Most lebukott: hogyan derül ki, ha tekert órás az autó?

2022.10.26. 06:01

Korábban már írtam a diagnosztikáról - többek között arról, hogy mekkora segítség egy-egy átvizsgálás során. Sok esetben lebuktatja az óratekerést is, de nem úgy, ahogy azt sokan elképzelik. Nem egy nagy, piros ALERT felirat, vagy valami hasonló villog a kijelzőn.

Sok esetben különböző vezérlőegységek, jeladók adataiból lehet következtetni a kilométerfutás valódiságára. És itt nem arra kell gondolni, hogy a sasszemű szerelő vagy állapotfelmérő megállapítja egy élő adat láttán, hogy visszatekerték húszezer kilométerrel az órát. Nem, itt nagyságrendekről beszélünk. Jelentős különbség lehet egy 250 ezret vagy egy 100 ezret futott autó élő adatai között. Ez nem egzakt tudomány, viszont vannak olyan sarokpontok, amelyekbe nagy biztonsággal lehet kapaszkodni.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Ilyen például a Freeze Frame, avagy a paraméterkörnyezeti adatok. Mi is ez? A modern autók egy része, ha hibakódot észlel, akkor azt naplózza. Ilyenkor elmenti a kilométeróra-állást és a dátumot is. Persze sok más adat mellett, mint pl. hőmérséklet, fordulatszám, sebesség, fojtószelep-állás stb. Az autó javításakor nagy segítség a szerelőknek, ha látják a hiba keletkezésekor fennálló környezetet. És nagy segítség az állapotfelmérést végzőnek is. Ugyanis, ha a hibakód paraméterkörnyezeti adatai magasabb óraállásnál keletkeztek, akkor kész is a bukta.

Már javában tartott a vénasszonyok nyara, amikor felkérést kaptam egy Skoda Octavia állapotfelmérésére. TSI motoros, DSG váltóval – az izgalom kedvéért. Viszont 2016-os gyártású, a módosított, szíjas vezérléssel. Ha rendesen karbantartották, akkor nagy baja nem lehet, ugyanis cca. nyolcvanezer kilométert mutatott a kilométerórája – a hirdetés szerint. A rendes karbantartás a tévedések elkerülése érdekében nem a 25-30 ezres olajcserét jelenti. Bizony, 15.000 kilométerenként nem árt lecserélni az olajat, és nyolcvanezer kilométer után a váltóolajat is. Valamit tisztázzunk: sok flottás, harmincezrenként szervizelt Octaviát láttam 150-180 ezer kilométernél különféle gyújtáshibákkal, égéskimaradással. A közvetlen befecskendezéses benzinmotorok vagy duplakuplungos váltók nem tolerálják a hanyag karbantartást.

Az ember azt gondolná, hogy egy öt-hatéves autóhoz, ami keveset futott, kimegyünk, jól körbetapsoljuk, bezsebeljük az elismerést és a megbízási díjat, és ennyi. Hát nem. A legnagyobb csapdák ezekben az autókban vannak, és bizony több millió forintot lehet bukni rajta, ha nem vagy elég óvatos. De ügyfelem az volt.

Elkezdem körbemérni az autót. A hirdetésben nem szerepel a sérülésmentes kifejezés, mégis fájdalmasan érinti a megbízómat, hogy szinte nem találunk gyári fényezésű elemet az autón. Mondhatjuk úgy is, hogy a rezsicsökkentés jegyében körbeszigetelték az Octaviát. Szaporodnak fejemben a kérdőjelek. Az utastér lehangoló állapotban, karcos, kopott. A vezetőülés kiülve, de annyira, hogy oldalt vágja a combomat a merevítés. Kb. olyan kényelmes, mint a Vastrón. 80.000 km... hm... További kérdéseket vet fel egy matrica az autóban, amely a dohányzást tiltja.

hibak

Ilyen előjelek után általában gyermeki izgatottsággal várom a diagnosztika eredményét. A VAG csoport autói nagyon lelkiismeretesen naplózzák a Freeze Frame adatokat, itt sem volt másként. Amúgy 62 db (!) passzív hibakód volt az autóban. Ami - tekintve a futásteljesítményt és az évjáratot - meglehetősen szép szám. A választék bőséges volt; a váltóhibától az égéskimaradáson keresztül a hűtőközegnyomásig volt itt minden. Szegény Octavia többet élt az első hat évében, mint más autó húsz év alatt. A légzsákvezérlő kiolvasásakor egy frontális ütközést láttam rögzítve, borulásos esemény nem volt. Ezt alátámasztotta a rétegvastagság-mérés is. És volt néhány hibakód, ami egy korábbi akkumulátormerülés nyomán keletkezhetett. És volt egy darab aktív hibakódunk, a kormánykerék kezelőegységében.

hibak2

A paraméterkörnyezeti adatok elemzése során beigazolódott a sejtésem, az autó kilométerórája mutatott már többet is a jelenlegi értéknél. Ilyenkor annyi dolga van „csak” az embernek, hogy elkezdi végignézegetni, hogy melyik bejegyzés mikor keletkezett. Ennél az autónál a hibakódok egy része valószínűleg az ütközés során tárolódott, sok keletkezett ugyanabban az időpontban, ugyanannál a kilométerállásnál. A diagnosztika kiértékelése után Franco Provolone szavai jutottak eszembe: Persze, hogy tudtam, csak nem sejtettem!

Sajnos ezt a hervatag szerencsétlenséget is meg fogja venni valaki. Aki mondjuk készpénznek veszi a kilométeróra-állást, nem cserél vezérlést, mert azt hiszi, bőven ráér még. Azután lesz nagy csodálkozás.

A sors iróniája, hogy egy héttel később egy feleannyiba kerülő, öt évvel idősebb, TSI motoros Octaviát kellett átnéznem. Majd' 180 ezres futással, picit magasabb felszereltséggel. Lényegesen jobb állapotban volt, mint ez...

Segít a Totalcheck

Ha szeretne többet megtudni az autóról, amit kinézett magának, vegye igénybe a Totalcheck szolgáltatást!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.