogier nagyon jó. Nem kérdés, hogy jelenleg ő a legjobb a bajnokságban.

Ma Csing-Hua

Ő a kakukktojás a négyfős Citroën-csapatban. Viszonylagos eredménytelenségével, tapasztalatlanságával és szerénységével kilóg a Muller-Lopez-Loeb alkotta dream teamből. Egyelőre a felhajtás sem akkora körülötte, mint a többiek körül; rajtam kívül csak egy kolléga írta be magát hozzá interjúra. Ma 27 éves, ez a második szezonja a WTCC-ben, korábban a HRT, majd a Caterham tesztpilótája volt a Forma-1-ben. Bár a világ legnépesebb országának első számú autóversenyzője, csupán egy bajnoki címe van: 2011-ben megnyerte a kínai túraautó-bajnokságot, ami ugye még csak nem is nemzetközi széria, de eljuttatta a Citroën Racingig. Abban, hogy nyitott ajtókon sétált be a WTCC csúcscsapatába, nyilván szerepet játszanak a Citroën kínai ambíciói, de nem volna szép ezzel elhomályosítani az érdemeit azután, hogy győzelemmel kezdett első versenyhétvégéjén: tavaly a fordított rajtrácsos második futamot megnyerte Moszkvában. A legjobb helyen van a fejlődéshez. Kell is a segítség, szinte mindegyik pálya új neki. 

Hallom, most vagy másodszor Magyarországon. A Hungaroringen is mentél korábban?

Nem, soha.

Csak a szimulátorokban?

Igen, néhányszor a központban. Élesben még nem volt lehetőségem.

Te vagy a Citroën Racing legfiatalabbja, óriási nevekkel egy csapatban. Van közülük bárki, akit mentorodnak mondanál?

Nehéz lenne választani. Mindig együtt vagyunk, a teszteken, a versenyhétvégéken. Ők mind nagyon kemények, rengeteg tapasztalattal. A közeg nagyon jó a tanuláshoz, de nem tudnék választani közülük.

Mindössze tizennégy futam van mögötted, ebből egyet megnyertél és háromszor álltál dobogón. Elégedett vagy az eddigiekkel?

Igen, mert tavaly csak öt versenyhétvégén indultam, és nem egyszerű a szezon közepén érkezni. Az idei az első teljes évem a WTCC-ben, a shanghajit és a moszkvait kivéve minden pálya új nekem, ami külön nagy kihívás.

És mi lesz a Nordschleifén?

Az egy őrült pálya nagyon sok kanyarral. Bámulatos az egész. Az autó szinte repül egyik kanyarból a másikba. Nagyon nehéz, de élvezetes egyben.

Magasan te vagy a legsikeresebb túraautó-versenyző Kínában. Sőt, talán az egész kínai motorsport legjobbja jelenleg. A hazádban nem olyan régóta népszerű az autóversenyzés. Mit gondolsz, a te generációdnak milyen esélyei lesznek a jövőben?

Tizenöt éve szinte semmilyen motorsport nem volt Kínában, de ebben a 15 évben óriásit nőttünk. Szinte minden jelentős FIA-sorozatnak van futama nálunk, de a Forma-1 és a WTCC mellett a MotoGP-nek is, és rengeteg nemzetközi sorozatot rendeznek nálunk. Sok az ezzel kapcsolatos beruházás, helyi sorozatok alakultak formula-autóknak, túraautóknak. A közeljövőben még sok minden változik e téren, hosszútávon pedig megpróbáljuk utolérni az európai motorsport színvonalát, de ez nem megy gyorsan. Európának volt erre több mint száz éve.

Mekkora sztár vagy te most Kínában? Ha azt mondom egy kínainak, Ma Csing-Hua, tudni fogja, ki az?

Amikor három éve tesztpilóta lettem a Forma-1-ben, és egy éve, amikor a Citroën versenyzője lettem és megnyertem az első futamomat Moszkvában, sok minden változott. Ezek lényegében megváltoztatták az életemet. És igen, amikor otthon sétálok az utcán, az emberek felismernek.

Hogyan tervezed a jövődet? Inkább formula-autókkal vagy inkább túraautókkal?

A világ változik. Ha öt éve kérdezel, azt mondtam volna, nem kérdés, hogy Forma-1, de most úgy gondolom, a túraautó-világbajnokság nagyon gyorsan nő, a legjobb sorozatok egyike a világon. A legjobb csapatban vagyok a legjobb versenyzőkkel. Büszke vagyok rá, hogy itt lehetek.

Zárásként megkérem, ejtse már ki a nevét legyen szíves, mert mifelénk sokakat megtréfál.