Ezért fogja sűrűbben nézni a forgalmiját

2016.01.07. 06:13
Január elseje óta semmilyen matricát nem ragasztanak az autók hátsó rendszámára a műszaki vizsgán. A tanulóvezetők is jelentős újdonságokra készülhetnek, de van jó hír is, néhány autós dokumentum pótlása mostantól ingyenes.

A változások zöme a kormány bürokráciacsökkentő intézkedéseinek része, így néhány felesleges ügyintézéstől, díjfizetéstől szabadulunk meg. 

Nincs többé matrica a rendszámokon

Bár még csak pár nap telt el a 2016-os évből, de talán már néhányan az olvasók közül is vitték vizsgáztatni autójukat. Akik így tettek, furcsa változásnak lehettek tanúi. A vizsga végeztével ugyanis nem kapunk a hátsó rendszámra se a műszaki vizsga lejártát, se a jármű környezetvédelmi besorolását jelző matricát, sőt, lekaparják a rendszámon lévő régi matricákat. Ezzel együtt mostantól jobban észben kell tartanunk a műszaki lejártát, hiszen a rendszámra hiába nézünk. Marad a forgalmi, ha nem szeretnénk pórul járni, illetve figyelni kell a postát, mert ott is értesítenek, ha közeleg a műszaki vizsga érvényességi idejének vége, illetve magunk is kérhetünk külön értesítést, ha regisztrálunk a Magyarország.hu ügyfélkapuján.

A műszaki vizsga érvényességét jelölő oldal a forgalmi engedélyben. A címer melletti szám jelzi a lejárat évszámát, alatta pedig leolvasható a teljes lejárati dátum.
A műszaki vizsga érvényességét jelölő oldal a forgalmi engedélyben. A címer melletti szám jelzi a lejárat évszámát, alatta pedig leolvasható a teljes lejárati dátum.

Gondolhatnánk, hogy ezentúl a rendőrök sem fogják szabad szemmel felismerni, ha a forgalomban lejárt műszakis, vagy szmogriadó idején a városközpontból kitiltott, környezetszennyező autóval közlekedünk. A rendőröknek segít az új kamerarendszer, amelynek felvételei alapján akár utólag is megbüntethetik az autóst, akinél itt-ott kilóg a lóláb, és a mobil traffipaxok is össze vannak kötve az elektronikus járműnyilvántartással. 

Környezetvédelmi besorolás? Hol nézzem? 

Aki időben szeretné megtudni, hogy az autója melyik környezetvédelmi osztályba tartozik, vagyis milyen színű lenne az erre vonatkozó matricája, ha még nem szűntették volna meg, az nézze meg a forgalmi engedély V.9. jelzésű rovatát. Az ott szereplő szám árulkodik a besorolásról, amelynek részelteit a 6/1990. évi KöHÉM rendelet tartalmazza, melyet ide kattintva olvashatnak el.

Megkérdeztünk egy műszaki vizsgáztatással foglalkozó céget is, mik a tapasztalataik az új törvénnyel kapcsolatban. Szerintük a rendszámmatricák eltűnése egyfajta bürokráciacsökkentés, ráadásul az autósok dolga is könnyebb, ha éppen betelik a forgalmi engedély. Ilyen esetekben eddig a hátsó rendszámtáblával kellett bemenni az okmányirodába, ahol a forgalmi cseréje után ragasztották rá a matricát. Mostantól elég a műszaki vizsgalapot és a betelt forgalmit bevinni.

A budapesti vizsgáztatócég szerint az autósok zöme tud a rendszámmatricák eltűnésével járó változásról, csak sokan nem értik, miért volt erre szükség. A matrica díja eddig pár száz forint volt, de egyben fizették a vizsgadíjjal, így sokaknak nem tűnt fel.

Friss információ:  a cikk megjelenése után érdekes történetről számolt be nekünk egy neve elhallgatását kérő műszaki vizsgaállomás tulajdonosa. A nap során egy autós és vele együtt az őt igazoltató rendőrök látogatták meg a műhelyében. A rendőrök arra voltak kíváncsiak, hogy az állomáson alig pár napja vizsgáztatott autó hátsó rendszámán miért nem szerepel a vizsga érvényességét igazoló matrica. Kiderült, hogy a rendőrség semmilyen tájékoztatást nem kapott az új rendelet érvénybe lépéséről.

Bye-bye állami műszaki vizsga?

Akinek eddig lejárt az autóján a műszaki, két választása volt. Elvihette az autót egy állami műszaki vizsgaállomásra, vagy kereshetett magánkézben lévő vizsgabázist, ahol a hatósági alapdíjnál drágábban vizsgáztatták a kocsikat. Ha időszaki műszaki vizsgára készülünk (lejárt az autónk műszakija) mostantól csak magánvállalkozásokhoz fordulhatunk, igaz, itt egy úgynevezett előminősítő vizsgát is kötelesek elvégezni, és az éles vizsgálatra csak akkor kerül sor, ha ezen megfelelt az autónk. Így megspórolhatunk egy bukást, ha valamilyen problémát találnak.

A fővárosi vizsgáztató cég szerint a személygépkocsiknál központilag megállapított 16 290 forintos árat egyik magánvállalkozás sem fogja tudni tartani, mert a valós költségek ennél magasabbak, náluk nagyjából 24 ezer forintba kerül a kétszintű műszaki vizsga.

További érdekesség, hogy az alternatív hajtású autókra vonatkozóan ez a cég – sok más magánvizsgaállomáshoz hasonlóan – nem kapta meg a vizsgálati szabályokat, így például az elektromos, vagy földgázos (CNG) autók tulajdonosainak érdemes alaposan tájékozódniuk, mielőtt vizsgahelyet választanak az új szabályozás szerint. Az előbbieknél az elektromos rendszert is át kell vizsgáltatni egy erre jogosult szakműhelyben, vagy márkaszervizben, és az itt kapott igazolással mehetnek az érintett autók tulajdonosai a hagyományos műszaki vizsgára. A helyzet hasonló a CNG-s autókkal is, amelyeknél gázbiztonsági vizsgálatot végeznek a műszaki előtt.

Videós kérdésekkel frissült a KRESZ vizsga

Nem csak a jogosítvánnyal már rendelkezők számíthatnak újdonságokra. A tanulóvezetők életét érintő változásról már beszámoltunk, akkor viszont nem derült ki, mihez kezdjen egy majdani vizsgázó, ha nemcsak látni szeretné az új kérdéseket, de a lehetséges válaszokra is kíváncsi, hiszen így a legkönnyebb tanulni. Mondhatni teljesen egyértelmű kérdés, hiszen eduKRESZ néven létezik egy internetes vizsgaszimuláció, azonban a válaszlehetőségeket – ki tudja miért – sehogyan sem lehet előcsalni.

2016-01-06.png

A megoldás továbbra is a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének weboldala lenne, ahol ingyenes regisztráció után kitölthetünk ugyan egy tesztet, ezen az oldalon láthatjuk a válaszokat is, azonban a próbavizsgában nem szerepelnek a 2016-os újdonságok, így jó néhány kérdés, és a videós feladatok sem. A Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatása szerint hamarosan tovább ritkítják majd az itt szereplő kérdéseket.

Ingyenes az első jogosítvány kiváltása, és a mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának pótlása

Ha szegény tanuló átverekedte magát a soha nem látott várakozási időn, és az elméleti vizsgán, autóba ülve letudta az abszurd szabályok miatt szinte kötelező pótórákat, és sikeres vizsgát tett, fellélegezhet. Idén már nem kell 4000 forintot fizetni az okmányirodában az első jogosítvány kiváltásáért, viszont a hosszabbításért már igen. A mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának pótlása eddig 3100 forintba került. Ezt most szintén eltörölte a kormány.