Autóval indulsz nyaralni? Erre figyelj!

2017.06.22. 06:03 Módosítva: 2017-06-22 09:13:10
Bár fapados repülőjárattal szinte bármely európai nagyvárosba olcsón utazhatunk, sokan inkább autóval mennek nyaralni. Nem árt indulás előtt tájékozódni, és utánanézni a legfontosabb szabályoknak. Összeszedtük a leglényegesebbeket, hogy ne bírságra menjen el a fagyipénz.

Az autós utazásnak még akkor is nagy vonzereje van, ha tudjuk, hogy repülővel sok helyre nemcsak gyorsabban, de olcsóbban juthatunk el. Akkor állunk meg, amikor akarunk, beiktathatunk nem tervezett kitérőket, és nézelődhetünk. Az nyilván nem kérdés, hogy csak olyan műszaki állapotú autóval indulunk el, amiben megbízunk, így nem a lerohadás marad meg az egész nyári vakációból. Érdemes ilyenkor megnézni, hogy mikor esedékes a következő időszakos szerviz, és ha éppen a több ezer kilométeres út közben lenne esedékes, az sem baj, ha előrehozzuk. Ellenőrizzük a folyadékszinteket és a klímát is – ezek itthon sokkal egyszerűbbek, mint telepakolt csomagtartóval, unatkozó gyerekekkel, esetleg nyelvtudás nélkül külföldön szervizt keresni.

Mit vigyél magaddal?

Ha európai országba utazunk, többnyire elég a magyar jogosítvány megléte (persze legyen érvényes), de létezik úgynevezett nemzetközi vezetői engedély is. Ezt az Európai Unió országaiban nem kérik, ajánlott viszont Albániában, Moldovában, Oroszországban és Ukrajnában. A kontinensen kívül, így az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon, Ázsia, Afrika, Közép- és Dél-Amerika országaiban azonban kötelező. Az engedélyt 2300 forintért a járási hivatalokban, kormányablakokban válthatjuk ki. Nem helyettesíti a sima magyar jogsit, csak kiegészítőként működik.

Vannak biztosítók, amelyek az időszaki díj befizetését követően automatikusan kiküldik a nemzetközi zöldkártyát, más társaságoknál ezt külön kérni kell. Ezzel külföldön is igazolhatjuk a kötelező biztosítás meglétét, és nemcsak Európa országaiban fogadják el. A részletes lista elérhető a Magyar Biztosítók Szövetségének honlapján. Legyen nálunk Európai Baleseti Bejelentő is, biztos ami biztos alapon. Nem kötelező, de hasznos kiváltani az európai egészségbiztosítási kártyát is (ingyenesen), és pár ezer forintért kötni egy utasbiztosítást.

Országonként változik a személyautók kötelező felszerelése is. Az osztrák autóklub (ÖAMTC) gyűjtése szerint láthatósági mellénynek Magyarországon kívül például Olaszországban, Horvátországban, Bulgáriában, Lengyelországban és Luxemburgban is kell nálunk lennie. Egyes országokban a meglétét is ellenőrzik, máshol csak az számít, hogy szükség esetén felvesszük-e. A legtöbb helyen elakadásjelző háromszöggel is rendelkeznünk kell - Törökországban és Cipruson autónként kettővel. Ha pedig már a jó láthatóságról beszélünk: Szerbia, Montenegró, Csehország, Horvátország, Albánia és Franciaország izzókészletet is előír.

Szlovákiában, Csehországban, Montenegróban, Szerbiában és Spanyolországban a pótkerék hiányát sem díjazzák - azoknál az autóknál, amelyeknél ez nem alaptartozék, elfogadják a defektjavítót is. Tűzoltókészüléket is készítsünk be, ha a balti államokat, esetleg Bulgáriát, Görögországot, Montenegrót, Lengyelországot, Romániát, Oroszországot vagy Törökországot vesszük célba. Nem kötelező, de ajánlottnak számít a skandináv országokban is. A vontatókötél amellett, hogy roppant jó szolgálatot tud tenni, akár mi kerülünk bajba, akár másoknak kell segíteni, Albániában, Macedóniában, Montenegróban és Szerbiában kötelező.

Vannak cifrább követelmények is. Franciaországban például 2012 júliusától alkoholszondát is a kocsiban kell tartanunk. A legolcsóbb darabokat itthon 3-4 ezer forintért szerezhetjük be, de persze minél komolyabb, minél pontosabb műszert választunk, annál drágább lesz.

Hol kell útdíjat fizetni?

A legkönnyebben úgy futhatunk bírságba, ha nem vagyunk tisztában az útdíjkötelezettséggel. Itt alapvetően három kategóriát különíthetünk el. Egyrészt vannak olyan országok, ahol Magyarországhoz hasonlóan matricarendszer van az autópályákon. Ilyen Szlovákia, Csehország, Románia, Moldova és Bulgária. Ausztriában, Szlovéniában és Svájcban ezen kívül egyes útszakaszok, hágók és alagutak használatáért külön is fizetni kell.

Más országokban fizetőkapus megoldást alkalmaznak, tehát a megtett út arányában kell fizetnünk. Ilyen Portugália, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Horvátország, Szerbia, Bosznia-Hercegovina, Macedónia, Görögország, Törökország, Lengyelország és Fehéroroszország is. A harmadik kategóriában nincs általános díjfizetési kötelezettség, csak bizonyos útszakaszok, hidak vagy alagutak igénybe vétele díjköteles. Ilyen Montenegró, Németország, a Benelux államok, a Skandináv országok, Litvánia, Nagy-Britannia és Írország is.

A matricavásárlás elmulasztása rendesen odavághat a nyaralás költségvetésének, a bírság még itthon az egyik legdiszkrétebb. Míg mi 15 ezer forint körül fizethetünk, addig a német autóklub (ADAC) gyűjtése szerint Bulgáriában 150 euró, Ausztriában 120, Svájcban 190, Romániában és Szlovákiában 80, Csehországban 185 eurónk bánhatja. Szlovéniában 300-800 eurós horrorbírságba is belefuthatunk, de helyszínen fizetve 150-ből is megússzuk. 

De mennyibe kerül?

Az egyik hagyományosan kedvelt úti cél hazánkból a horvát tengerpart. Ha mondjuk egy hétre utazunk Sibenikbe, akkor szükségünk lesz egy itthoni, tíznapos országos matricára, ami személyautóra 2975 forint. A határátlépés után Zágrábig 44, Zágráb és Sibenik között 152 kuna fizetendő, oda-vissza tehát összesen 392 kuna (16 ezer forint) lesz a móka. Útdíjra tehát közel húszezer megy majd el.

sibenik

Egyre kedveltebb célpont a bolgár tengerpart, a Napospart. Ha oda tartunk, a magyar matricán kívül útdíjat kell fizetnünk Szerbiában, ami a fizetőkapus rendszerben 1410 szerb dinár, vagyis 3500 forint. Bulgáriában aztán nagyjából 2500 forint értékben lehet heti matricát venni. Oda-vissza tehát 13 ezer forint alatt marad az autópályadíj-költség. Ha Románia felé megyünk, még olcsóbban megússzuk, összesen 6500 forintból.

Aki Görögországig merészkedne, a magyar matricavásárlás után Szerbiában, Macedóniában és Görögországban is fizetőkapukra számíthat. Szerbiát fent már kiszámoltuk, Macedóniára 200 dénár megy rá (ezer forint, nem halunk bele), ha pedig Athénig megyünk, akkor a görög határtól 27 euró (8 ezer forint). Oda-vissza 21 ezer környékével kalkulálhatunk.

Athens lead-xlarge

Ha az olaszországi Riminibe vágyunk, mehetünk Szlovénián át. Ott 15 euróért kapjuk a heti matricát (4700 forint), Olaszországban a fizetőkapuk alapján további 30 euróra (9200 forint) számíthatunk. Ez tehát oda-vissza nagyjából 27 ezer forint.

Az összegek a pontos útvonal függvényében változhatnak, Horvátország esetében például ha szigetet célzunk meg, a komp plusz költség lesz, csakúgy mint Franciaország és Anglia között – utóbbinál a komp ráadásul mindenképpen olcsóbb megoldás mint a Csatorna-alagút. A pontos költségek kiszámításában, akár útdíjak figyelembe vételével is sokat segít az ADAC útvonaltervezője.

Tankolni úgyis kell

Mindegy, benzines vagy dízel, tankolás nélkül jó eséllyel nem ússzuk meg a bulit. Oké, egy nagy tankos, takarékos dízellel a horvát tengerpart meglehet oda-vissza, de azért nem ez a jellemző. Érdemes lehet előre megnézni, hogy hol milyen árakkal dolgoznak a kutak, és ez alapján eldönteni, hogy a határ melyik oldalán tankolunk. A nyaralás árát nyilván nem fogjuk visszahozni, de foghatunk azért pár ezrest, aminek találhatunk jobb helyet. Az ADAC május végén szedte össze jó pár európai ország átlagárait.

Átlagos üzemanyagárak Európában (2017. május) – forintba átszámolva
Ország Benzin (Ft/liter)
Gázolaj (Ft/liter)
Ausztria 360 338
Belgium 430 403
Csehország 353 344
Dánia 483 400
Franciaország 424 375
Hollandia 507 396
Horvátország 384 430
Lengyelország 332 320
Luxemburg 353 298
Nagy-Britannia 412 415
Németország 427 353
Olaszország 476 430
Spanyolország 372 338
Svájc 418 433
Szlovénia 384 350

Ismerd a szabályokat!

Érdemes szem előtt tartani, hogy nem minden országban egyformák a sebességhatárok, és egyéb kihágásokat is eltérő mértékben tolerálnak. A lakott területen érvényes 50 km/h túlnyomórészt mindenhol egyforma, országúton viszont Hollandiában, Dániában, Svájcban, Norvégiában vagy Írországban csak 80-nal mehetünk az itthon megszokott 90 helyett. A norvégok autópályán 100 km/h-t engednek, de a portugálok, spanyolok, belgák, svájciak is csak 120-at. Egyszóval érdemes indulás előtt megnézni ezeket az adatokat.

Kattintásra teljes méretben látható!
Kattintásra teljes méretben látható!

Annál is inkább, hiszen a gyorshajtási bírságok tekintetében elég nagy a szórás. Míg egy 20 km/h-s túllépést Ausztriában 30 euró környékén megúszunk, addig Franciaországban 135, Olaszországban 170 euróról indulhat a történet. Ha egy piros lámpát hagyunk figyelmen kívül, Ausztriában 70 eurótól fölfelé számolhatunk, a horvátok akár 270 euróra is megvághatnak. Az öv bekötésének elmulasztása a lengyeleknél a legolcsóbb, 20 euró, de a briteknél 570 eurónyi összegbe is beleszaladhatunk. Az ittas vezetést mindenhol elég vaskos számlával díjazzák. Csehországban, Szlovákiában és Romániában hozzánk hasonlóan zéró-tolerancia van, más országokban jellemzően 0,5 ezrelékes a küszöb.

Kattintásra nyílik a teljes táblázat!
Kattintásra nyílik a teljes táblázat!

Mivel navigálj?

Bármilyen navigációs szoftvert is szeretnénk használni, indulás előtt ellenőrizzük, hogy az érinteni kívánt országok térképe megvan – ha lehet, frissítsük is. A legjobban nyilván a forgalmat, lezárásokat, baleseteket, rendőrségi ellenőrzéseket is figyelő programokkal járunk, azoknál azonban internetképes eszközre is szükségünk lesz.

Ezzel kapcsolatban jó hír, hogy június 15-étől az Európai Unió országaiban, valamint Andorrán, Izlandon, Liechtensteinben és Norvégiában sem kell már roamingköltségekkel számolni, sem a telefonhívások, sem az sms-ek, sem az adatforgalom terén. Hogy ez pontosan mit is jelent, azt az Index szedte össze alaposan.

Ha baj van...

Tavaly már utánajártunk, hogy milyen veszélyek leselkednek az autóval nyaralókra. Általános érvényű jó tanács, hogy egyrészt fokozottan figyeljünk oda az értékekre, és ne dőljünk be a trükkös lopásoknak. Ha mégis megtörténik a baj, rögtön forduljunk a rendőrséghez, és figyeljünk arra, hogy a jegyzőkönyvben minden pontosan szerepeljen. Túlaggódni nem szabad az utazást, de az elvárható óvintézkedéseket azért tegyük meg.

   A helyi magyar nagykövetség telefonszáma A helyi rendőrség telefonszáma A helyi autómentő telefonszáma
Horvátország (+385) 1 489-0900 (+385) 192 (+385) 1987
Olaszország (+39) 06 440 20 32 (+39) 06 442 30 598 (+39) 113 (rendőrség) (+39) 112 (carabinieri) (+39) 116
Spanyolország (+34) 91 413 70 99 (+34) 091 (+34) 900100992
Szlovénia (+386) 1 583-04-00 (+386) 113 (+386) 1987
Ausztria (+43) 1 537-80-300 (+43) 133 (+43) 120 / (+43) 123
Bulgária (+359) 2 963 1135 (+359) 166 (+359) 935 7935