Sokkal nehezebb lesz az óratekerés

2015.10.02. 12:20

Mostantól az összes, Magyarországon forgalomban lévő, rendszámos jármű fontos adatait elérhetjük a neten, mert ma bemutatták a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának új netes Gépjárműadat-lekérdező szolgáltatását. Hogy a lefontosabbal kezdjem: a rendszerben csak 2010. óta szerepelnek műszaki vizsgán és az átíratáskor rögzített kilométeróra-adatok, de már az is nagy dolog, hogy ezeket a neten keresztül olcsón és gyorsan lekérdezhetjük.

Évek óta újra és újra leírjuk az óratekeréses csalásokról szóló cikkeinkben, hogy Európa számos országában régóta nem gond az elektronikus adatlekérdezés, így Magyarország tulajdonképpen a lemaradását hoztba be a mostani fejlesztéssel. A kilométeróra korábbi állásain kívül azonnal megtudhatjuk az autó márkáját, típusát, a színét a színkóddal együtt, illetve azt, hogy nem körözi-e a rendőrség.

Az adatokat ez a hosszú nevű hivatal tárolja, így ők elvileg évek óta tudhatták, hogy a magyarországi használt autók kilométeróra-állása hullámzik, vagyis néha százezerrel kevesebbet mutat, majd megint nőni kezd, de a KEKKH nem elemzi, csak tárolja az információkat. Az óratekerés csalásnak minősül, akár 1-3 év börtön járhathat érte, de eddig nem hallottunk arról, hogy nagy tömegben kapcsolták volna le az óratekerőket, ugyanis az óratekerést nagyon nehéz bizonyítani: tulajdonképpen tetten kéne érni a tekerőt. Hát ezért.

Az elektronikus adatlekérdezéshez regisztrálnunk kell a Magyarország.hu-ra, ahol egyéb hivatali ügyeinket, például az okmánycseréket is intézhetjük. A regisztráció nem megy otthonról, be kell mennünk egy kormányhivatalba (okmányirodába), hogy igazoljuk, nem a világ másik felén éldegélő adathalászok vagyunk.

Ha ezen átvergődtünk, a KEKKH honlapján, aWebes ügysegédnevű pontban a Magyarországi nyilvántartásban szereplő összes rendszámos jármű, vagyis 2,4 millió forgalomból kivont és 4,4 millió éppen forgalomban lévő autó teherautó és motor adatait ellenőrizhetjük. A keresés a rendszám megadásával indul és a felsorolt alapinformációk mellett a forgalmival a kezünkben ellenőrizhetjük, hogy egyezik-e a sorszáma a nyilvántartással, mert ha az sem stimmel, rögtön sarkon fordulhatunk. Lejön még a műszaki vizsga érvényességének ideje, a tömegadatok, illetve a gyártás és forgalomba helyezés időpontja, a motor alapvető műszaki adatai és persze az, hogy hány személyre van vizsgáztatva az autónk és hogy van-e rajta bármilyen forgalmi korlátozás. Ezeket csak indirekt módon tudhatjuk meg, tehát be kell írnunk a rendszer üres rovataiba az adatokat, és megjelenik, hogy a központban is ezek szerepelnek-e vagy sem.

A szolgáltatás fizetős, egy lekérdezés minimum 625 forintba kerül, de a tarifa autónként csak 275 forint, így érdemes akár több autót is ellenőriznünk. Akárhogy nézem ez jóval kedvezőbb ár, mint az okmányirodák papíralapú megoldása, mert azért autónként 1250 forintot kérnek, és várni kell az információkra.

A hivatal szerint az autósok nyolcvanöt százaléka várta az új szolgáltatást. A KEKKH oldalán aWebes ügysegédrovatban kezdhetjük a keresést, ahol egyszerre akár több rendszámot is beírhatunk, fizetni pedig csak a végén kell. A lekérdezés végén saját netes tárhelyünkre eljárásonként, vagyis minden lekérdezés összes adatával elektronikusan hitelesített pdf-et is küldenek.

A webes ügyeségedet a közeljövőben a KEKKH már létező és használható mobil alkalmazásában is elérhetővé teszik majd. Az Okmányappban most kivonathatjuk és újra forgalomba helyeztethetjük az autónkat, amit viszont a neten, böngészőből is megtehetünk, és csak a végleges kivonáshoz kell a hivatalban talpalnunk.

Jó ötlet volna, ha azt is ilyen könnyen megtudhatnánk, hogy a megvásárolni kívánt használt autón nincs-e véletlenül elidegenítési záradék. Ilyet nemcsak a részletre vásárolt használt autókra tesznek a bankok a törlesztés végéig, hanem bárkinek az autójára ráteheti a végrehajtó még akár azelőtt, hogy az illetőt értesítették volna erről. A záradékos autót nem lehet átíratni, és bajba kerülünk, ha az eladó tud a dologról és nyoma vész, mielőtt reklamálhatnánk.

Mivel évente több mint százezer használt autó érkezik Magyarországra és ha egy csaló neppernek egy csöpp esze van, még a honosítás előtt visszatekeri a behozott autó kilométerszámlálóját, logikus volna az autónyilvántartások európai összeborítása is, ha már bírságcsekket kaphatunk szinte bárhonnan az Unióból. Egyelőre nem tervezik a más országokkal való együttműködést, én mégis örülök, mert most már tényleg csak a leghülyébbek próbálkoznak majd a magyar rendszámú autók adatainak hamisításával.

Update: A cikk megjelenése után írt egy olvasónk, aki már hét éve örizget a pincéjében egy motorkerékpárt, amelyet azért nem tudott átíratni a nevére, mert az eladóval szemben végrehajtási eljárás zajlott, ezért a motorjára igényt tartott akinek tartozott. Az ilyen esetekben a végrehajtó úgynevezett elidegenítési záradékot jegyeztethet be a járműnyilvántartásba, amely nem feltétlenül szerepel majd a forgalmiban. A KEKKH adatlekérdező szolgáltatásában az ezzel kapcsolatos információk a Forgalmi korlátozások mezőben szerepelnek. Olvasónk ügye máig megoldatlan, önök viszont elkerülhetik a hasonló zsákutcákat, ha időben tájékozódnak a kiszemelt autó és motor előéletéről.