Közel teljes a traffipaxok térképe
Az utóbbi hetekben is rengeteg olvasónktól kaptunk jelentéseket az ország különböző pontjain felszerelt új, Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontokról (KKEP). A rendőrség közben folyamatosan csepegteti az információkat a szupetraffipaxok végleges helyéről. Megküzdenek a telepítéssel rendesen, de lassan tényleg elkészül a rendszer. A januári premier tarthatónak tűnik, lássuk, hol találtunk eddig sebességmérőket.
Jó oka van sietni a rendőrségnek az új, fix sebességmérők felszerelésével, mert az idén érzékelhetően több közúti baleset történt Magyarországon, mint tavaly. A hivatalos információk szerint eddig 538-an haltak meg az utakon, ami tíz százalékkal több, mint tavaly az első tíz hónapban volt. Ez jelentős eltérés, valamit tenni kell.
Egyszerű például a gyorshajtásra visszavezetni az egészet, a rendőrség ezt is teszi. Valóban továbbra a sebesség nem megfelelő megválasztása miatt történik a legtöbb közúti baleset, csakhogy az esetek közt sokkal kevesebb az abszolút, tehát szupertraffipax-szal is mérhető gyorshajtás, mint a relatív, amikor például valaki azért esik az árokba a kocsijával, mert nyálkás az út, de ő mégis a legnagyobb megengedett sebességgel hajt.
Mire valók a kamerák? (hivatalos információ)
-
Rendszámfelismerésre
-
Forgalomszámlálásra
-
Forgalomtorlódás észlelésére
-
Veszélyes árut szállító járművek (ADR) észlelése
-
Biztonsági öv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
-
A járműről készített felvételek továbbítására
-
Behajtási tilalom megszegésének észlelésére
-
Kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
-
Záróvonal átlépés észlelésére
-
Vasúti átjárón történő áthaladáskor a vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
-
A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
-
A leállósáv igénybevételére vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
-
Autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
A Totalcar Traffipax Térképen (TTT) tegnap estig 106 helyszín szerepelt, de ahogy az építkezések, úgy a térkép bővítése is folyamatos. Amikor befut néhány tucat olvasói jelentés, egyben felszórók rá minden olyan KKEP helyszínt, amely valósnak és pontosnak tűnik. Már minden fővárosi autópálya-kivezetőn állnak az oszlopok, sőt, az M1-M7 közös szakaszán mintha dupláznák is a kapukat, de még alakulnak a dolgok. Tipikusnak tűnik az is, hogy kisebb települések határaihoz tesznek ilyen eszközöket, így nagyon javaslom, hogy a jövőben a településhatárt jelző tábla előtt vegyék el a gázt, mert nem onnantól él az ötvenes korlátozás, amikortól házakat látnak az út mentén.
Mivel nem én vagyok a rendőrség, előfordulhatnak tévedések a TTT-n, fotót sem kaptunk az összeshez. Kérem, ha tehetik, ellenőrizzék az adatok helyességét, és ha máshol áll az akasztófa, mint ahol a térkép jelzi, javítjuk a hibát.
A TTT fejlesztésében az Országos Rendőr-főkapitányság is segítségünkre van, köszönjük. Ma például újabb öt megye ellenőrzőpontjainak helyét fedték fel, így a már 86 helyszín végleges. Mint honlapjukon írják, három, korábban tervezett helyen sajnos nem tudtak telepíteni, ezért ezek helyett újat kerestek a közelben. Lehet, hogy nem mindenki örült, hogy a háza előtt kinőtt a földből egy ilyen oszlop?
Közben megtudtam, hogy a KKEP rendszerben rejlő lehetőségeket a lopott autók követésére is felhasználják majd. Ha országos körözést adnak ki egy rendszámra, hiába hajt majd szabályosan az autótolvaj, a kamerákon csendben figyelhetik, milyen messze jár még a román vagy ukrán határtól.
Ne haragudjanak hát a KKEP-re, még nem is működik, és amikor majd bekapcsolják, egy kicsit minden más lesz a közlekedésben. A szupertraffipaxot azért nevezem így, mert a sebességmérésen kívül számos más szabálysértést is kiszűrhetnek majd a sokat tudó kamerákkal. A biztonsági öv használata, a kézben tartott mobiltelefon és a szabálytalan sávváltás mind hungarikum, reméljük az összesen 131 helyre tervezett 365 kamera az első bevetéstől megbízhatóan működik majd. A rendőrség szólni fog, ha megnyomják a nagy piros gombot és élesítik a rendszert. Addig mindenkinek van ideje letölteni a térképünk adatait és feltenni az autója, vagy telefonja navigációs szoftverének adatbázisába.
A mi terveink is hasonlóak. Miután olvasóink segítségével elkészül a tökéletesen pontos traffipax térkép, a benne szereplő adatokat beszórjuk a Waze-be, a világ legnépszerűbb, itthon is tízezrek által használt közösségi navigációs szolgáltatásba. Így nemcsak a dugókat kerülheti majd el a totalcaros wazer, hanem a véletlenül nyakába zuhanó gyorshajtási bírságokat is. Alább a Waze aktuális forgalmi helyzetképe, és a felhasználók által jelentett traffipaxok. Az alkalmazás minden mobil oprendszerre ingyenesen letölthető.