Vezettük az új budapesti buszokat

2015.06.06. 14:34
Budapest olyan hely, ahol egy 350 forintos vonaljegy áráért buszozhatunk akár ősöreg Ikarusokkal, de vadonatúj Mercedesekkel is, mert mostanra három szolgáltató tucatnyi különböző korú és típusú autóbuszt tart. Mi most a két legújabbat próbáltuk ki.

Gáz, fék, gáz és megint fek, egy kis kigurulással és ajtónyitás-csukással, a többit megoldja a füstmentes, tizenkétezer köbcentis motor és a hatfokozatú automata váltó. Ez tényleg ennyire egyszerű? Lehetséges, hogy egy 12 vagy 18 méter hosszú dög nagy buszt egy gyerek is elvezet, ha megmutogatják neki, mihez ne nyúljon? Egésznap megy a klíma, és felszáll néhány utas, de ők hamar le is szállnak. Egyszerűnek tűnik, pedig valójában sokkal bonyolult a fővárosi sofőrök élete.

Az utasok a klíma ellenére kinyítják az ablakot és beengedik a meleget, ha a sofőr nem szól rájuk néha. Van aki lehányja az ülést, más robogóval akar felszállni, és van, aki kipróbálja a kis piros ablaktörő kalapácsot, amit csak vész esetén szabad használni.

Az egyik budapesti buszos cég, a VT-Arriva, vödörszám öntötte ránk a hasonló történeteket, amikor elmentünk, hogy kipróbáljuk az extrák nélküli alapáron is mintegy 280 ezer eurós, tizennyolc méter hosszú, Mercedes csuklósbuszt és a valamivel olcsóbb, mindössze tizenkét méteres MAN szólóbuszt, melyeket májustól láthatunk Budapesten. 

Kétszáztíz, vadonatúj városi buszt vásárol több részletben a cég. A csuklós, háromtengelyes Mercedes Conecto G-k és a szóló, kéttengelyes MAN Lion's Cityk legalább nyolc évig velünk lesznek, ami azért vicces, mert közben a BKV hasonló korú használt buszokat vásárol néha és bőven maradt még a huszonéves Ikarusokból is. Persze a BKV is vesz teljesen új buszokat is, így aztán nehéz megmondani, éppen kinek a járatára szállunk fel.

A török gyárból származó Mercedeseket és a lengyel MAN-eket is erősített futóművel rendelték, mindegyikben van klíma, és ha a Budapesti Közlekedési Központban kiadják a parancsot, a sofőrök bekapcsolják az utastér hűtését. Amúgy spórolnak a gázolajjal, mert ha sikerül kevesebb gázolajjal megjárni a menetrend szerinti távot, magasabb fizetést kapnak. Itt a magas fogyasztás száz kilométerenként körülbelül negyven vagy még több litert, de ez függ a forgalomtól, a hegymenetektől, az évszaktól és egy kicsit az utasoktól is. Szóval buszsofőrnek lenni mégsem olyan egyszerű, mint gondoltam, pedig a vezetés gyerekjáték. A többit megnézhetik a Totalcar Zsebtévé második epizódjában.