Egyre csak szedik az áldozatokat a belvárosi horrorkereszteződések

2016.09.06. 13:39

Hat, balesetveszélyes kereszteződés átépítéséért gyűjtenek aláírást a budapesti tizenharmadik kerület lakói és a helyi boltosok, mert elegük van a heti rendszerességű karambolokból. Évek óta nincs megoldás, pedig a kereszteződéseket végigjárva láttuk, hogy a főváros már mindennel megpróbálkozott, ami a KRESZ-szerint elképzelhető. Sétálós riport az Újlipótvárosból.

Ácsorgunk a kisbolt előtt, valahol az Újlipótváros mélyén. Mindent látni innen ami a kereszteződésben zajlik, bár Gábor szerint át kéne mennünk az utca túloldalra, mert ha ma is lesz karambol, pont ide csapódnak majd be az autók.

A Visegrádi és a Balzac utca találkozásánál működő üzlet előtt, csak a félemelet magasságába erősített kutya cica eledel tábla van biztonságban, pedig a Balzac utcán érkezőknek külön táblával jelezték, hogy hamarosan elsőbbséget kell adniuk a Visegrádin, jobbról érkezőknek. Ez egy úgynevezett egyenrangú kereszteződés, tehát a jobbról érkezőnek elsőbbsége van, de ezt félve írom le, mert bár elvileg minden autós ismeri a fogalmat, gyakorlatilag kevesen törődnek ilyen apróságokkal.

A boltos szerint talajszinten évente egyszer mindent lerombolnak a karambolozó autók. Az egyik kirakatüveg hosszanti repedése igazolja az állítást. A helyiség tulajdonosa, a legutóbbi baleset után nem költ szívesen a kárelhárításra, így nem pótolta a bejárat műburkolatát sem, amely szintén eltűnt a balesetben.

A naponta rendszeres csikorgó fékezések és majdnem balesetek, illetve az évente négy-öt, járdán végződő karambol szomorú képet fest a környék közlekedési kultúrájáról. Aki az Újlipótvárosban él, legalább onnan biztosan tudja, hogy mire kell figyelni, hogy már hallott a rendszeres balesetekről, esetleg maga is látott egyet-kettőt. Senki nem ismeri a KRESZ-t? Úristen? De hát a jobbkézszabály még szitokszóként is elterjedt.

Ahogy nézzük az előttünk folydogáló forgalmat, el-elkapom a vezetők tekintetét. A boltossal töltött negyedórát végül megússzuk ép bőrrel, pedig a maguk elé meredő, sokszor kézből telefonáló autósok zöme egyáltalán nem pillant oldalra.

A helyzet nagyon hasonló néhány utcával távolabb, ahol két hete súlyos baleset történt, szintén az elsőbbség meg nem adása miatt. A Tátra utca és a Radnóti Miklós utca találkozásánál pincehelyiségben működő hangszerboltba vezetnek a lépcsők. Egy srác dobozgitárt hangol a pult mögött, egy másik nem lepődik meg, amikor a részletekről kérdezek.

Augusztus 25-én kora este már zárva volt a bolt, amikor egy Radnótin érkező Volkswagen nem adta meg az elsőbbséget Tátra utcán közeledő Renault-nak. Utóbbi belerohant a Volkswagen bal hátuljába, az felvágódott az oszlopokkal határolt utcasarokra, ahol elsodorta egy család három tagját: egy anyát és két gyerekét. Súlyos sérüléssekkel szállították őket kórházba, állapotukról pontos részleteket nem tudni. 

A helyiek hetekkel ezelőtt aláírásgyűjtésbe kezdtek. Elegük van abból, hogy ezen a két helyen és a környék további négy kereszteződésében állandóan félniük kell.

A szemközti járdán állt meg a roncs

"Mi évekig a Hegedűsben laktunk a Csanády és a Balzac közt félúton. A Balzac - Hegedűs kereszteződésről gyakran lehetett nagy csattanást hallani. Egyszer késő este sétáltam haza a Hegedűs páros oldalán amikor a kereszteződéshez érve előttem ment bele egy taxiba egy autós aki a Balzacról lassítás nélkül hajtott ki. (Elsőbbségadás kötelező tábla van). A velem szemközti járdára futott fel a kocsi.

Egy másik alkalommal az egyik karambolozó autó a páratlan oldalon parkoló kocsisorba rohant bele éjszaka, és több autót összetört, köztük a mienket is. Egész komoly kár keletkezett a kocsiban pedig sokadikak voltunk a sorban, távolabb álltunk a saroktól." (Viki)

A hangszerbolt tulajdonosa Károly, a bolt 2008-as nyitásakor szembesült a ténnyel, hogy nem számíthat nyugodt évekre. Áruszállításhoz használt autóját a bolt előtti parkolóban törték rommá a kereszteződésben karambolozó autók. Mindez újra és újra megismétlődik, a lista hosszú, autók, robogók, oszlopok törnek porrá néhány havonta vagy az egyik, vagy a másik kereszteződésben.

Egyesek szerint az utcákon parkoló autók miatt nem jól belátható a hely, így az autósok későn veszik észre egymást. Nekem viszont úgy tűnik, hogy errefelé sem jellemző, hogy bárki is rálépne a fékre, ha nem teljesen biztos abban, hogy szabad az út.

A veszélyes kereszteződések hatos listáján a Gogol utca és a Hegedűs Gyula utca találkozása is szerepel. Ez kiemelkedik a többi közül, mert az előbbin mindkét irányból dupla stoptábla és aszfaltfestések próbálják megfékezni a forgalmat, ráadásul a Hegedűs Gyula utca főútvonal. Percekig álltam ott az esőben, mert nem hittem el, amit láttam: az autósok legfeljebb akkor állnak meg, ha máskülönben belerohannának a főútvonalon érkezőkbe.

Az állateledelbolt fölött lakom...

"Sajnos (vagy szerencsére) azon a nyáron nyaralni voltunk, amikor egy kisteherautó a boltba hajtott, és lebontotta a berendezést. Volt egy olyan eset is, amikor szintén nem voltam otthon, de majdnem a Radnóti utcáig végigtörte egy autó a parkoló kocsikat, kb. 15-20 autót egyszerre. Havi 2-3 kisebb baleset van ott, amikor csak anyagi kár keletkezik, és kb. 2 havonta egy nagyobb baleset, mentőkkel, tűzoltókkal, rendőrökkel. Az állateledeles bolt tulajdonosa sok remek sztorit tud ezekkel kapcsolatban, neki többször is lebontották a berendezést a házba csapódó járművek." (Csaba)

Aki a Balzac utcán érkezik a Hegedűs Gyula utcához, elsőbbségadás kötelező táblákkal találkozik (gyengébbek kedvéért, fordított, piros keretes háromszög) az előbbi mindkét oldalán. Természetesen itt sem jellemző, hogy bárki komolyan venné a jelzéseket. Így már nem meglepő, hogy nem túl nagy reményekkel megyek tovább a Tátra és a Balzac utca kereszteződéséhez, ahol táblával nem jelölt egyenrangú kereszteződés és a klasszikus jobbkézszabály kihívása vár.

A kereszteződéstől néhány tíz méternyi távolságban, a Tátra utcán, kint van a háromszögtábla, benne a kereszttel, de itt is hiába. Fogalmam sincs egyébként, hogy ki emlékszik a jelentésére a mai autósok közül.

Komolyan gondoltam, amikor azt írtam, hogy a táblák elhelyezéséért felelős hatóság (vélhetően a Budapest Közút) komolyan vette a feladatot, és mindennel megpróbálkozott már a kerületben a helyzet rendezésére.

A Visegrádi és Csanády utca találkozása különösen balesetveszélyes környék, ezért a Visegrádi utcán egyszerre két, élénk háttérszínnel kiemelt stoptábla is riaszt. Ez már valódi rókacsapba a szemnek, nem lehet nem észrevenni. A sarki CBA pénztárosa szerint semmit nem érnek a hangsúlyos stoptáblák, rendszeresen az üzlet falai állítják meg a kereszteződésben ütköző autókat.

A CBA előtt sajnos zebra is van, ami a helyi játékszabályok szerint egyet jelent a gyalogosgázolással. Aki egyáltalán megáll a Visegrádi utcai stoptábláknál, általában jobbra néz, hogy jön-e valaki, majd megkönnyebbül, ha szabad az út, balra kanyarodik és ha éppen akkor lép le valaki a gyalogosátkelőre, annak annyi.

Az Újlipótvárosban, 2016. őszén hat kereszteződésben súlyos balesetveszély fenyegeti az autósokat és a gyalogosokat. Az errefelé közlekedő autósoknak két, egyenrangú kereszteződésben fejből kéne tudniuk, hogy a jobbról érkezőnek van elsőbbsége. Két továbbiban a kötelező elsőbbségadásra figyelmeztető táblákat kéne felismerniük, további kettőben pedig stoptáblákkal próbálkozik a hatóság. Mindenhol hiába.

maps
Fotó: Google Maps

Néhány tízezer, Újlipótvároson áthajtó autósra jut valaki, aki nem tudja mit kéne tennie a kereszteződésekben, mit kéne kezdenie a táblákhoz érve, és az egyenrangú kereszteződés fogalmát is úgy értelmezik, hogy bármely irányból érkezzenek is, mindenképpen elsőbbségük van mindenki mással szemben.

Mi a megoldás? Kicsit tanácstalanul érkeztem a Visegrádi utca folyatásán a Radnóti Miklós utcához. Két perc ácsorgás után már egészen biztos vagyok abban, amitől már az állateledel szaküzlet előtt tartottam: a magyar autós egy része birka. Csak akkor változtat a rossz szokásain, ha fizikai akadályba ütközik. Ez lehet autó, ember, sarokház, de lehet valami békésebb is.

Ebben a kereszteződésben valahogy senkinek nincs kedve lendületből autózni. Az autók mindkét irányból úgy araszolgatnak át, mintha a közelben rendőrök posztolnának. Pedig nem, csupán a Visegrádi és a Radnóti utca találkozása az egyetlen hely a körbesétált területen, ahol a táblákkal és balesetekkel járó, évek óta tartó budapesti közlekedési kísérlet eredményt hozott. Ide térköves burkolatból építettek emelvényt, ezért az áthaladókat bukkanó várja, így aki nem veszi el időben a gázt, simán odaveri autó orrát a kövezethez. 

Az ügyben a múlt hét közepén megkerestem a rendőrséget, mert kíváncsi voltam, tudnak-e az Újlipótváros horrorkereszteződéseiről és tervezik-e, hogy tesznek valamit a további balesetek megelőzésére.

Miután a Budapesti Rendőr-főkapitányság szűkszavú válasza szerint nem illetékesek az ügyben, sőt, nem vezetnek statisztikát a környék baleseteiről sem, azonnal a kerülethez fordultam, ahová elvileg a környékbeliek is elküldték már az aláírásgyűjtő íveiket. Az Újlipótvárosi önkormányzat válasza kicsit felemás, mert közvetlenül nem tehetnek semmit. A részleteket alább olvashatják.

A kerületi önkormányzat válaszai

Tisztelt Zách Dániel Úr!

A fővárosban a közlekedés szervezése a Fővárosi Önkormányzat feladata. Az Ön által felsorolt helyek veszélyességéről, balesetektől mi is a sajtóból értesültünk.

Baleseti statisztikával nem rendelkezünk. A rendőrségtől származó információk alapján az elmúlt egy évben:

Radnóti M. u. - Tátra u. kereszteződésében 1 esetben anyagi káros, 5 esetben személyi sérüléses baleset;

Hegedűs Gy. u. – Gogol u. 1 esetben anyagi káros, 3 esetben személyi sérüléses baleset;

Hegedűs Gy. u. - Balzac u. 1 esetben anyagi káros, 3 esetben személyi sérüléses baleset;

Visegrádi u.- Balzac u. 1 esetében személyi sérüléses baleset; 

Visegrádi u. – Csanády u. 1 esetben anyagi káros baleset történt.

Saját elhatározásból forgalomtechnikai változtatásról nem dönthetünk (táblázás, felfestés).

A Radnóti – Tátra utcák sarkán bekövetkezett baleset után levélben fordultunk az illetékes Budapest Közút Zrt-hez, melyben kértük a kereszteződés forgalomtechnikai felülvizsgálatát és a forgalom biztonsága érdekében a szükséges intézkedések végrehajtását.

A közút tulajdonosaként önkormányzatunk támogatja a közlekedésbiztonság megerősítését, az erre irányuló lakossági kezdeményezéseket. 

Kérdéseimet még az önkormányzat válaszainak megérkezése előtt elküldtem a Budapest Közútnak, ám mivel innen továbbra is várom a részletes válaszokat, cselekvési tervet, vagy egy árva füstjelet, amit elolvasva megnyugodhat a környék, felhívtam Pető Attila KRESZ-oktatót is.

Jól ismeri a környéket, és úgy látja, a problémát nem csupán a kereszteződések szerencsétlen kialakítása okozza, de a helyismerettel nem rendelkező autósok is, akik a Váci út irányából, rutinból hajtanak errefelé és nem figyelnek semmire. Az átmenő forgalmat tovább növeli, hogy a Duna felől sincs rendes kerülőút, hiszen ott éppen felújítás zajlik, az Újpesti rakpartot és a Szent István park környékén egyirányúvá tették a közlekedést, így aki erre kerülne, szintén beragad. Aki online navigációval autózik, azt sokszor éppen az Újlipótvárosi kis utcákon vezeti át a szoftver.

A KRESZ-oktató szerint biztos megoldást az jelenthetne, ha a környéken mindenhol 30 kilométeres sebességkorlátozást vezetnének be, és az összes kereszteződést egyenrangúvá tennék, vagyis megszüntetnék az utcasarkonként változó táblázást és mindig annak volna elsőbbsége, aki jobbról érkezik. Ettől biztosan lassulna a közlekedési és lennének dugók is, tehát nem tökéletes megoldás ez sem.

Hogy a Budapest Közút mit tenne, tehet-e valamit, vagy tervez-e valamit, arról egyelőre semmit nem tudunk, de amint részletes választ adnak az ügyben feltett kérdéseinkre, esetleg reagálnak a kerületben élők panaszaira, folytatom a témát. 

A Budapest Közút válaszai

Cikkünk megjelenését követően megérkeztek a Fővárosi önkormányzathoz tartozó Budapest Közút Zrt. válaszai az ügyben. A cég levelét változtatás nélkül közöljük:

"Tisztelt Zách Dániel,

A megkeresésére a következő válaszokat tudjuk adni.

Az Ön által felsorolt kereszteződések közül csak a Hegedűs Gyula utca – Gogol utca kereszteződésben fordult elő jelentősebb számú baleset.

Újlipótváros területén a rendelkezésre álló baleseti információk alapján a legtöbb balesetet az elsőbbségadási kötelezettség elmulasztása okozza, pedig az elsőbbségi viszonyok egyértelműen jelezve vannak. A legtöbb baleset a jelzőlámpás forgalomszabályozású Pannónia utca – Csanády utca kereszteződésben történik.

A területen a közlekedők számára a legnagyobb problémát az odafigyelés hiánya jelenti, hiszen az egyenrangú, védett, illetve jelzőlámpás szabályozású útkereszteződések váltakoznak. Az útkereszteződések beláthatósága az esetenkénti szabálytalan parkolás miatt részben korlátozott.

Jelenleg a következő intézkedéseink vannak folyamatban a környék közlekedésbiztonságának növelése érdekében. 2016. október 31-ig elvégezzük a jelzőlámpás csomópontokban az éjszakai sárga-villogó üzemmód megszüntetését, valamint az összes kereszteződésre vonatkozóan az elsőbbségi viszonyok felülvizsgálatát.

Ezt követően kerülhet majd sor az elsőbbségadási kötelezettségre vonatkozó közúti jelzések megerősítésére (bal oldalon történő megismétlés, színhelyes burkolati jelek létesítése), illetve hosszabb távon a jelentős forrásokat igénylő építéssel járó beavatkozásokra.

 A forgalom biztonságát jelentősen növelheti a kereszteződésekben un. parkolást határoló fülek létesítése, illetve az egyenrangú utak kereszteződéseiben a kereszteződés középső részének járdaszintre „emelése”. Ezek minden esetben az utak kezelőjének a feladatai. Újlipótvárosban a közösségi közlekedés által igénybe vett utak jellemzően a Fővárosi Önkormányzat, az egyéb utcák a XIII. kerületi Önkormányzat kezelésében vannak."