2017.04.04. 13:30

Hétfőtől lehet külön rendszámtáblát igényelni a kerékpárszállítókra. Az új azonosítók karakterei megegyeznek az autóéval, amelyre azt felszerelik, de szürke alapon fehérek. Az igénylés viszont nem annyiból áll, hogy besétálunk egy kormányablakba, és várjuk a rendszám elkészültét. Két autóra ráadásul duplán fizethetünk.

Aki eddig vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítót használt, oda kellett figyelnie arra, hogy ne takarja el az autó hátsó rendszámtábláját. Ha mégsem látszódott volna megfelelően, át kellett rakni a rendszámot a bringatartóra. Ez áprilistól megváltozott, bevezették ugyanis a szürke rendszámot, mostantól nem javasolt áthelyezni az autó sajátját. Több olvasónk már hétfőn be is ugrott egy tetszőleges kormányablakba, hogy megigényelje az azonosítót, de visszapattant.

4641376 1b3271dc12c90f71801e8df59da7cb7c wm

A rendszám gyártásának engedélyezéséhez ugyanis műszaki szemlére van szükség. Az autóval és a bringatartóval fel kell keresni egy állami vizsgaállomást, ahol 1770 forintért kiállítják az adatlapot. Ellenőrzik, hogy a kerékpárszállító megfelel-e az előírásoknak: a magasságra, a rendszámtábla megvilágítására és az autó hátsó világításának láthatóságára is vannak szabályok - ez biztonsági szempontból azért nem ördögtől való. Információink szerint nem vizsgálják – nem is nagyon tudnák –, hogy a bringatartó saját, vagy éppen kölcsönkapott. Összefotózzák a kocsival, így ha később kicserélik egy, a szabályoknak nem megfelelő másikra, vissza lehet keresni.

A szemlén kapott adatlappal már felkereshetjük a kormányablakot, ahol 5500 forintért igényelhetjük a szürke rendszámot. Ez kizárólag A típusú, tehát a személyautókról is ismert, normál formátumú lehet, nincs lehetőség változtatásra. Ha elhagyjuk vagy megsemmisül, akárhányszor kérhetünk újat, persze nem ingyen. Az azonosító kiadásának tényét bejegyzik a forgalmi engedélybe is, de a kerékpárszállító adatait nem vezetik fel.

Bonyolultabb a helyzet, ha valaki két autóval szeretné ugyanazt a kerékpárszállítót használni. Ennek sincs akadálya, viszont mindkét kocsira külön-külön rendszámot kell igényelni. A kiállított szürke rendszám ugyanis az adott személyautóéval karaktereiben megegyezik, csak színeiben tér el (az autó eladásával logikusan a rendszámot is bukjuk). Ez nyilván dupla kiadást is jelent – sovány vigasz, hogy legalább nem kell két drága bringatartót megvenni.

Hogy ezzel az egésszel ki jár jól? A biciklijét szállítani akaró autós aligha, hiszen neki az anyagi teher mellett adminisztrációs feladatokat is jelent a szürkerendszámoztatás. A hazánkban rendszámtábla-gyártásra egyedüliként jogosult Plaket Kft. mondjuk nem jön ki rosszul a buliból. Nálunk fejlettebb országokban az azonosítók készítése nem monopólium. A forgalmival besétálunk egy szerződött vállalkozóhoz, aki öt perc alatt megcsinálja az igényeinknek megfelelő rendszámot. Nem kell hozzá szemle, sem más varázslat, mégis működik a rendszer.

Frissítés:

Olvasónk, Zoltán tegnap már végigcsinálta az igénylést. Felhívta a figyelmünket arra, hogy a forgalmiba való bejegyzés a kormányablakban 2300 forintba kerül - mint egyébként más záradékok esetében is. Emellett érdemes felírni a szélvédőnkön található regisztrációs matrica számát is, mielőtt bemegyünk az okmányirodába.