Átverték a szervizben, elvégezte az autószerelő iskolát

2017.03.25. 09:59
Háromezer autószerelői állás betöltetlen az országban, és nincs elég utánpótlás. Megnéztem, hogyan tanítják a szakmát és megtaláltam az ország talán egyetlen, frissen végzett autóelektronikai szerelőnőjét. Huszonnyolc éves kezdőként tovább tanulna és imádja az összetett hibákat.

Minden szombaton, pontban reggel hétkor kezdődik a tanítás egy eldugott külvárosi teremben. Sok friss diák megdöbben, hogy miközben az autószerelő vagy autóvillamossági műszerész szakmáért hajt, Ohm törvényeivel kezdheti a két évig tartó iskolai kalandot. Katalin, az oktatásszervező szerint, aki nem idézi fel a középiskolai anyagot, kellemetlen meglepetésekre számíthat, amikor később a munkahelyén hibakódokat kell kergetnie valami elbaltázott izzócsere miatt.

A felnőttképzés kemény pálya, mert aki munka mellett szánja rá magát a tanulásra, gyorsan szeretne végezni, előre lépni az életben, kilépni a gödörből, pedig ez nem egyszerű. Az ország egyik független oktatásszervező cégénél, a Primexnél üldögélek és miközben lassan kienged középiskola említésekor keletkezett görcs a gyomromban, arra gondolok, hogy mennyire megropogtatna lelkileg, ha most ültetnének vissza a padba.

A faliújságon a VT-Arriva álláshirdetése lóg. A budapesti buszos társaság nemcsak sofőröket keres, de autószerelőket, autóvillamossági szakembereket és karosszérialakatosokat is. Egy fuvarozó cég több oldalas, fényes papírra nyomott bemutatkozó anyagot hagyott titkárságon, hogy így próbálja meg magához csábítani a tanulókat, és ahogy az Allas.hu apróhirdetéseit látom, a sor végtelenül hosszú, a Gablini például nem csupán Nissan, de egyenesen GT-R-szerelőt keres márkaszervizébe.

Személyre szabott álláskínálat

Az elindulása óta eltelt pár napban az allas.hu felforgatta a hazai álláskeresési piacot. A hazai startup teljesen új irányból közelít a munkát keresőkhöz: az oldalon a valós képességek, a szaktudás, a végzettségek számítanak, ezek alapján derül ki, hogy milyen állást érdemes megpályázni. Míg a legtöbb oldalon CV-t kell feltölteni, vagy – gyakran irreleváns – álláskategóriákban lehet böngészni, itt megfordul a kocka. Feketén-fehéren kiderül, hogy ki mihez ért, miben tehetséges, milyen készségei vannak. Az oldal egyedi algoritmusa megmutatja, milyen állás hány százalékban releváns az álláskeresőnek. Az allas.hu-n értelmet nyernek a felnőttképzés során megszerzett végzettségek, és a szakmai érdeklődés, vagy jártasság is.

Csakhogy nagyon kevesen akarnak ma autószerelők lenni, ráadásul Magyarországon senki nem adja fel szívesen a biztos munkáját, hogy átképeztesse magát. Aki mégis belevág, az általában gyereket is nevel, így egy eleve zsúfolt életbe kell beékelnie a korán kezdődő, vagy késő este végződő szombatokat, vasárnapokat. A szó amit keresnek: elszántság.

A korábbi 960 órás elméleti és gyakorlati képzést tavaly szeptembertől 800-ra rövidítették a törvényben, így most két év alatt pereg le. Az alapozó rész pereg le gyorsabban, ebben vannak például a fémipari ismeretek, de régebben több idő jutott a vállalkozási ismeretekre, munkavédelemre, környezetvédelemre is. Az anyagismeret, a gépipari alapmérések, a digitális mérőeszközök kezelése vagy éppen a műszaki rajz persze megmaradt, tehát jól be van táblázva a diákok ideje, és messze nem ott kezdik, ahol a hobbiszerelők képzelik. Talán sokakat meglep, de a diákokat arra is megtanítják, hogyan kell korrekt árajánlatot készíteni a várható javításokról, karbantartásokról.

A Primex 2012-óta foglalkozik iskolarendszeren kívüli felnőttképzéssel, de a tanári gárdát alkotó öt-hatfős, autóiparban jártas csapat tagjai a nyolcvanas évek óta pályán vannak. Persze képzik magukat, mert ebben a szakmában hónapok alatt lemarad bárki, ha nem követi a technika fejlődését. Már rég a napi rutinhoz tartozik a számítógépes diagnosztika, vagy a CAN-buszos rendszerek mélyreható ismerete, és mindezt vegyítik az autógyártók által alkalmazott megoldásokkal, hogy pontosan azt adhassák át a tanulóknak, amivel később a munkájuk során úgyis találkoznak.

Aki mostanában lép erre a pályára, és nemcsak a haverok autóit vállalja, az többnyire régi, vagy még régebbi autókkal találkozik, ahogy a lassan 14 év felé kúszó átlagkorú magyar autóállományban még több lesz a zűrös prémiummodell, és ezzel még több a javítani való.

A hagyományos iskolarendszerben a felnőttképzés is hétköznapokon van, akár délután, amit nem mindenki tud bevállalni, pedig ebben a formában az első két szakma megszerzését az állam fizeti. Erre az OKJ-s képzésre viszont általában azért jelentkeznek, mert bár közel hatszázezer forint a teljes tandíj, a tanmenet idomul a dolgozók életritmusához.

Nehéz dilemma ez és nemcsak fiatalok keresik az útjukat egy hétvégi iskolában, de az idősebbek is. Nekik még nehezebb. Az ő motivációjuk meghatja Katalint, ami érthető, hiszen néha húsz évnyi azonos irányba zakatolás után bármilyen pályamódosítás óriási tett. Korhatár nincs, bár az idősebb jelentkezők erre is rá szoktak kérdezni. Talán magukkal is viaskodnak néhányan: nem vagyok még túl öreg a tanuláshoz és a munkahelyváltáshoz? Nekik elmondják, hogy csak az akarat és a kitartás fontos, a nem tanuló ember viszont könnyebben kerül kiszolgáltatott helyzetbe.

Persze olyan is előfordul, hogy valaki a saját autóját szerelné otthon, hobbiként és ezért szeretné kitanulni a szakmát. A pályamódosítók egy része 40 év fölötti, de az átlagéletkor 25-35 év körül van, míg a legidősebbek, több szakmával, akár ötvenéves fejjel iratkoznak be. Hogy végül ki végez és ki morzsolódik le menet közben, arra nincs biztos prognózis.

A 2013-óta létező, főként gyakorlat-alapú gépjármű mechatronikus tanfolyam diákjai később dolgozhatnak akár sima autószerelőként is. Közülük nem kevesen nyolc általánossal, az egzisztenciális szakadék széléről érkeznek, hogy a két év után átlendüljenek a túlsó partra, ahol biztos megélhetés várja őket. Többnyire autógyári szerelőszalagok mellé állnak be, mert bár Magyarország autóipari kitettsége közmondásosan nagy, állandóan új munkatársakat keresnek a nálunk termelő márkák és beszállítóik is, mert azoknál sincs elég ember.

Egy, a területet ismerő forrásom szerint háromezer autószerelői állás betöltetlen az országban, de ez csak a legális javítóiparra értendő, hiszen rengeteg szerviz nem látszik a radaron, hivatalosan nem is létezik. Furcsa, hogy éppen most akarunk versenyre kelni a környező országokkal a Tesla gigaüzemének beruházásáért, és talán senki nem tudja, hogyan lehet munkaképes kollektívát toborozni ebben a vákuumban.

Miközben az elméleti alapokat követő gyakorlati órákról, a nagy motorszerelésekről, közös hibakeresésekről és a szomszédos, cinkotai tanműhelyben álló, szabadon szerelhető donor-Suzukikról hallgatom Kígyós József gyakorlati oktatót, azon gondolkodom, hogy mi vezetett a mostani helyzethez. Kígyós úr szerint vegyes tapasztalatokat szereznek a szervizekben a diákok. Több helyen nem jut elég idő a betanításukra, hamar fogy a főnökök türelme is, máskor pedig órákon át hulladékvasat pakoltatnak a fiatalokkal, ezért elmegy a kedvük az egésztől.

Anettel, a Primex egykori diákjával egy táborfalvai benzinkúthoz beszéltem meg találkozót. Ő a sokat emlegetett ellenpélda, akire budapesti tanárai csak úgy emlékeznek, mint a lányra, aki a vizsgán előírt szintidő fele alatt szét- és összeszerelt egy autógenerátort. A településen van néhány autós vállalkozás: két bontóban sorakoznak a karosszériaelemek, és láttam egy nagy gumist is, de Anett egészen más terveket szövöget. Huszonnyolc éves, egyedül neveli a gyerekét egy tanyán, de nem panaszkodik, sőt, a nagy kiugrásra készül.

Míg az ő helyében más egy vacak autóval való reménytelen vergődés után egy életre megutált volna mindent, ami négy keréken gurul, Anett éppen akkor kapott kedvet a szereléshez, amikor a Fiat Punto hetente adott új feladványokat. Amikor kiszerelte a lambda-szondát és látta, hogy az hófehér, tudta, hogy valami nagyon nincs rendben az égési folyamattal. Így mondja, pontosan, én csak hallgatok.

A két év alatt megtanult diagnosztizálni, forrasztani, órákon át nyomozni egy hiba okát, majd bátran engedte el az addigra ezer sebből vérző Puntót, és most egy Suzukit hajt. Ezt már ő tartja karban, cseréli az olajat és a szűrőket, néha rádugja a hibakódolvasót az autó OBD-csatlakozójára is, szórakoztatja az ilyesmi, ráadásul egy életre elege lett abból, hogy a szervizekben olykor lefelé beszéltek vele, és megpróbálták átverni ezzel-azzal, csak mert nő.

Munkát keres, de szeretne jól dönteni, mielőtt elkezdi végre a villanyász-pályát. Jó volna egy műhely ahol félállásban tanulhat egy tapasztaltabb kollégától, valakitől, aki mellett még a legösszetettebb elektromos rendszer hibafeltárása és javítása is rutinná válik. Ha elégedettek az ügyfelek, elégedett lesz ő is, hiszen csodás dolog megfejteni a rejtélyt, amelyet bármilyen lerobbant autó jelent. A táborfalvai lány a kecskeméti Mercedes-gyár és a főváros közelében sűrűsödő márkaszervizek világa közt vezető út mentén lakik. Valószínűleg bármelyik irányba is indul majd végül, több munkalehetőség közül választhat. Még sokat szeretne tanulni, mert az autószerelésben is ez a legjobb, a tanulás. Akit nem hajt a vágy, hogy új dolgokat fedezzen fel, annak nem sok öröme lesz ezen a pályán és azt hiszem, éppen ez az, ami miatt Anett hamar megtalálja majd a helyét az autók világában.