"Töröld már a rendszámot, mert ilyen b.zi újságíró hívogat"

2017.10.10. 15:05 Módosítva: 2017-10-10 16:09:23
Még javában telefonáltam az eladóval, amikor törölték az 530d Gran Turismo hirdetését. Ez a 2009-es BMW ezúttal demonstrációs eszköz, segítségével részletesen bemutatom, hogyan védekezik egy igazán felkészült vevő, mielőtt kiszámol több mint 5 millió forintot az eladó asztalára egy autóért, melyet kevés kilométeresként hirdetnek, pedig...

Először egy fiatalabb férfihang jelentkezett a hirdetésben megadott számon. A szokásos kérdésekkel érdeklődtem. Mindenre válaszolt. Nem életszerű egyből azzal kezdeni, hogy én vagyok kardcsörgető Dániel a Totalcartól, csalókra vadászom, lakik-e önöknél ilyen. 

Miután végigszaladtunk a 2009. októberi autó hirdetésének fontosabb állításain, szentül hihettem, hogy egy kifejezetten jó állapotú, az összes ma hirdetett 5-ös Gran Turismo közül az egyik legalacsonyabb futásteljesítményű, de nem a legdrágább, vagyis egy valóban újszerű autót akarnak nekem eladni, ezért ha ellátogatok a Budapest környéki címre, nem fogok csalódni. 

Aztán rákanyarodtunk egy fontos kérdésre: valós-e a hirdetésben és a BMW műszerfaláról készült egyik fotón is olvasható 128 ezer kilométeres futásteljesítmény. Ekkor jött az első meglepetés: az autóban motort cseréltek, valójában a cseremotorban van ennyi kilométer. 

Ezután bemutatkoztam, így egészen más stílusban beszélgettünk tovább. Kiderült, hogy ezzel a BMW-vel több mint 300 ezer kilométert mentek már, kivéve persze a motort, csakhogy a hirdetésben ezt meg sem említik. Az állami adatbázis azt is elárulja, hogy már 2013-ban is 150 ezernél tartott az autó, idén februárig összesen 327 ezret mentek vele, majd szeptemberben 128 ezer kilométert jegyeztek be, gondolom a motorcsere után. A lekérdezéshez ezúttal is az Autoszkóp alkalmazást használtam, melyről a megjelenésekor írtunk meg mindent. 

A következő percekben megtudtam, hogy az eladó nem járul hozzá, hogy cikket írjak az autójáról, ráadásul mint mondja, ez a törvény több pontjába ütközik, és éppen üzletrontásra készülök. Kicsit vitatkoztunk az üzletrontás, a korrekt tájékoztatás és a közszolgálat alapösszefüggéseiről, majd elbúcsúztunk.

Percekkel később ismét hívtak. Ezúttal egy idősebb hang jelentkezett, aki sokáig nem volt hajlandó elárulni a nevét. Hosszan mesélt az ügyvédjéről, és még arról, hogy az 530d-k kivétel nélkül rosszak, idővel mindegyikben elszakad a vezérműlánc, így a majdani vevő tulajdonképpen örülhet, hogy motorcsere után kapja meg az autót. Mesteri érvelés, bevallom, ettől az én agyamban is zörögni kezdett a lánc.

A második beszélgetésben megtudtam, hogy a piac sajnos elvárja az alacsony kilométerszámláló-állást, így ha valaki tényleg el akar adni egy autót, kénytelen alkalmazkodni. Ők ezt tették, de bárkinek elmondták volna, hogy csak a motorban van 128 ezer kilométer, az autó fennmaradó részére nem vonatkozik a csalógató adat. Még vonalban voltunk, amikor eltűnt a hirdetés a Használtautó.hu-ról. Az autót közben lefoglalózták, jött a magyarázat.

A második telefonáló háztól, hobbiból árusít autókat, de húsz évig hivatalosan is kereskedő volt. Erről a BMW-ről ezúttal sem derült ki túl sok konkrétum, ám mivel sejtettem, hogy így lesz, már reggel felhívtam Tamást, a független BMW-specialista Polltom szerviz tulajdonosát, aki 25 éve javítja a márka autóit. Az N47-es (hathengeresként N57-es) motor több évjárata tényleg számos konstrukciós problémával küzd, ahogy ezt a spontán kigyulladó, szintén ehhez a motorcsaládhoz tartozó négyhengeres 20d-k esetében már láthattuk. 

Az sem lehet boldog, aki megússza a motortüzet. Tamás összesen 3 millió forintnyi, 150 és 250 ezer kilométer közt jó eséllyel megdöglő alkatrészt sorolt még fel. A listán a motor vezérlésén (lánc+feszítő) kívül a hajtórúdcsapágyak, a műanyagból készült, repedésre hajlamos szívósor is szerepel. Eresztenek a légrugók (darabonként 150 ezer forint), feladja a légrugórendszer kompresszora (250 ezer forint), elköszönhet a kormánymű (kiviteltől függően 300-500 ezer forint), illetve a klímakompresszor. Olyan apróságok is adódhatnak, mint a hátsó árnyékolóredőny, valamint a panorámatető mozgatómechanikájának hibája (ha van), az xd, vagyis az összkerékhajtásos változatokon pedig az osztómű meghibásodása okozhat gondot. Utóbbi alkatrész önmagában 700-800 ezer forintba kerül, és természetesen a felsoroltak mindegyikét munkadíj ellenében cserélik. 

Fájdalmas egy múltjától részben, vagy teljesen megfosztott autó gazdájává válni, mert ha az ember nem elég óvatos, és nem méreti fel még a vásárlás előtt egy BMW 530d GT, illetve tulajdonképpen bármely fajtársa (tíz évnél fiatalabb 5-ös és 7-es széria) állapotát, akár hónapokon belül jöhetnek a milliós hibák. 

A gyár többféle fejlesztéssel is igyekszik nehezíteni az óratekeréses csalásokat, ezért az újabb BMW-k műszerfali számlálóján felül az összes nagyobb elektronikus egység memóriája követi a kilométerszám-növekedést ezekben az autókban. Akinek sikerül a megfelelő diagnosztikai egységgel kiolvastatni ezeket, akár a fényszórómodulból, akár a motorvezérlő elektronikából, vagy az indításgátlóból származó adatok segítségével is kiderítheti az igazságot.

A hetek óta hirdetett BMW 530d GT-t egy házaspár vásárolta meg, ha igaz, amit a hirdető állít. Az autó rendszámát a tulajdonos személyhez fűződő jogait tiszteletben tartva kitakartuk. Persze örülnék, ha jelentkezne az autó új gazdája, mármint ha tényleg nem azért tűnt el a hirdetés, amit az első hívás végén valaki másnak mondott a beszélgetőpartnerem, idézem: "töröld már a rendszámot, mert ilyen buzi újságíró hívogat."